Újfajta konfliktuskezelés kell az oktatásban

Munkatársunktól
2009. 12. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az oktatásban jellemző individualista versengést fel kell váltania a közösségi versenynek. Ezért az egész társadalmat érintő feladat, hogy a fiatalok az óvodától kezdve el tudják sajátítani a konfliktuskezelés megfelelő módszereit. A hagyományos család kereteinek felbomlása miatt a felnövekvő generációból ugyanis sokan nem találkoznak a konfliktusok kezeléséhez szükséges mintákkal – nyilatkozta a lövöldözés kapcsán Jancsák Csaba ifjúságkutató, a Szegedi Tudományegyetem oktatója. Egyre több pedagógus számol be arról, hogy egy konfliktusos iskolai helyzetben – ami lehet akár egy dolgozatírás is – a diákok türelmetlenül, agresszíven reagálnak – tudatta a kutató. Mint mondta, komoly változások mentek végbe a felsőoktatásban. A képzés tömegessé válása miatt az értelmiségivé nevelés háttérbe szorult, a kreditrendszer bevezetésével pedig megszűntek a kisközösségek és a hallgatók „magányos farkassá” váltak. Ugyanakkor a versengés az államilag finanszírozott helyekért és az ösztöndíjért felerősödött. A válság miatti bizonytalanságérzet a hallgatóknál a munkaerőpiacra történő átlépés nehézségeivel is párosul – mutatott rá a szakember.
A pécsi lövöldözés csak a jéghegy csúcsa, a társadalmi mozgások kivetülése – vélte Münnich Iván pszichológus. „Immorális világban élünk, ahol hazudni lehet, következmények nélkül félre lehet vezetni az embereket, ami forrongásban tartja az indulatokat”, és az emberek kiszolgáltatottak annak a rengeteg eléjük kerülő információnak, amelyekről sokszor nem tudják, mennyi a valóságtartalmuk – fogalmazott. Szerinte egy olyan tett, mint a pécsi lövöldözés, kifejezi a közhangulatot. Münnich úgy látja: a családtagoknak is észre kellene venniük a jeleket, de a család is úgy működik, ahogy a társadalom – utalt a sok válásra. A szülők adják a gyereküknek a mintát, azt pedig a médiából veszik, és a szocializációs színhelyek – például az iskola – is ezekkel egységben működik – fogalmazott. Felhívta a figyelmet arra, hogy a gyerekek jobban hatnak egymásra, mint a szülők a gyerekekre, a felnőtt társadalom hagyományos értelemben lemaradt tőlük, ennek következménye hogy a médiához sem a szülőn keresztül férnek hozzá, ezért nincs kontrolljuk.
Finszter Géza kriminológus szerint az eset olyan jelenségre mutat rá, amit a kriminológusok már megjósoltak. Úgy látja, a kisközösségek – család, iskolai csoportok – tudnának védekezni a hasonló tragédiák ellen. A pécsi ámokfutáshoz hasonló eseteket nem lehet megelőzni – mondta a Nol.hu-nak Tarjányi Péter rendőrségi szakértő. Az amerikai és német iskolai lövöldözéseket elemző kutatók viszont ellenkező véleményen vannak. Az elmúlt évek eseteit vizsgálva arra derítettek fényt, hogy a munkahelyeken, egyetemeken és iskolákban ámokfutó személyek gyakran előzetesen vészjelzéseket adnak le: fenyegetőznek, kétségbeesettek, utalgatnak ámokfutásra, mutogatják a fegyverüket, panaszkodnak, hogy igazságtalanság érte őket. A kérdés az, hogy ezt észreveszik-e – nyilatkozta Jens Hoffman, a darmstadti műszaki főiskola forenzikus pszichológia tanszékének tanára, aki megelőző modellt dolgozott ki az erőszak elkerülésére. Lényege, hogy diákokból és tanárokból álló fenyegetéskezelő csoportot hoznak létre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.