A pénzügyminiszter szava önmagában kevés

Súlyos alkotmányossági aggályokat tapasztalt mind a vagyonadótörvény, mind a vagyonadó-kalkulátor körül Tersztyánszkyné Vasadi Éva volt alkotmánybíró. Az adójog szakértője szerint komoly gondot okoz, hogy a jogszabály nem határozza meg pontosan, miképpen kell az ingatlanok forgalmi értékét kiszámolni. A kalkulátor pedig – a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója szerint – adatvédelmi szempontból aggályos.

Jakubász Tamás
2009. 12. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elsőként kezdjük azzal: mit gondol, szükség van a vagyonadóra?
– A mindenkori törvényalkotók szabadon dönthetnek arról, mikor és milyen adót vezetnek be. E tevékenységüknek egyetlen korlátja van, mégpedig az alkotmány.
– Megítélése szerint a vagyonadótörvény elkészítésekor maradéktalanul szem előtt tartották az alaptörvény rendelkezéseit?
– Álláspontom szerint nem. Tüzetesen megvizsgáltam az új adóról szóló jogszabályt, és abban számos alkotmányossági problémát látok.
– Ezek közül melyiket tartja a legsúlyosabbnak?
– Egyértelműen az ingatlanok forgalmi értékének, azaz a vagyonadó alapjának meghatározását. A törvény úgy fogalmaz, hogy a forgalmi érték az a terhekkel nem csökkentett, pénzben kifejezhető ellenérték, ami az ingatlan eladásakor árként figyelembe vehető. Ebből a következő adódik: miután a polgároknak az adót önadózással kell megállapítaniuk, mindenki maga dönti majd el, hogy otthona harmincmillió forintnál többet vagy kevesebb ér, s ezzel végső soron azt is, kell-e vagyonadót fizetnie vagy sem. Ugyanakkor nagy talány, miképpen tudják a magánszemélyek a saját lakásuk árát meghatározni, amikor az adott időpontban nem ismerik a keresleti-kínálati viszonyokat.
– Arról nem is beszélve, hogy mostanában lényegében áll az ingatlanpiac.
– Így igaz. Emiatt még kevésbé határozható meg az ingatlanok értéke. Ezen- kívül a forgalmi érték definíció szükségszerűen feltételezi az ingatlan eladási szándékát. De mi a helyzet akkor – amint a lakások esetében feltételezhető –, ha a tulajdonos nem akarja eladni az ingatlanát? Már e felvetések is megmutatják a vagyonadótörvény legnagyobb hibáját, nevezetesen, hogy az ingatlanok forgalmi értékének meghatározása rendkívül bizonytalan. Az Alkotmánybíróság (AB) számos határozatában körülírta már a jogbiztonság alkotmányos követelményét. Eszerint a jogszabályoknak világosnak, egyértelműnek, követhetőnek és kiszámíthatónak kell lenniük. Úgy vélem, a vagyonadótörvény forgalmiérték-fogalma ennek a követelménynek nem felel meg.
– A törvény mellékletében található egy táblázat, amely arról szól, hogy az ország egyes megyéinek különböző nagyságú településein a különféle ingatlantípusok négyzetmétere mekkora értéket képvisel. Ezen információk alapján kaphatjuk meg otthonunk úgynevezett számított értékét. Ez az adat mire szolgál?
– A táblázat tulajdonképpen egy segédlet a forgalmi érték meghatározásához. Ám a melléklet használatával kapott számított érték nem egyenlő a vagyonadó alapjával; az ugyebár a forgalmi érték. Megjegyzem, hogy a luxusadótörvény korábban tulajdonképpen a számított érték miatt bukott el az AB-n. Már csak ezért is különösnek tartom, hogy a jogalkotók visszahozták ezt a módszert. Igazán mégsem ez a melléklet, hanem a nemrégiben létrehozott vagyonadó-kalkulátor okoz komoly problémát.
– A vagyonadó-kalkulátor az APEH internetes számológépe, amelybe ha a polgár beüti személyes adatait, valamint ingatlanának számos paraméterét, akkor az adóhivatal elektronikus levélben tájékoztatja arról, mennyit is ér a lakása. Mit kifogásol ezen a megoldáson?
