
origo.hu
Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség
Vasutas-szolidaritás. A Vasutasok Szakszervezete szolidáris a BKV munkavállalóival a kollektív szerződésért folytatott küzdelmükben. A legnagyobb vasutas érdekképviselet felszólítja a cég vezetését, hogy biztosítsa a közlekedésben részt vevő járműveik megfelelő műszaki színvonalát. Az érdekképviselet a tárgyalásoktól teszi függővé, hogy a későbbiekben milyen módon támogatja a BKV-s dolgozók követeléseit.
Folytatódott a káosz a fővárosi buszközlekedésben: a hétfői száznyolcvanhoz képest tegnap már közel háromszáz autóbusz, azaz az állomány negyede késve vagy egyáltalán nem közlekedett. Az ok ugyanaz: kollektív szerződés (ksz) híján január elsejétől az egészen más szabályokat rögzítő munka törvénykönyve szerint működik a BKV. A ksz-ért jövő hét keddre határozatlan idejű sztrájkra készülő buszvezetők ezért a jelenlegi szabályozás minden egyes pontjához, előírásához szigorúan ragaszkodnak, amelyek alapján a legkisebb hiba miatt is visszautasíthatják, hogy vezessék a járműveket. A BKV reggel még átmenetinek nevezte a problémát, amit átcsoportosításokkal, illetve újabb alvállalkozók bevonásával próbált orvosolni. Később már illegális sztrájkként emlegették a helyzetet, a délutáni órákban pedig kiderült, hogy estétől úgynevezett szuperkontrollcsoportok ellenőrzik a járműveket, s ha indokolatlan szolgálatmegtagadást tapasztalnak, akár azonnali hatállyal elbocsáthatják az érintett dolgozót. A tervek szerint az összesen kétszáz főt számláló csapat éjjel-nappal szolgálatban lesz a konfliktus megoldódásáig.
A szakszervezetek szerint erre azonban kevés az esély, sőt nemhogy állandósulhat, de még súlyosbodhat is a helyzet. – Ha reményeink szerint sikerül is megállapodni a kollektív szerződésről, ez a buszok műszaki állapotát nem oldja meg. A tárgyalásokon ezért önálló témaként kezeljük a járművek állapotának, a munkavégzés körülményeinek javítását – mondta lapunknak Nemes Gábor. A sztrájkbizottság szóvivője elképesztőnek nevezte, hogy míg saját dolgozóira nincs, arra van pénze a BKV-nak, hogy szuperkontroll-csoportot hozzon létre, illetve hogy alvállalkozókat vonjon be a szolgáltatásba. A társaság menedzsmentje és a szakszervezetek között ma folytatódnak a kollektív szerződésről és a sztrájk alatti elégséges szolgáltatásokról szóló egyeztetések. Az eddigi fordulókon egyik kérdésben sem közeledtek az álláspontok. Az érdekvédők elfogadhatatlannak tartják, hogy a cég havi tizenhatezer forintnyi juttatást vonjon el a dolgozóktól, és hogy a sztrájk alatt csúcsidőben kilencven-, azon kívül pedig ötvenszázalékos legyen a forgalom.
A fővárosi Fidesz-frakció szerint elsősorban Demszky Gábor főpolgármester és Horváth Csaba MSZP-s képviselő, kormánybiztos a felelős a BKV-nál kialakult helyzetért. – Már kollektív szerződése sincs a cégnek, napjában százával maradnak az autóbuszok a garázsban. Az eszközállomány lepusztult, a cég irányítása kicsúszott a városvezetés kezéből, a BKV a teljes csőd küszöbén áll – olvasható közleményükben. A frakció felszólította a főpolgármestert és a kormánybiztost, hogy „fejezzék be a tehetetlen totyogást, és tegyenek végre hatékony lépést a megoldás irányába”.
Budapest vezetése várja a Fidesz-frakció javaslatát arra, hogy a szakszervezetek által követelt többletkiadások fedezetét járatcsökkentéssel vagy további tarifaemeléssel biztosítsák-e – reagált Ikvai-Szabó Imre. Az SZDSZ-es főpolgármester-helyettes szerint a kollektív szerződés változatlan formában történő fenntartása 2,9 milliárd forint többletköltséget jelentene a BKV-nak. Ikvai-Szabó közölte, amíg nem érkezik érdemi alternatív javaslat, a főváros támogatja a cég álláspontját, amelynek értelmében sem infláció feletti díjemelésre, sem jelentős létszámleépítésre, sem járatcsökkentésre nincs szükség.
Az utasok kártérítést kérhetnek. Havonta húszezer forintot költhet az utasok kártérítésére a BKV olyan esetekben, ha túl sokáig nem jön a busz, villamos, és emiatt bizonyíthatóan veszteség éri a bérlettel járó utast. Többnyire pár ezer forintot fizet a cég a megalapozott panaszok után, de mivel az utasok többsége nem tud erről a lehetőségről, kevesen élnek vele.
Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség
Most kiderül, Zelenszkijnek a fotel vagy a tűzszünet a fontosabb
Kiadták a figyelmeztetést: ne küldj több SMS-t, különben...
Végre Trump is megszólalt az orosz bombázók ukrán megsemmisítéséről
Eddig titkolta Törőcsik Franciska, most végre megmutatta: a rajongók szóhoz sem jutottak!
Egy vérfürdő után benyújtotta lemondását az ukrán szárazföldi erők parancsnoka
Orosz válasz: ballisztikus csapás Ukrajnára
Ezek az ételek jobban károsíthatják a májadat, mint az alkohol
Döbbenetes, mit vittek el Münchenből a PSG vandál szurkolói a BL-döntő után + videó
A Fradi megkezdte a bevásárlást a magyar játékosokból – Lisztes Krisztián is hazatérhet
Ukrajna légicsapása globális kockázatokat rejt
Eldőlt, Orbán Viktor lesz 2026 után is a miniszterelnök újabb négy évre
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.