A gazdasági teljesítmény elégtelen

Dedák István
2009. 12. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az a választópolgár, aki nyomon követte a jövő évi költségvetés vitáját, valamint Bajnai Gordonnak a Corvinus egyetemen tartott előadását, a magyar gazdaságról meghökkentő kijelentéseket hallhatott.
Megtudhattuk a miniszterelnöktől, hogy Magyarország mutatta meg a régióban a válságból kivezető utat, és ezt csak azok nem látják, akik nem akarják. Arról ugyan nem esett szó, hogy ez az állítás hogyan egyeztethető össze azzal a ténnyel, hogy a hazai visszaesés a régiónkban az egyik legnagyobb (hét százalék), több mint másfélszerese az uniós átlagnak, de sebaj. Mert meg lehetett tudni azt is, hogy a magyar gazdaság másoknál gyorsabban lábal majd ki a válságból, bár az nem teljesen világos, hogy mi akkor miért megyünk még mindig lefelé, miközben a többiek már felfelé. Ugyanis a hazai GDP gyakorlatilag egész évben egyforma sebességgel zuhant. A kilábalásnak halvány jelei sem látszanak a horizonton, miközben a legtöbb EU-s országban a GDP már növekedésnek indult, ami egyértelmű jelzés arra vonatkozóan, hogy ők – szemben velünk – már túljutottak a mélyponton.
Megtudhattuk továbbá azt is, hogy a költségvetés helyzetét illetően megerősödve kerülünk ki majd a válságból, bár 2010-ben – a miniszterelnök szóhasználatával élve – még „hadigazdálkodással” kell számolnunk, ám 2011-től már dinamikus fejlődési pályára áll az ország. Mivel ezeket az elképzeléseket tényadatokkal szembesíteni egyelőre lehetetlen, ezért itt talán legjobb, ha a szocialista gazdaságpolitika évtizedek alatt kialakult alappillérére támaszkodunk, amelynek lényege, hogy náluk a felvázolt jövő mindig rózsás, csak a jelent kell valahogy túlélnünk.
De ez még nem minden. A miniszterelnök szerint ebbe a válságba újabb válság van kódolva, mert a fejlett országok jelenleg költségvetési deficitet és államadósságot drasztikusan növelő költségvetési politikát folytatnak. Sőt, ők velünk ellentétben még évekig lesznek majd elfoglalva azzal, hogy megteremtsék az egyensúlyt, addig mi – egy közelmúltban készült OECD-jelentés alapján – a fiskális stabilitás tekintetében a válság elmúlásával világelsők leszünk. Ez a teljesítmény a laikusok számára vonzónak, imponálónak, akár elismerésre méltónak is tűnhet, a szakmabeliek viszont könnyedén átlátnak a szitán.
Lényegében arról van szó, hogy a gazdasági viszszaesés mindig a költségvetési egyenleg romlásával fenyeget, alapvetően azért, mert az alacsonyabb jövedelmek miatt csökkennek a kormányzat társasági adóból, áfából, személyi jövedelemadóból stb. származó bevételei. Adódik a kérdés: hogyan reagáljon a kieső bevételek következtében romló költségvetési helyzetre a fiskális politika? A közgazdaság-tudomány válasza az ilyen helyzetre egyértelmű és világos: a költségvetésnek átmenetileg hátrálnia kell, vagyis a költségvetési hiány és az államadósság megugrása ellenére sem szabad adókat emelni és kiadásokat lefaragni, hogy helyrehozzuk a megbillent egyensúlyt. Azért nem, mert ezzel tovább csökkentenénk a piacokon egyébként is alacsony keresletet, növelnénk a vállalkozások értékesítési problémáit, s vele együtt a munkanélküliséget. A recesszió miatt kieső bevételeket adóemeléssel vagy kiadáscsökkentéssel – azaz szigorító intézkedésekkel – visszaszerezni igyekvő politika nem fékezi, hanem generálja a reálgazdasági válságot.
