Körülbelül nyolcvan magyarországi töltőállomáson lehet ma E85-ös – 85 százalékban növényi eredetű, azaz bioetanolból, 15 százalékban pedig normál 95-ös benzin keverékéből előállított – üzemanyagot vásárolni. Egy kisebb láncon, az egyesületi háttérrel működő AVIA-n kívül csak magánkutakon találkozhatunk vele, ám a nagy olajtársaságokhoz tartozó töltőállomások egyelőre nem vették fel termékpalettájukra. Ezzel szinte ördögi kör alakult ki: a keresletet visszafogja a kínálat szűkössége, a nagyok pedig addig nem lépnek, amíg nem érzékelik egy biztos és megfelelő méretű piac kialakulásának jeleit. Kitörési pontot a hagyományos üzemanyagok árának tartós emelkedése kínálhat, az E85-ös ugyanis árban olykor szinte verhetetlen, jelen pillanatban például literenként csaknem 100 forinttal olcsóbb a 95-ös benzinnél.
A biobenzin elterjedését az is akadályozza, hogy használatához a gépkocsik nagy részét át kell alakítani. Sonkoly Tamás, az átalakító- berendezéseket gyártó és forgalmazó E85 Kft. ügyvezető igazgatója elmondta, hogy az etanol alacsonyabb égéshője miatt meg kell változtatni az injektoros motorok befecskendezési paramétereit – magyarán el kell érni, hogy több üzemanyag jusson a hengerekbe. Az erre szolgáló, saját fejlesztésű berendezéseik minden befecskendezéses rendszerű motorhoz csatlakoztathatók, az elektronikai rendszer megbontása nélkül. Közülük a legolcsóbb, a három-, illetve négyhengeres motorokhoz készült már harmincezer forint alatti áron is megvásárolható, s a cégvezető tapasztalatai szerint az utóbbi napokban fel is erősödött a vásárlók érdeklődése irántuk. Átalakítás után is futhat természetesen az autó hagyományos benzinnel is, sőt, keverni is lehet az E85-öst a normál 95-össel. Figyelembe véve, hogy az E85-ösből átlagosan 15 százalékkal többet fogyaszt az autók legnagyobb része, mint benzinből – cserébe nagyobb nyomatékot ad le a motor –, az átalakítás költsége viszonylag hamar megtérül, csakhogy az egyéb körülmények mégis sokakat elriasztanak az átállástól. Ilyen például az autógyártók hozzáállása a kérdéshez. Gyöngyösi András, az Európai Autószervizek Magyarországi Egyesületének elnöke elmondta, hogy a garanciális gépkocsik legtöbbje azonnal elveszíti a jótállását, ha kiderül az átalakítás ténye – kivéve, ha a gyár által tesztelt, sőt ajánlott készülék beszereléséről van szó.
Az E85-östől való gyári húzódozás másik oka, hogy az etanol elvileg tönkretehet bizonyos tömítéseket, megrongálhatja a gumicsöveket. Tekintve azonban, hogy ez az üzemanyag-féleség Európában csak a közelmúltban jelent meg, sok negatív tapasztalat ezzel kapcsolatban még nem merülhetett fel. Sőt, internetes bejegyzésekben számtalan olyan történetet olvashatunk, amely szerint idős vagy fiatal autók meghibásodás nélkül futnak tízezer kilométereket a gyári tömítések és csövek cseréje nélkül.
A biobenzin legnagyobb előnye nem az, hogy olcsó – hiszen árelőnyét mesterségesen, a jövedékiadó-mentesség révén alakították ki –, hanem hogy környezetbarát. Bár a környezetvédők egy része olykor félelmeit hangoztatja az alapanyagul szolgáló kukorica termőterülete megnövekedésének hátrányaitól, azt senki nem vitatja, hogy az E85-ös elégetésével jóval kevesebb szennyező anyag kerül a légkörbe, mint az olajból készült üzemanyagok használatakor.
Óriáscég lép a piacra. Bioetanol-gyártó üzemet készül építeni Magyarországon a Fagen amerikai óriásvállalat; az üzem várhatón Dunaföldváron lesz – írja a Napi Gazdaság tegnapi számában tengerentúli sajtóértesülések alapján. A munkálatok áprilisban kezdődhetnek el. A Fagen a Cargill nevű mezőgazdasági társaságtól vásárol telket, s annak gabonatároló telepéhez közel építi fel a bioetanol-üzemet, amelyet a Cargill lát majd el gabonával. A Fagen Inc. 2006 és 2008 között közel ötven bioetanol-projektbe fogott a tengerentúlon, ám mivel a jelek szerint az alternatív üzemanyagok boomja lecsengőben van az Egyesült Államokban, ott a társaság a jövőben a biomassza és a szélenergia felé fordul. (MTI)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség