Tisztelet, béke és igazság

Elie Wiesel Nobel-békedíjas író a napokban Budapesten járt. Az író látogatása során december 9-én beszédet mondott az Országgyűlés felsőházi termében rendezett Magyar–zsidó együttélés című konferencián, ahol jelenlétében a parlament emberi jogi bizottságának elnöke, Balog Zoltán tartott bevezető előadást. Az Atv.hu december 12-i híre szerint – amelynek alapja az ATV Híradójának az íróval készült interjúja volt – Elie Wiesel, már az esemény megtörténte után, élesen bírálta a fideszes politikust, azt állítva: „Amit Balog Zoltán a jelenlétemben mondott, az visszatetsző, sértő és megbocsáthatatlan volt.”A Parlamentben tartott rendezvényről Elie Wiesel kiemelte, megdöbbenéssel hallgatta az emberi jogi bizottság elnökének beszédét, aki többek között azt mondta: vannak, akik az antiszemitizmus vádját politikai kommunikációs csodafegyverként használják. A tisztánlátás végett az alábbiakban Balog Zoltán beszédét közöljük.

Balog Zoltán
2009. 12. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzet az a közösség, ahol mindaz, ami másokkal történik, velünk is történik.
1944-ben ennek a nemzeti közösségnek több százezer tagját elhurcolták ebből a szép, gyönyörű országból. Közöttük egy alig 15 éves fiút Mármarosszigetről a haláltáborba. Mármarossziget újra nem Magyarország, de Elie Wiesel Magyarországra tért vissza 65 év után először.
Bizonyára nem találja meg Budapest utcáin azokat az illatokat, hangulatokat és színeket, gesztusokat, melyek gyermekkora világát jelentették – mégis szeretném, ha tudná, olyan emberek közé jött, akik tudják, mi történt Európában és Magyarországon 1944-ben, s tanulni akarnak belőle.
Tiszta szándékkal fogadjuk, s abban bízunk, hogy szövetségesei lehetünk egymásnak. Bízunk benne, hogy meglátja Magyarország igazi arcát, mely nem gyűlölettől eltorzult arc, még ha nem is tud mindig mosolyogni.
Abban bízunk, hogy segít majd nekünk, s jó hírünket viszi a világba. A Magyar–zsidó együttélés – konferenciánk címe ez – nincs ugyan nehézségek és viták nélkül, de VAN együttélés. Hiszen Magyarországon a tragédia után újjáéledt a zsidó közösség hite és kultúrája. Ilyen új-régi ága a magyar zsidóságnak az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség. Vitáink is vannak persze bőségesen, politikáról, kultúráról, hitről, nemzetről, pénzről, de ezek ellenére mi a gyógyító emlékezésben vagyunk érdekeltek. Egy olyan Magyarországban, ahol hite, vallása, faji, kisebbségi mivolta miatt senkinek nem kell félnie, mert megvédi az állam s a közösség ereje.
Készek vagyunk, nem törődve azzal, hogy mások, ellenfeleink, hogyan használják fel önvizsgálatunkat, újra és újra magunkba nézni: megteszünk-e minden tőlünk telhetőt azért, hogy azok, akik egykor tudatlanságból, keserűségből, ostobaságból, gyűlöletből a nemzetiszocialista eszmék foglyaivá lettek, ne találjanak követőkre. S ne gondolhassák, hogy nem olyan nagy baj az antiszemitizmus!
S ha ezt az önvizsgálatot újra és újra elvégeztük, akkor bátran megkérdezzük: akik ma Magyarországra, a magyarokra az antiszemitizmus bélyegét sütik, azt milyen szándékból teszik? Tényleg az indulatok csillapításában érdekeltek, nem inkább a még nagyobb békétlenségben?