A költségvetésnek hátrálnia persze akkor lehet, ha van hova, és itt érkeztünk el a hazai helyzet megértésének lényegéhez. Az elmúlt év őszén beköszönő válság ugyanis az elsők között ütötte ki a magyar gazdaságot az államcsőd reális veszélyének megjelenése formájában. Ennek az a magyarázata, hogy 2002-től a fiskális politika folyamatosan az egekbe veri a költségvetés hiányát és az államadósságot – amelynek csúcspontja a 2006-os választási év, amikor gyakorlatilag világelsők voltunk a deficit nagyságában –, ezért a külföldi befektetők a válság kitörésekor az elsők között vonják meg a bizalmat a magyar gazdaságtól, és tömegesen vonulnak ki az államadósság finanszírozásából. A sarokba szorított államháztartást csak a valutaalap és az Európai Központi Bank gigantikus hitelcsomagja menti meg az összeomlástól. Azaz a válság kitörésének pillanatában nyilvánvalóvá válik, hogy a 2002 óta folytatott politika következtében a krízis olyan legyengült állapotban éri az országot, hogy az államháztartásnak nincs hová hátrálnia. A kieső adóbevételekre a kormányzat a zuhanó gazdasági teljesítmény ellenére is megszorító politikával kénytelen reagálni (adóemeléssel, a 13. havi nyugdíj elvételével, a közalkalmazotti bérek csökkentésével stb.), aminek viszont egyenes következménye az EU átlagához képest jóval nagyobb gazdasági visszaesés és a válságból történő utolsók közötti kilábalás.
Az uniós országok többsége a hazaitól egészen eltérő költségvetési politikát folytat. A döntő különbség az, hogy nem törekednek a válság miatt kieső adóbevételek visszaszerzésére, illetve a kiadások lefaragására. Vagy másképp szólva: nem a megszorításokon alapuló válságkezelést folytatják. És ennek nem az az oka, hogy a mi válságkezelő kormányunkhoz képest ők kevésbé járatosak a makrogazdasági összefüggésekben, vagy esetleg az, hogy nem sikerült elsajátítaniuk – a pénzügyminiszter szavaival élve – az „unikumnak” számító magyar válságkezelési receptet. Hanem az, hogy tökéletesen tudják, hogy a megszorításokon alapuló politika a reálgazdasági válságot nem fékezi, hanem táplálja, és nem több munkahelyet, hanem több munkanélkülit eredményez. Ezért a költségvetési politikában addig hátrálnak, ameddig csak lehet, ameddig csak a pénzpiacok tolerálják, illetve ameddig a kilábalás meg nem indul. Ha nem így tennének, akkor a visszaesés az unióban átlagosan nem négy százalék körüli, hanem az 1929–33-as nagy válsághoz hasonlóan bőven kétszámjegyű lenne. Ez a magyarázata annak, hogy az Európai Unióban a költségvetési hiány az idén átlagosan csaknem háromszorosa (6,4 százalék) lesz a tavalyi értéknek (2,3 százalék).
Felelős múltbéli politizálással a háttérben ez vállalható, és hogy nálunk miért nem, annak alátámasztására elég, ha egy pillantást vetünk a válságot közvetlen megelőző két év költségvetési adataira. A költségvetési hiány átlagos értéke az EU-ban 2006-ban 1,4 százalék, 2007-ben 0,8 százalék, az idén pedig várhatóan 6,4 százalék, míg nálunk 9,2 százalék, illetve 4,9 százalék, az idén pedig 3,8 százalék. Az adatokból látható, hogy a hazai fiskális politika az EU-val mindig ellentétesen mozgott az elmúlt években, sőt gyakorlatilag 2002 óta. Vagyis mi folyamatosan fordítva ülünk a lovon, hol a politikai hatalomvágy, hol pedig a gazdasági kényszer hatására.
