Őrültség – ezzel a szóval jellemezte tegnap Anders Wijkman hazánk kormányának vasút-leépítési törekvéseit azon a budapesti konferencián, amelyet a svéd nagykövetség, a Közép-európai Egyetem (CEU), a Magyar Tudományos Akadémia és a jövő nemzedékek országgyűlési biztosa szervezett. A téma a jövő megoldandó kérdései és a koppenhágai klímacsúcs volt. A svéd politikus, aki egyben a Római Klub elnökhelyettese, azzal indokolta véleményét, hogy a világban éppen ellenkező tendencia érvényesül: felelősen gondolkodó politikusok arra törekednek, hogy a közutakról a kevésbé energiaigényes vasúti vonalakra tereljék át a forgalmat. Anders Wijkman véleményéhez csatlakozott Dennis Meadows, a New Hampshire-i Egyetem professzora és a Limits to Growth (A növekedés határai) című könyv szerzője is, aki úgy véli, rosszabb időpontot nem is választhattak volna a leépítésre politikai vezetőink. Meadows szerint Magyarország tele van kiaknázatlan lehetőségekkel, az energiahatékonyabb jövő kialakítása pedig nemcsak globális, hanem lokális érdekünk is. Ezúton lehetne csökkenteni többek közt az orosz gáztól való függésünket – tette hozzá.
Diana Urge-Vorsatz, a CEU Környezettudomány és Környezetpolitika Tanszékének professzora kifogásolta, hogy Magyarország teljes gázfelhasználásának fele fűtésre megy el. Szerinte ezt az arányt 70–90 százalékkal lehetne csökkenteni az épületek átalakításával. Arra a kérdésre, hogy mit várnak a koppenhágai klímacsúcstól, mindhárman úgy vélték: a kiotói protokollhoz hasonló keretszerződés születik majd, amely remélhetőleg rugalmasan alakítható majd a technológiai változásokhoz.

Mindkét irányban le kellett zárni az M5-öst, akkora a baj