Fellendülőben a bioüzemanyagok piaca?

Felerősödött az érdeklődés a gépkocsik bioüzemanyaggal való használatát lehetővé tévő berendezések iránt, tömeges elterjedésüket azonban még sok minden hátráltatja. Kevés például az E85-öst is forgalmazó kút, az autógyártók pedig azonnal visszavonják az új gépkocsikra adott garanciát, ha kiderül, hogy „belepiszkáltak” a befecskendezés szabályozásába.

Erdősi Csaba
2010. 01. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Körülbelül nyolcvan magyarországi töltőállomáson lehet ma E85-ös – 85 százalékban növényi eredetű, azaz bioetanolból, 15 százalékban pedig normál 95-ös benzin keverékéből előállított – üzemanyagot vásárolni. Egy kisebb láncon, az egyesületi háttérrel működő AVIA-n kívül csak magánkutakon találkozhatunk vele, ám a nagy olajtársaságokhoz tartozó töltőállomások egyelőre nem vették fel termékpalettájukra. Ezzel szinte ördögi kör alakult ki: a keresletet visszafogja a kínálat szűkössége, a nagyok pedig addig nem lépnek, amíg nem érzékelik egy biztos és megfelelő méretű piac kialakulásának jeleit. Kitörési pontot a hagyományos üzemanyagok árának tartós emelkedése kínálhat, az E85-ös ugyanis árban olykor szinte verhetetlen, jelen pillanatban például literenként csaknem 100 forinttal olcsóbb a 95-ös benzinnél.
A biobenzin elterjedését az is akadályozza, hogy használatához a gépkocsik nagy részét át kell alakítani. Sonkoly Tamás, az átalakító- berendezéseket gyártó és forgalmazó E85 Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az etanol alacsonyabb égéshője miatt meg kell változtatni az injektoros motorok befecskendezési paramétereit – magyarán el kell érni, hogy több üzemanyag jusson a hengerekbe. Az erre szolgáló, saját fejlesztésű berendezéseik minden befecskendezéses rendszerű motorhoz csatlakoztathatók, az elektronikai rendszer megbontása nélkül. Közülük a legolcsóbb, a három-, illetve négyhengeres motorokhoz készült már harmincezer forint alatti áron is megvásárolható, s a cégvezető tapasztalatai szerint az utóbbi napokban fel is erősödött a vásárlók érdeklődése irántuk. Átalakítás után is futhat természetesen az autó hagyományos benzinnel is, sőt, keverni is lehet az E85-öst a normál 95-össel. Figyelembe véve, hogy az E85-ösből átlagosan 15 százalékkal többet fogyaszt az autók legnagyobb része, mint benzinből – cserébe nagyobb nyomatékot ad le a motor –, az átalakítás költsége viszonylag hamar megtérül, csakhogy az egyéb körülmények mégis sokakat elriasztanak az átállástól. Ilyen például az autógyártók hozzáállása a kérdéshez. Gyöngyösi András, az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesületének elnöke elmondta, hogy a garanciális gépkocsik legtöbbje azonnal elveszíti a jótállását, ha kiderül az átalakítás ténye – kivéve, ha a gyár által tesztelt, sőt ajánlott készülék beszereléséről van szó.
Az E85-östől való gyári húzódozás másik oka, hogy az etanol elvileg tönkretehet bizonyos tömítéseket, megrongálhatja a gumicsöveket. Tekintve azonban, hogy ez az üzemanyag-féleség Európában csak a közelmúltban jelent meg, sok negatív tapasztalat ezzel kapcsolatban még nem merülhetett fel. Sőt, internetes bejegyzésekben számtalan olyan történetet olvashatunk, amely szerint idős vagy fiatal autók meghibásodás nélkül futnak tízezer kilométereket a gyári tömítések és csövek cseréje nélkül.
A biobenzin legnagyobb előnye nem az, hogy olcsó – hiszen árelőnyét mesterségesen, a jövedékiadó-mentesség révén alakították ki –, hanem hogy környezetbarát. Bár a környezetvédők egy része olykor félelmeit hangoztatja az alapanyagul szolgáló kukorica termőterülete megnövekedésének hátrányaitól, azt senki nem vitatja, hogy az E85-ös elégetésével jóval kevesebb szennyező anyag kerül a légkörbe, mint az olajból készült üzemanyagok használatakor.

Óriáscég lép a piacra. Bioetanol-gyártó üzemet készül építeni Magyarországon a Fagen amerikai óriásvállalat; az üzem várhatón Dunaföldváron lesz – írja a Napi Gazdaság tegnapi számában tengerentúli sajtóértesülések alapján. A munkálatok áprilisban kezdődhetnek el. A Fagen a Cargill nevű mezőgazdasági társaságtól vásárol telket, s annak gabonatároló telepéhez közel építi fel a bioetanol-üzemet, amelyet a Cargill lát majd el gabonával. A Fagen Inc. 2006 és 2008 között közel ötven bioetanol-projektbe fogott a tengerentúlon, ám mivel a jelek szerint az alternatív üzemanyagok boomja lecsengőben van az Egyesült Államokban, ott a társaság a jövőben a biomassza és a szélenergia felé fordul. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.