Nem engedjük, hogy velünk vagy bárkivel szemben az antiszemitizmus vádját politikai kommunikációs csodafegyverként használhassák! Nem tűrjük, hogy ártatlan zsidó emberek szenvedéseit felhasználva, az országunk többi súlyos bajának megvitatása helyett bennünket arra kényszerítsenek, hogy hamis vádak elleni védekezésre vesztegessük erőnket!
De a gyógyító emlékezésben érdekeltek vagyunk. Mert emlékezni kell.
Megállni a másik ember szenvedése mellett, s levenni valamit a teherből, melyet cipel – ez az egyik legalapvetőbb emberi gesztus. Ebből él minden közösség, abból, hogy vannak közöttünk ilyen emberek. Ne felejtsük el őket sem! Az ő tiszteletükre, a világ igaz magyarjainak tiszteletére zöldellnek a fák Jeruzsálemben a Jad Vasemben. Még akkor se felejtsük őket, ha az ő fényük mellett az árnyék, a sötétség is jobban látszik: hogy ezrek és százezrek behunyták a szemüket, elfordították a tekintetüket, vagy éppen beszálltak az embervadászatba.
Van, aki saját vagy családja kommunizmusban elszenvedett sorsán keresztül próbálja ma, Magyarországon megérteni a holokauszt, soá áldozatainak szenvedéseit! Ne fájjon ez nekünk!
Ugyanis ha az embernek nincs joga tulajdon fájdalmához, ha őt magát semmibe veszik, akkor mások szenvedése sem érdekli többé. Az áldozatoknak jó szívvel elégtételt adni egy olyan világban, ahol az embert, a potenciális emlékezőt is naponta éri megaláztatás és igazságtalanság – még ha ez nem is mérhető a népirtás borzalmaihoz –, nem fog sikerülni. Ha azt akarjuk, hogy a megértés növekedjen a holokauszt tragédiája iránt, akkor a legfontosabb feladatunk egymás emberi méltóságának tiszteletben tartása és megőrzése ma, itt, közöttünk, mindenkivel szemben. Auschwitz, a Gulág borzalmaira a felnövekvő nemzedék akkor tud valóságos megrendüléssel odafigyelni, ha megismerve a tényeket így kérdezhet: „A tiszteletet, amit én megkapok a családomban, a barátaimtól, az iskolában, a főnökömtől, a hatóságtól, a média világában, a kormánytól, az egyházi közösségemtől – azt miért tagadták meg annak idején tőlük?! Hiszen nekik is jár, hiszen ők is ugyanolyan emberek voltak, mint én!”
Egy vérből lettünk teremtve.
Sebeket gyógyítani csak emberi méltóságukat őrző emberek tudnak, s a gyógyulás így sem könnyű. Hisz mennyi minden történt a holokauszt óta: új szenvedések, új áldozatok, régi és új tettesek, régi és új elhallgatások, s hazugságok. Az áldozatoknak csak azt a tiszteletet, békét és igazságot tudjuk felkínálni, amiben mi, itt együtt élő emberek egymást részesítjük. Magyarok és zsidók, anélkül, hogy egymást ilyen alapon egyáltalán osztályoznunk kellene.
Így jöhet el a bűn megvallása, így lehet megbocsátás, tisztelet, béke és igazság.
A bocsánatkérés nem a gyengeség jele, hanem a belső lelki erőé. Általa nem gyengébbek, hanem erősebbek leszünk.
A megbocsátás sem a gyengeség jele, hanem azt bizonyítja, hogy az áldozat visszakapta emberi méltóságát.
Mindannyiunknak szüksége van mindkettőre: hol a bocsánatkérésre, hol pedig a megbocsátásra.
Köszönjük, hogy elfogadták meghívásunkat. Különösen köszönjük Elie Wieselnek, hogy eljött Budapestre.
Azt kívánom, hogy legyen hasznos és gyógyító a mai találkozásunk!

A szerző a Fidesz országgyűlési képviselője,
a parlament emberi jogi bizottságának elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.