Dráguló közlekedés

Lényegesen többe kerül a tömegközlekedés és az autózás Magyarországon az új évben. Az üzemanyagárak tegnap történelmi magasságba emelkedtek a jövedéki adó emelése miatt, de hamarosan az autópálya használatáért, illetve a busz- és vonatjegyekért is többet kell fizetnünk.

Munkatársainktól
2010. 01. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan emelkednek a MÁV és a Volán tarifái. A társaságok által kiadott bérletek árai átlagosan 10, a jegyárak pedig átlagosan 15 százalékkal emelkedhetnek február elsejétől – közölte a közlekedési tárca. A tarifarendeletet januárban módosítják, ez ad majd felhatalmazást a regisztrációs jegyek bevezetésére is. A díjmentes utazásra jogosultak – a 6 év alattiak, a 65 év felettiek, vasutasok és a Volánok dolgozói – csak ilyen jegygyel utazhatnak a jövőben.
A közlekedési tarifák jövőbeni változásaira bizonyosan kihat majd az is, hogy tegnap történelmi csúcsra emelkedett az üzemanyagok ára. A benzin esetében 10 százalékkal, a gázolajnál 8 százalékkal növelte a kormány a közteher mértékét. Egy liter benzin árában eddig 109 forint volt a jövedéki adó tartalma, ez most 120 forint, a gázolajéban 90,5 forint volt, ami 97,35 forintra nőtt. Az áremelkedés hatására a benzin literenkénti átlagára történelmi csúcsra, 320 forintra emelkedett. Az üzemanyag drágulása kihatással lehet a közlekedési tarifák alakulására. Az autópályadíjak emelését is javasolja a közlekedési tárca, de az átlagosan 8,6 százalékosra tervezett drágításról még nincs döntés, így a tarifák leghamarabb februárban változhatnak.
Csupán látszólag örülhetnek a budapestiek annak, hogy 2010-ben a BKV-nál „csak” átlagosan 4 százalékkal, ráadásul februártól emeli a tarifákat az MSZP és az SZDSZ szavazataival a Fővárosi Közgyűlés. Az elmúlt ciklusokban nemegyszer az infláció háromszorosával, négyszeresével emelték a közszolgáltatások díjait, tegnaptól azonban a csatornahálózat használatáért 4,5 százalékkal kérnek többet, a vízdíj pedig alig egy százalékkal nő. Idén nem változik a szemétdíj, a szennyvízszippantás díja, de nem kell többet fizetni a temetkezésért és a kéményseprésért sem. Az ok nagyon egyszerű, különösen, ha a „politikai naptárra” tekintünk: az idei esztendő választási év. Nem árt tudni: a BKV-tarifa-emelést valójában a csőd szélére jutott közlekedési társaság megmentéséért a Bajnai-kormány zsarolta ki a fővárostól. A drágítás, amelynek alapján a vonaljegy ára 320 forintra módosul (ez csaknem hétszázalékos emelést jelent), a havibérletért pedig 9800 forintot kell majd fizetni, egyébként a BKV belső számításai szerint sem hoz többet a konyhájukra 0,6 százalékos bevételnövekedésnél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.