Vasútelvonás a büntetés

A politika beleszólhatott a decemberben leálló vasúti szárnyvonalak kiválasztásába, a döntéshozók ugyanis nem pártatlanul oszthatták a halálos ítéleteket – írta a Népszabadság egy birtokába került dokumentum alapján. A lapunknak nyilatkozó szocialista és fideszes parlamenti képviselők ugyanakkor egyaránt indokolatlannak tartják a szóban forgó vasútvonalak „lelakatolását”.

Zsebõk Csaba
2009. 11. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Zöldcsomag. A vasútvonalak megmentése és a vonatközlekedés európai szellemiségű racionalizálása miatt környezetvédelmi zöldcsomagot állított össze a Magyar Államvasutak számára a Kereszténydemokrata Néppárt és ifjúsági szervezete, az IKSZ – tudatta tegnap Rétvári Bence, a párt országgyűlési képviselője tegnapi sajtótájékoztatón. – A csomag megtakarítást és kapacitásbővítést egyaránt hozhat a MÁV számára, és a környezetet is védik általa – közölte a kereszténydemokrata politikus a vasúttársaság székháza előtt. Az IKSZ elnöke a vasúti szárnyvonalak bezárását a jövő nemzedéke ellen elkövetett bűnnek nevezte, mondván, igazolt kutatások szerint vasúton utazni negyedannyiba kerül mind a környezetvédelem, mind a baleset-megelőzés szempontjából a busszal vagy autóval szemben. Azbej Tristan, az IKSZ zöldmunkacsoportjának vezetője a MÁV irányítóinak eljuttatandó „csomagról” szólva azt emelte ki: abban a vasúti közlekedés versenyképességének emelése és a kihasználtság növelése érdekében szerepelnek javaslatok.


Egyetlen táblázatban tartja nyilván a közlekedési minisztérium a veszteséges vasúti viszonylatokat, valamint az általuk kiszolgált települések országgyűlési képviselőit és pártállását – olvasható a kormány közeli napilapban. Hónig Péter közlekedési miniszter közlése szerint kizárólag szakmai alapon dőlt el, hogy a kis forgalmú vonalak közül hol maradnak meg a vonatok, a Népszabadság szerint ugyanakkor figyelemre méltó, hogy az ellenzéki képviselők választókerületeiben több helyen áll le a vasút a kormánypártiakéhoz képest. A tárca táblázata szerint 31 bezárásra ítélt szárnyvonal közül – a mindkét oldalt érintő 10 mellett – 13 ellenzéki honatya, köztük a Fidesz egyes „erős embereinek” területét érinti. A cikkben említett Varga Mihály, a Fidesz alelnöke egyéni országgyűlési képviselői minőségében lapunknak elmondta: a Karcag–Tiszafüred vonalon nem csupán a vasúti, hanem a buszközlekedés elsorvasztása is várható a jelenlegi információi szerint, így semmilyen állítólagos kompenzációra nem lehet számítani. A baloldali napilap ugyanis úgy tudja, Varga Mihály választókerületében „a közlekedési tárca szerint a buszmenetrend máris rendben van, de néhány újabb autóbusz forgalomba állításával »attraktív kapcsolat« épülhet ki”.
A Komárom–Székesfehérvár-szárnyvonalon is leállhat a személyszállítás, így Kisbéren sem halad majd keresztül vasút a kormány tervei szerint. A térség szocialista országgyűlési képviselőjétől, Keleti Györgytől azt hallottuk, szerinte nem indokolt a vasútvonal teljes megszüntetése, ám egyelőre a járatok felfüggesztéséről van szó, ami ellen a honatyának – mint fogalmazott – nincsenek érvei.
A tisztán kormánypárti vagy ellenzéki vonalszakaszok mellett tíz olyan van, amelynek bezárását mindkét parlamenti oldal megérezheti majd. „A Vojnik Márta és Tukacs István szocialista, illetve Czomba Sándor fideszes képviselő választókerületeit kiszolgáló vasútvonal forgalmának szüneteltetéséért cserébe a minisztérium vállalta, hogy 2010-ben az Útpénztárból 3,5 milliárd forinttal támogatja a vásárosnaményi híd építését” – olvasható a baloldali napilapban.
– Ez nem így van, a hídról tudomásom szerint még nem született döntés, ráadásul nem is lehetne belemenni ilyen „cserébe” – reagált a lapunknak Czomba Sándor, aki az érintett települések polgármestereivel együtt tiltakozik a vasútvonal tevezett megszüntetése ellen, mégpedig ma délután három órakor Ófehértó állomáson. A demonstráción részt vesz Szép Béla MSZP-s országgyűlési képviselő is, aki információink szerint már a kormánypárti parlamenti frakció előtt is hangot adott annak, hogy sem szakmailag, sem politikailag nem indokolt a Nyíregyháza–Vásárosnamény-szárnyvonal megszüntetése. A Népszava egyébként úgy tudja, hogy három vasútvonal még megmenekülhet, a vasutasok keddi sztrájkja nyomán a bezárásra ítélt vonalak akár tíz százalékát is lehúzhatja az MSZP-frakció a listáról.
Vezércikk a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.