Ritualizált életpillanatok sora

Pár hónappal ezelőtt Pina Bausch, a posztmodern táncművészet legfőbb alakja, a mozgásművészetet radikálisan megújító koreográfus váratlanul elhunyt. Bozsik Yvette, aki mesterének, mentorának tartotta Bauscht, legújabb egyfelvonásos kompozíciójában mélyen emberi hangon mesél róla, az elmúlásról és a fájdalomról.

Makrai Sonja
2009. 11. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a magyarországi táncművészet utóbbi évtizedeinek történetén végigtekintünk, akkor bátran állíthatjuk, hazánkban Bozsik Yvette ugyanolyan markáns felforgató erővel hatott a táncművészetre, mint Bausch Németországban. Formanyelvük hasonló, mindketten igazi kísérletezők. Bozsik saját munkamódszeréről egyszer így fogalmazott: „Engem legkevésbé sem a modern tánc érdekel. Ugyanúgy tud untatni, mint a klasszikus balett, ha kiismertem a szabályait. (…) Nem akarok ugyanazokkal az eszközökkel, formákkal dolgozni, újfajta hangokkal, mozdulatokkal kísérletezem.” Ez a munkametódus volt jellemző Bauschra is
Franz Schubert A halál és a lányka művére komponált hommage előadás bár letisztult emberi hangon eleveníti fel a kortárs táncforradalmár alakját, mozdulatainak lényegét, mégsem hiányozhat belőle a Bozsik-féle groteszkség. Az egyfelvonásosban Bausch-gesztustöredékekből építkező stilizált táncok alkotják a korpuszt, ezzel párhuzamosan a német, angol és magyar szövegekből tánctréningek vezényszavaiból rajzolódik ki Bausch koreográfusi alakja. Ez a motívum is a két alkotó közötti hasonlóságot hangsúlyozza. A táncot kísérő szövegek Bozsiknál és Bauschnál egyaránt lényegi elemek a teremtésben. A test nyelve mellett Bausch a szavakat is mozdulatként értelmezte, a két költészettípus nála egyensúlyt teremtve beszélte el az elmondhatatlan történeteket. Ez a momentum jelenik meg Bozsik Yvette emlékezésében is. Schubert muzsikája mellett a ritmust a sikítások és nevetésfoszlányok is áthatják. A hosszú percekig ismétlődő mozdulatsorokat, az angyalszárnyak mozgását leképező kézjátékokat vibráló rohangálások gördülések sorozata szakítja meg. A nyolc táncos közül minden lány Bausch, mindegyik férfi pedig a Halál megszemélyesítője. A végzetes találkozás a szerelem ívét leképezve jelenik meg. Mikor a férfi megérinti a lányt, az élet más dimenziót ölt, a halál magával ragadja a lány Bauscht a végtelen sötétbe.
Ezen az estén mélyen őszinte oldalát mutatta meg Bozsik Yvette, ahol tényleg lelkek táncoltak. Bozsik ugyanis ezzel az előadással nemcsak az utat mutató mesterre, hanem a nemrég, fájdalmasan fiatalon elhunyt közeli barátra, Matatek Juditra is emlékezett.
(Bozsik Yvette Társulat: A halál és a lányka, Menyegző. Koreográfus: Bozsik Yvette. Művészetek Palotája, 2009. október. 20.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.