Folk és tánc a pizzák között

Muray Gábor
2010. 02. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sonkás pizzaszeletek között Éri Péteréket lesem a MOM legfelső emeletén. Húzza a Muzsikás a plázában, szép gesztus, de az élet itt nem áll meg, az emberek inkább a maradék leárazásokat lesik a kirakatokban.
Két megtermett hölgy huppan pörköltjével mellém, az egyik kíváncsiskodik: Te, ezek meg minek zenélnek itt, van valami ünnepség? Valami filmszemle van, vagy mi, mondja a másik. Körülnézek: tényleg nem túl sok minden utal itt arra, hogy a sarokban, ott, ahol a mozi van, épp megnyílik a 41. Magyar Filmszemle.
Plázáról plázára vándorolt az elmúlt években a nemzeti mustra, és a szokások is folyton változnak, amit éppen megszoknánk, a következő évben biztos, hogy nem úgy lesz. A megnyitó gála helyett az idén egészen abszurd helyzet áll elő: a MOM termeibe terelt tömeg vásznon láthatja felvételről a nyitányt. D. Tóth Kriszta szól a néphez, mint a köztársasági elnök újévkor, Garas Dezső stúdiókörnyezetben csettint, s jelzi: megnyílt az idei szemle. A nézőtér hümmög, s csak akkor hümmög igazán, amikor az elmúlt időszak elhunytjaira emlékező blokk hangulatához hasonló bejátszások emlékeznek meg az életműdíjasokról (jé, ő is meghalt, sóhajt nagyot egy idős hölgy mellettem, mire a férje megnyugtatja: nem, ő csak életműdíjat kapott). Utána Balázs Bélára emlékezünk, az idei szemlét ugyanis neki ajánlotta a szakma, az őt idéző rövidfilm az este mélypontja, pedig még a Jancsó-film el sem kezdődött.
Az egész este csak díszlet a nagy, ünnepi premierhez: az Oda az igazság című filmhez. Jancsó abszurdja illik a megnyitó abszurd hangulatához, romantikus környezetben kerül idézőjelbe az egész magyar történelem, már ami a felségárulásokat, puccsokat, hatalmi viszályokat illeti. A nyolcvannyolc éves rendező karikatúrájában mindenki király akar lenni, s mindenki az is egy kicsit. Kakas a szemétdombon. Az Oda az igazság szimbólumrendszere Jancsó életművére épül, pőre nők, hegedűk és idétlen táncosok között elevenedik meg a magyar reneszánsz panoptikuma, az az ember érzése, hogy egy felnőttjátszótéren van, ahol a kosztümös fogócskát Jancsó bácsi vezényli. Mindenki barát, és senki sem. Minden kétértelmű, érvényes ma is, mert az ember az évszázadok alatt semmit sem változott. Ez nem játékfilm, inkább kísérleti bohóckodás: a színészek gyakran belekacsintanak a kamerába, így legalább a nézőtér pillanatokra úgy érzi, vele is foglalkoznak. Mert még a leglelkesebb rajongók is keservesen sóhajtozni kezdenek negyven perc elteltével a széksorokban. Én vagyok a befogadó, és nem értem, mi közöm ehhez az egészhez, az Oda az igazság untat, álmosít, s csak nem akar vége lenni. Premierfilmnek pláne nem való: ilyenkor boldog-boldogtalan katarzisra vágyik, nem Xanaxra. Egy óra után belenyugszom: ha Galkó Balázs újra belekezd ugyanabba a dallamba, biz’ isten elalszom. S lőn.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.