Pénztári libikóka a ciklus végóráiban

Mádi László
2009. 11. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy-egy parlamenti ciklus végén gyakran fordulnak elő furcsaságok. Az ilyen – látszólag megmagyarázhatatlan – történések mögött általában az a háttérben megtalálható ok húzódik meg, hogy a hatalom elvesztésének közeledő veszélye miatt megszűnik a kormányzat minden korábbi felelősségi kontrollérzete, illetve felborulhat az általa addig képviselt koncepció is. Ez a helyzet áll fenn valószínűleg a magánnyugdíjpénztárak esetében is. A szocialisták által irányított kormány ugyanis fel akarja számolni az általa kreált pénztári rendszer önkormányzati és nonprofit elven működő jelenlegi szisztémáját. Ráadásul mindezt legitimitás, érdemi egyeztetés és hatástanulmányok nélkül kívánja megtenni.
A Pénzügyminisztérium ugyanis egy olyan törvényt kíván elfogadtatni a parlamenti ciklus véghajrájában, amely gyökerestől felforgatja azt a rendszert, amelyet lényegében a korábbi szocialista kormány – a Horn-kormány – létrehozott. Azt a rendszert, amely ráadásul az elmúlt két évtized eleddig egyedüli (sikeres) reformkísérleteként volt számon tartva. Mindannyian emlékezhetünk ugyanis arra, hogy ez a szisztéma szinte megváltást ígért a ma dolgozóinak a verseny, a professzionális vagyonkezelés és befektetés folyamatos ígéretével. Ezekből sajnos szinte semmi sem valósult meg.
A magán-nyugdíjpénztári rendszerben kezelt befizetések hozama csupán egyetlen évben – 2004-ben – tudta meghaladni az állami nyugdíjemelés mértékét, s a beígért verseny és az átláthatóság vonatkozásában is súlyos kifogások merültek fel. Ez azonban nem jogosítja fel a kormányt, hogy megalapozatlan, s végiggondolatlan átalakításokba fogjon. Egy ilyen hosszú távú, sok évtizedes megtérülési időhorizontú, s milliók sorsát döntő módon befolyásoló átalakítást csak nagyon komoly előkészítéssel és sorozatos konzultációk után lenne szerencsés megkísérelni.
Bár az elmúlt időszakban ezen a területen is történt lényeges változás, ezek a korrekciók azonban nem érintették a rendszer lényegét. Ilyen volt a napokban meghirdetett lehetőség is, amely az ötven év feletti magán-nyugdíjpénztári tagok számára újólag megnyitotta az állami pillérbe való visszalépés lehetőségét. Ezzel a lépéssel azonban nyíltan elismerte azt is, hogy korábban százezres számban beléptek ezekbe a pénztárakba olyanok, akik a kormányzati megtévesztő propaganda-hadjárat hatására választották az elmúlt bő egy évtizedben a második pillért. A most tervezett intézkedés viszont alapjaiban átírná az eddigi konstrukciót. Miért?
Azért, mert a tervezett törvényjavaslat elfogadása esetén a jelenleg a tagok tulajdonában álló nonprofit pénztárak – amelyek mintegy hárommilliós taglétszámmal működnek, s több mint 2000 milliárd forintnyi (!) vagyont kezelnek – a pénzintézetek (bankok vagy biztosítók) tulajdonába kerülnének, ráadásul mindez a tulajdonos tagok jóváhagyása nélkül, s az alkotmányosság szempontjából is kifogásolható módon történne. A bankok, illetve a biztosítók ezzel a megoldással ugyanakkor rátehetik a kezüket a nem pénzintézeti – vagyis független vagy munkáltatói – hátterű pénztárak vagyonára is, s így lényegében ellenőrizetlen és jogosulatlan piacszerzés történik (hiszen például jelentős részesedése van a magán-nyugdíjpénztári szolgáltatásokból a MÁV-nak, a Magyar Telekomnak, az MVM-nek – hogy csak a legjelentősebb céges hátterű pénztárakat említsük). Nemcsak a tulajdonosi háttér változik meg, hanem a kötelezően részvénytársaságokba beolvadó pénztárak ettől a pillanattól kezdve immár nyíltan profittermelő vállalkozásokká változnak, s ez nyilvánvalóan az addigi nonprofit elv feladása következtében a társaságok működésének átláthatóságát is alapvetően veszélyeztetné.
Ezt látva fel kell emelnünk a hangunkat minden végiggondolatlan és megalapozatlan ad hoc intézkedés ellen. Normális esetben ugyanis egy önmagát szakértőinek tituláló átmeneti kormány nem teheti meg, hogy erről a szélesebb társadalmi nyilvánossággal – s különösen a pénztártagok millióival – nem egyeztet. Ráadásul ezeket a drasztikus változtatásokat a magyar parlamenti ciklus végóráiban, s az elfogult magán-nyugdíjpénztári vezetőkkel karöltve igyekszik a pillanatnyi törvényhozói többségével áterőltetni.
Kérdés az is, hogy a PSZÁF miért asszisztál mindehhez, s eddig vajon miért nem tudta maga sem megakadályozni a magánnyugdíjpénztárak törvénytelen gyakorlatát? Miért olyan sürgős a drámai koncepcióváltás, s vajon végül is kinek az érdekeit szolgálják ezek a törekvések? Kié lesz tehát a nyugdíjpénztári tagok vagyona, illetve annak megtermett gyümölcse? S amennyiben ez a szégyenteljes tranzakció megtörténik, azaz beolvasztják a pénztárakat a pénzintézetek által alapított részvénytársaságokba, akkor ki kapja meg azok ellenértékét?
Megannyi kérdés, s hiányzik a válasz!

A szerző közgazdász, országgyűlési képviselő (Fidesz)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.