Sokszemközt a múzeumról

Bensőséges ünnepség színhelye volt a napokban a Szépművészeti Múzeum: az intézmény munkatársai, a magyar muzeológia, művészettörténet jeles képviselői Garas Klára művészettörténészt, akadémikust, a múzeum egykori főigazgatóját köszöntötték 90. születésnapja alkalmából. Az ünnepeltet laudáló Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója nyilvános vitára hívta ki Marosi Ernő akadémikust, aki az utóbbi időben ismételten, több helyen bírálta az intézmény munkáját, a főigazgató tevékenységét.

Munkatársunktól
2009. 11. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Garas Klára ízig-vérig közép-európai: erre az entitásra vonatkoznak legfontosabb kérdésfelvetései és válaszai. Személyisége és munkássága Közép-Európa egyik igazi Grande Dame-jává teszi őt – hangsúlyozta a főigazgató, aki épp e morális-tudósi tartás miatt kérte fel a kiváló szakembert, legyen tiszteletbeli elnöke annak a művészettörténeti kutató intézménynek, amelyet a nemzetközi művészettörténet-kutatás legfontosabb hazai őrhelyének, a Szépművészeti Múzeumnak a kebelében kívánnak létrehozni, Közép-Európa múltjára, jelenére és jövőjére fókuszálva. A főigazgató, úgy vélte, „ezen az ünnepen, e bensőséges szakmai körben, ha a Szépművészeti Múzeum hű akar lenni önmagához”, meg kell szólítania a művészettörténet hazai céhének Garas Klára asszony melletti másik rendes tagsággal bíró akadémikusát, Marosi Ernő professzort, aki „egy ideje a szűkebb és szélesebb nyilvánosságban egyaránt súlyos minősítésekkel illeti a Szépművészeti Múzeum működését, hol szókimondóan, hol a rá olyannyira jellemző ironikus félmondatokban és célzásokban”. Baán László egy februárban megjelent cikkből idézett: „Az Akadémia alelnöke szerint a múzeum ma is elsősorban kutatóhely, s a Szépművészeti nem tesz mást, mint lábbal tiporja ezt a hagyományt. »A Szépművészeti olyan kiállításokat rendez, amihez nincsen szükség Szépművészeti Múzeumra, csak egy jól működő légkondicionált kiállítóteremre.«” A főigazgató felkérte az akadémikust „egy kétszemélyes, sajtó- és közönségnyilvános beszélgetésre, ahol minden kérdést nyíltan az asztalra tehetünk és megvitathatunk, harag és elfogultság nélkül, hogy őszintén, tisztességgel, legjobb tudásunk szerint együtt keressük azt az utat, amely méltó a múzeumot fenntartó nemzeti közösség elvárásaihoz, a Szépművészeti Múzeum nagyszerű hagyományaihoz, és a nyugati világ vezető múzeumainak legkorszerűbb létmódjához.”
Lapunk kérdésére, miszerint nem lepte-e meg a Baán László köszöntőbeszédének szokatlan fordulata, az ünnepelt arra a 1982-ben, az Uffizi jubileumi ünnepsége kapcsán Firenzében rendezett konferenciára utalt, amelyen nemzetközi viszonylatban már felvetődtek az itthon mostanában aktuálissá vált problémák, a többi között a tudományos kutatás és a látványos tárlatok viszonya vagy a közönséggel való „törődés” kérdése. „A múzeumok eredményes működtetése nagyon összetett feladat – fogalmazott Garas Klára –, amelynek végrehajtásához minden részletet tisztázni kell, mégpedig oly módon, hogy a köztudatba is átmenjenek a szakemberek által fontosnak tartott elképzelések.”
Marosi Ernő akadémikus munkatársunk kérdésére azt válaszolta, hogy bármikor kész vitát folytatni Baán Lászlóval a Szépművészeti Múzeumot, illetve a magyar muzeológia ügyét érintő kérdésekben, de elhárította a nyilvánosság előtti szóbeli vitát. „Bármilyen sajtópolémiára hajlandó vagyok, de nem médiaeseményre. Bevett dolog az írásban való eszmecsere” – mondta a művészettörténész, hozzátéve, a főigazgató által idézett interjúszövegben nem az eredeti helyükön szerepeltek az idézőjelek, e megnyilatkozása helyett azt a Magyar Szemle augusztusi számában megjelent tanulmányt ajánlva az őt bírálók figyelmébe, amelyben más szakemberekkel együtt egy múzeumi modellt vázoltak fel. A művészettörténész hangsúlyozta, hogy a Szépművészeti Múzeumban folyó tudományos munkával kapcsolatos kételyeit első alkalommal már akkor megfogalmazta Baán Lászlónak, amikor az 2005-ben a múzeum kinevezett, de még nem beiktatott főigazgatója volt.
„Lehet akárhogy csűrni-csavarni, számomra ebben a helyzetben egyetlen releváns kérdés van: vajon meri-e Marosi Ernő egy kétszemélyes, nyilvános, élő vitában megmérettetni a Szépművészeti Múzeummal kapcsolatos, évek óta hangoztatott állításait és érveit?” – válaszolt lapunk megkeresésére Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.