Ne tévesszenek meg bennünket ezért a kormányzatnak a fiskális helyzetről szóló győzelmi jelentései, a nemzetközi összevetésben kedvezőnek tűnő hiányszámok. Mert ezeket az elmúlt évek felelőtlenségéből fakadó szükség diktálja, nem az, hogy a reálgazdasági válság fékezésének a megszorító politika lenne a helyes módja. Ebből a szükségből igyekszik most (politikai) erényt kovácsolni a válságkezelő miniszterelnök, abban bízva, hogy a választópolgár úgysem járatos a bonyolult közgazdasági összefüggésekben, így nem tudja megítélni, hogy mikor milyen fiskális politikát célszerű folytatni. A helyzet pikantériája ugyanakkor, hogy a költségvetéssel összefüggésben ma ugyanazok emlegetik a „jövő elárulását”, akik 2002-ben a „jóléti fordulat” és a „több pénzt az embereknek” jelszavak segítségével térítették le a gazdaságot az ígéretes fejlődés útjáról, s helyette a jelenlegi katasztrofális helyzetbe sodorták az országot. Azok próbálnak ma leckét adni „a józan ész” politikájából, akiknek egy világválság kellett hozzá, hogy megértsék: hosszú távon az a kifizetődő, ha a költségvetési politikát az ország fejlődésének, s nem pedig a hatalmi megfontolásoknak rendeljük alá.
Van még persze néhány kérdés, amelyet – ha már a válságkezelés eredményeiről elmélkedünk – érdemes volna körbejárni, hiszen joggal tarthat közérdeklődésre számot. Például a 27 EU-s ország közül miért nálunk a legmagasabb az infláció, a foglalkoztatás zuhanásában miért csak öt ország van mögöttünk, a lakossági fogyasztás csökkenésében pedig miért pont az élbolyban vagyunk? A „stabilitás oázisának” titulált gazdaságunkban miért kell több mint ezermilliárd forintot (!) költenünk az államadósság utáni kamatokra, miközben a fogyatékos betegek ellátásán meg tízmilliókkal spórolunk? S végül: a fejlett EU-országokhoz történő jövedelmi felzárkózás tekintetében hol jártunk 2002-ben, és hol járunk ma?
Az Eurostat adatai szerint 2002-ben az EU átlagos jövedelmi szintjének 61,6 százalékán álltunk, míg 2008-ban 62,8 százalékon; vagyis a gazdasági felzárkózás szempontjából szinte semmit sem haladtunk előre. (Ráadásul ez az adat még hízelgő is a kormányzatra nézve, hiszen a 2009-es mutató a mi nagyobb visszaesésünk miatt biztosan rosszabb lesz.) Pusztán összehasonlítás és miheztartás végett: 1998 és 2002 között 54,6 százalékról 61,6 százalékra sikerült feltornászni magunkat a jövedelmi ranglétrán. Vagyis a helyzet úgy áll, hogy a polgári kormányzás négy évét nem lehet egy lapon említeni a szocialisták nyolcéves teljesítményével.
Még ennél is elkeserítőbb a kép, ha azt nézzük, hogy a környező országok hol voltak 2002-ben, és hova jutottak mára. A jövedelmek az EU-átlaghoz viszonyítva például Szlovákiában 54 százalékról 67 százalékra nőttek 2002 és 2008 között, Lengyelországban 48,3 százalékról 57,6 százalékra, Romániában pedig 29,4 százalékról 45,8 százalékra. Az adatokban nemcsak az a szomorú, hogy mi az elmúlt nyolc évben a gazdasági felzárkózás tekintetében nem léptünk előre, hanem az is, hogy akkor topogtunk egy helyben, amikor a környező országok történelmi léptékű – és talán soha meg nem ismétlődő – fejlődésre voltak képesek.
Kétség sem férhet ezért hozzá: a szocialista kormányzat gazdasági teljesítménye a legnagyobb jóindulat mellett is elégtelen. És ezt áprilisban nyugodtan be is lehet majd vésni a bizonyítványba.

A szerző közgazdász, főiskolai tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.