Nők az amerikai végeken

A harmincas nő egyedül neveli renitens kisfiát valahol a Tex-Mex-végeken. Szeretője házas, húga szétszórt, apja mord öregember. Anyja meghalt. Hogy a család pénzhez jusson, különös munkát vállal: bűnesetek és balesetek véres maradványait takarítja el a helyszínelés után. Közben a családtagok lassan észreveszik egymást, és tisztába rakják életüket. Az igazi Amerika.

Muray Gábor
2009. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak a valóságnak olyan aspektusai, amelyek a mainstreem filmet Amerikában egyszerűen nem érdeklik, a csillámporos giccs elárasztotta Európát, hollywoodi kultúrszenny hömpölyög az öreg kontinens kereskedelmi csatornáin és plázamozijaiban, így ha az ember azt hallja, amerikai komédia, máris viszket a tarkója. Valamilyen érthetetlen oknál fogva a Tiszta napfényt is ebbe a kategóriába sorolták az arra hivatottak, pedig a Tex-Mex-végvidéken játszódó Tiszta napfény – témájában és történetmesélésében – közelebb esik a francia kortárs drámához, mint a kaliforniai futószalagfilmekhez. Különös, hogy a tengerentúli szociografikus film gyakran a mexikói határnál játszódik, mintha itt maradt volna még valami a geilkorszak előtti nyers Amerikából. Itt játszódik Tommy Lee Jones mai westernje, a Melquiades Estrada három temetése, a Coen fivérek komor westerndrámája, a Nem vénnek való vidék, Soderbergh Trafficja, Linklater filmje, a Megetetett társadalom és Innaritu Babeljének legmegrázóbb epizódja.
A nagy nevek után a Tiszta napfény rendezője, Christine Jeffs ismeretlenek tűnik, filmje sem cselekménye, hanem korrajza és díszletei miatt kapcsolódik ehhez a vidékhez. Nőfilm a Tiszta napfény, nő írta, nő rendezte és két színésznő viszi el a vállán – finoman hangolt, bensőséges és lágy, és ez alatt nyilván nem a sivár környezetre, sokkal inkább a hangnemre és a tónusokra gondolok. A női minőség találkozik itt a tarantinói brutalitással, de a brutalitásnak mindig csak a maradványait látjuk. Öngyilkosság, erőszak és baleset vértócsáit, a főhős testvérpár pedig takarítja a nyomokat. Mert meg kell élniük valamiből. A vidéki Amerika semmivel sem jobban a lehetőségek hazája, mint Nyíregyháza annak, aki nem lett gazdag üzletember felesége. Nővér, húg, gyerek és nagyapa – egy anya nélküli család – egymásra találásának csendes meséje a Tiszta napfény, szándékos klisékre fűzött fejlődéstörténet, szociografikus és lírai, következetes vonalvezetéssel és zseniális alakításokkal. Amy Adams és Emily Blunt jutalomjátéka mellett az a kisfiú (Jason Spevack) és a Család kicsi kincséhez hasonlóan ismét a nagyapát alakító Alan Arkin is tündököl. A nélkülözés, a szeretethiány és az összefogás a közös cél érdekében hozza újra össze az anya tragédiáját feldolgozni nem tudó családot.
Nők beszélnek a női szerepről, az anyaságról és a valahová tartozás vágyáról. Ott, ahol kevés a csillámpor, a smink és a rivaldafény. Szép film a Tiszta napfény, csendes film, őszi lélekmelegítésnek tökéletes.
(Tiszta napfény – színes, feliratos, amerikai film, 102 perc, 2008. Rendező: Christine Jeffs. Forgalmazó: Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.