Róma rejtett gyöngyszemei

Nemrégiben írtunk Róma történelmi városrészének legfontosabb útvonalairól, építészeti emlékeiről, hangulatos vendéglőiről. Most az Örök Város kevésbé ismert látnivalóira kívánjuk felhívni a figyelmet. Templomról templomra.

Tölgyesi Gábor
2009. 12. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rómával nem lehet betelni. Mindig érdemes visszatérni ide, újabb és újabb meglepetéseket tartogat az utazóknak. Nem csak a templomai miatt kegyes nekünk e város: novemberi eső helyett szikrázó napsütéssel ajándékozott meg utunk során.
Michelangelo, Bernini, Caravaggio – volt iránytűnk az Örök Városban, aztán a templomokban, galériákban rácsodálkozhattunk Pinturicchio, Guido Reni vagy Il Sodoma művészetére. Michelangelo nevére tértünk be a forgalmas Piazza della Reppublicán a Santa Maria degli Angeli e dei Martiri- templomba is, ahol olyan csodára leltünk, amelyet nem említenek az útikönyvek.
A Szent Péter-bazilika után Róma második legnagyobb temploma nemcsak a méreteivel nyűgöz le. A Szűz Máriának, a hét arkangyalnak és a keresztény mártíroknak szentelt templomot az idős Michelangelo tervei alapján építették át az 1560-as években úgy, hogy Diocletianus bevásárlóközpont méretű népfürdőjének falai, amennyire még lehetett, a mai napig megőrződtek. Houdon alkotását, a karthausi rend alapítójának Szent Brúnó-szobrát kerestük, ám néhány lépéssel tovább a kereszthajóban egy 45 méter hosszú meridián vonalba „botlottunk”. A márványba simuló bronz Linea Clementina 1702-ben készült a tudós Francesco Bianchini instrukciói alapján, XI. Kelemen pápa megbízásából. A csillagképekkel díszített meridián önmagában is műalkotás, ám semmit sem érne a két fényforrás nélkül, amelyek időnként a párkányokra helyezett két pajzsból vetülnek a vonalra. Bianchini műve, Nap-obszervatóriuma matematikai és asztronómiai számításokat tesz lehetővé, a tizennyolcadik században ennek segítségével korrigálták a Gergely-naptárt, határozták meg, a húsvétok mely napokra essenek.
A Santa Maria degli Angeli cáfol néhány kritikát, amellyel a katolikus egyházat néha illetik. A Linea Clementina nemcsak azt szemlélteti látványosan, hogy a vallás és a tudomány nem egymást kizáró fogalmak, ottjártunkkor épp egy kortárs képzőművészeti kiállítást is rendeztek köré. A templomban. A sekrestyén túl „természetesen” már az ókor várja a látogatókat. Az egyik sarokban Diocletianus császár szobra, akinek uralkodása idején még voltak keresztényüldözések. A panteon előtt, a Piazza della Rotondán egymást érik a kávéházak, éttermek, hajlamos itt elidőzni az ember, majd sietni tovább. Pedig elég csak néhány lépést tenni, hogy meglepetés érjen bennünket. A Piazza della Minerván vidám kőelefánt egyensúlyoz a hátán egy kis egyiptomi obeliszket – az alapzatára vésett, VIII. Orbán pápa soraiból megtudhatjuk a példázat értelmét: erős lelke legyen annak, aki a tudomány súlyát hordozza. A vers annak fényében kap különös súlyt, hogy e téren áll az a domonkos rendház, ahol korábban Giordano Bruno, majd Galilei pere folyt. De nem ezért jöttünk ide, hanem a Santa Maria sopra Minerva-templom miatt, ahol Sienai Szent Katalin és Fra Angelico sírját is megtalálhatjuk és Filippino Lippi freskóit. Vagy éppen feltámadott Krisztus szobrát, Michelangelo alkotását! Akárcsak Mózes a San Pietro in Vincoliban, vagy a Pieta a Szent Péter-székesegyházban, e szobor is tele van élettel. Sorsa hasonló a Sixtus-kápolna csodálatos alakjaihoz: Michelangelo halála után a meztelen Krisztust „felöltöztették” egy kis lepellel.
A Trasteverén első számú cél a San Cecilia in Trastevere. A római lakóházra épült templomban az oltár alatt Stefano Maderna szobra a keresztény mártírról, Szent Cecíliáról sírásra készteti az embert, anynyira valósághű. Ottjártunkkor éppen Szent Cecília búcsúját ünnepelték a Sixtus-kápolna kórusával, Layolo bíboros derűs prédikációjával. Felejthetetlen élmény. Ám itt, a Trastverén feltétlenül be kell térni egy másik templomba, a Santa Maria in Trasteverébe is. A tizenkettedik században újjáépített templom oltár feletti, hasonló korú apszisát ugyanis olyan mozaik díszíti, amely párját ritkítja: a trónon ülő Krisztus átöleli anyját, jobb keze Mária jobb vállán pihen.
A Piazza Navona is az a tér, ahol az élet nyüzsgésébe könnyen beleveszik az ember, pedig egy utcával arrébb, a San Luigi dei Francesi- templom három Caravaggio-képet is rejt magában. A Szent Máté és az angyal, a Szent Máté mártíromsága és a Szent Máté elhívatása mind-mind remekmű. Ha a Borghese Galériában vagy a Barberini-palotában szenteltünk időt Caravaggiónak, e templomot se hagyjuk ki. Akárcsak a Santa Maria del Popolo-templomot, ahová szintén Caravaggio miatt térnek be elsősorban a turisták. Szent Pál megtérését éppen restaurálták, Szent Péter keresztre feszítése azonban itt van.
Fontos tudni: a templomok sziesztát tartanak, dél körül bezárnak, négy óra felé nyitnak ki újra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.