– Több dolgot is. Elsőként azt, hogy az APEH-et kormányrendelet hatalmazza fel a kalkulátor alkalmazására. Ám a kalkulátor végső soron az adókötelezettség alapját képező adóalap megállapítását segíti. Ez pedig törvényi szabályozást kívánna. Ám a kalkulátorral kapcsolatban nem ez az egyetlen aggályos pont.
– Mire gondol?
– Az adatvédelemre. A vagyonadó-kalkulátorról szóló kormányrendelet ugyanis kimondja: az APEH csak azoknak küldi el elektronikus levélben ingatlanuk forgalmi értékét, akik egyrészt megadják szinte minden adatukat, másrészt hozzájárulnak ahhoz, hogy az adóhivatal a rájuk vonatkozó információkat gyűjtse, kezelje és hat évig tárolja. A rendeletből azonban nem tűnik ki az adatgyűjtés célja, s az, hogy a hatóság az adatokat mire és hogyan használja fel. Ez – megítélésem szerint – az adatvédelemhez fűződő alkotmányos jog sérelmét jelenti.
– Oszkó Péter pénzügyminiszter korábban úgy fogalmazott: az adóhivatal biztosan nem fogja jogellenesen felhasználni a kalkulátorba beütött adatokat.
– Az adójogban az alkotmányos garanciát a pontos, törvényes eljárás jelenti. A hiányzó törvényi biztosítékokat a pénzügyminiszter nyilatkozata nem pótolja.
– Ha már itt tartunk: miért kellett egyáltalán létrehozni a vagyonadó-kalkulátort?
– Az ok rendkívül egyszerű. A vagyonadótörvény nem határozza meg pontosan, miként kell az ingatlanok forgalmi értékét kiszámolni, s ezt vélhetően a Pénzügyminisztériumban is észlelték. E jogszabályi hiányosságot pótolja a kalkulátor. Ugyanakkor hibának tartom, hogy nem közölték a nyilvánossággal azokat az adatokat és azt a módszert, amelylyel a kalkulátor, vagyis az APEH kiszámolja a lakások értékét. Ezen információk ugyanis véleményem szerint közérdekű adatnak minősülnek. Megjegyzem, ha az egyéni ingatlanok forgalmi értéke meghatározható, akkor – önbevallás helyett – az adót a hatóság határozattal is megállapíthatná.
– A tisztánlátást finoman szólva sem segíti, hogy bár a vagyonadótörvény 2010. január elsején lép életbe, de az Alkotmánybíróság várhatóan csupán e dátum után fog dönteni az új közteherről. A helyzetet csak bonyolítja, hogy egyeseknek már február végéig be kell vallaniuk vagyonadójukat, és ezzel egyidejűleg a közteher felét is be kell fizetniük.
– Amennyiben az AB alaposnak tartja a vagyonadót támadó indítványok érveit, és megsemmisíti a rendelkezéseket, azt vagy visszamenőleges hatállyal, vagy a kihirdetés napjával teheti. Ez utóbbi esetben aki bevallotta és megfizette az adórészt, az a hatályos törvények alapján járt el. Törvényi rendelkezés hiányában viszszakövetelési igénye nincsen.
– Legalábbis az esetleges kormányváltásig. A Fidesz eddig minden lehetséges alkalommal rögzítette, hogy amennyiben a jövő tavaszi választások eredményeként hatalomra kerül, az első lépései között lesz a vagyonadó eltörlése. Az új kabinet azonban várhatóan legkorábban májusban alakulhat meg, és addigra szinte mindenkinek be kell fizetnie a vagyonadó első felét. Ön szerint mit tehetne a Fidesz, ha a voksolások eredményként a polgári párt alakítana kormányt, és a AB nem semmisítené meg a vagyonadót?
– Az Országgyűlés egy új törvény elfogadásával bármikor hatályon kívül helyezheti a vagyonadót. A hatályon kívül helyező törvényben ugyanakkor rendelkezni kellene a már befizetett és a jövőben lerovandó összegekről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.