Ma eldőlhet, lesz-e sztrájk a BKV-nál

Ha a mai tárgyalások sem vezetnek eredményre, a BKV-nál sztrájkról is dönthetnek a szakszervezetek. Eközben huszonkét német állampolgárságú utasbiztonsági ellenőr kezdi meg önálló szolgálatát Ferihegyen, miután sikeres vizsgát tettek.

Bákonyi Ádám
2010. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma újra tárgyalóasztalhoz ül a BKV menedzsmentje és a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ). Az egyeztetésen az érdekképviselet mindenképpen meg akar állapodni a munkaidőt, béreket, munkafeltételeket rögzítő kollektív szerződésről, így ha a tárgyalás sikertelen lesz, akár a sztrájk megtartásáról is döntés születhet. A szakszervezet a hét elején azért nem írta alá a kollektív szerződés jelenlegi tervezetét, mert szerinte a BKV-vezetés elvonja a dolgozóktól a szociális juttatások nagy részét, ami éves szinten fejenként kétszázezer forintos kiesést jelent. A VTDSZSZ ugyanakkor nemcsak a munkavállalók helyzetével, hanem a várható működési zavarokkal is magyarázza a sztrájkkészültséget. Kollektív szerződés nélkül január elsejétől ugyanis a munka törvénykönyve szerint dolgoznának a BKV-nál, így megváltoznak például a pihenőidőkre vonatkozó szabályok is, ami miatt az egész menetrend is borulhat. Bár a BKV közleményben tudatta, hogy nyitott az újabb tárgyalásokra, egyértelművé tette azt is, a jelenlegi gazdasági helyzetben nem tud többet kínálni a dolgozóknak.
A lehetséges BKV-s sztrájk legújabb előzménye, hogy december 23-án Bajnai Gordon miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester aláírt egy szándéknyilatkozatot, amely szerint jövőre 17,4 milliárd forint pluszt állami támogatáshoz juthat a csőd szélére sodort BKV. Az önkormányzati cégnél a rendőrség nyomoz a sok milliárd forintos végkielégítések, tanácsadói, ügyvédi és egyéb szerződések miatt. Ugyan a városvezetés szerint „átláthatósági csomaggal” már rendbe tették a céget, az elmúlt hetekben naponta százával álltak le a buszok. A szocialista kormány pedig az MSZP–SZDSZ-es többségű főváros számára egyértelművé tette: a kikényszerített, átlagosan négyszázalékos tarifaemelés mellett a dolgozóknak is engedniük kell. Bár Demszky szerint járatritkításhoz is vezethet a megkövetelt takarékosság, alig egy éve még Gyurcsány Ferenc harmincmilliárd forintos ígéretét vette biztosra.
Eközben a Repülőtéri Rendőr Igazgatóság (RRI) közölte, huszonkét, német utasbiztonsági ellenőr kezdi meg önálló szolgálatát Ferihegyen, miután sikeres vizsgát tettek. A légikikötőt üzemeltető Budapest Airport (BA) még novemberben jelezte az RRI-nek, hogy német ellenőröket akar alkalmazni. Tette mindezt annak ellenére, hogy a Fővárosi Munkaügyi Bíróság decemberben kimondta: a BA jogtalanul és törvénysértő módon alkalmazott görög sztrájktörőket a tavaly decemberi munkabeszüntetés alatt. A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet két hete is sztrájkolt a társaságnál tervezett megszorítások ellen. Az érdekképviselet már ekkor jelezte, hogy BA újra külföldi sztrájktörőket alkalmazott, amit a társaság tagadott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.