Jelentős változások tapasztalhatók a telekommunikációs piacon. Az agresszív verseny következtében egyre alacsonyabbak az árak és csökkennek a cégek bevételei is. A szigorúbb európai szintű szabályozás bevezetése számos szolgáltató helyzetét megnehezítette, az iparág szereplői tehát rákényszerülnek arra, hogy más megoldásokat keressenek – derül ki az egyik legnevesebb vezetési tanácsadó cég, az A. T. Kearney európai távközlési piacot vizsgáló elemzéséből. A berlini társaság kutatói szerint – mint arról a távirati iroda beszámolt – az európai szolgáltatók folyamatosan keresik a fejlesztési lehetőségeket és az új bevételi forrásokat, emellett ugyanakkor igyekeznek tovább csökkenteni költségeiket. Ennek jele, hogy egyes európai piacokon – például az Egyesült Királyságban vagy Svájcban – a konszolidáció időszaka következhet el.
A piac már szinte telített, az emberek nem nagyon telefonálnak már többet. Az intenetes adatátvitel terén még számítani lehet némi növekedésre, ennek azonban az árháború miatt a nyereségoldalán nem lesz érzékelhető eredménye. Az egy hívásra eső bevétel olyan gyorsan zuhan, hogy 2013-ra a bevétel már valószínűleg csak a költségek fedezésére lesz elegendő. Az ügyfelekért folytatott ádáz harc a közeljövőben nem hagy alább – áll a tanulmányban, amely szerint az iparágban megfigyelhető tendenciák leginkább azokat a cégeket sodorják válsághelyzetbe, amelyek csak egyfajta, klasszikus távközlési szolgáltatást nyújtanak, azaz a kizárólag vezetékes hálózatokat vagy kizárólag mobilkommunikációs hálózatokat üzemeltető társaságokat. Az A. T. Kearney prognózisa szerint 2013-ra a széles sávú alkalmazások és az online szolgáltatások a bevételek 22 százalékát adják majd a mostani öt százalék helyett, ugyanakkor pontosan ez az a terület, ahol egyre élesebbé válik a verseny.
A tanulmány kiemeli: a piaci küzdelem arra kényszeríti a cégeket, hogy a különféle távközlési szolgáltatásaikat erőteljesebben kombinálják egymással. E téren komoly fellendülés várható, ami a mobilkommunikációs és vezetékes hálózatokkal foglalkozó üzletág egyesítésének irányába hat, először csak az értékesítés és az ügyfélszolgálat területén, majd a későbbiekben a marketing és a hálózatműködtetés tekintetében. Mint a felmérés kutatói hangsúlyozzák, Európában szinte az összes, korábban állami tulajdonban lévő szolgáltató igyekszik kiaknázni az egyesítés kínálta lehetőségeket, így próbálva előnyökhöz jutni, ez kézzel foghatóan megjelenik a termékek szintjén is. A sikeres termékek egyfajta csomagként működve egyesítik a meglévő távközlési szolgáltatásokat az új szolgáltatásokkal, például a televíziózással. Emellett – állítja az A. T. Kearney – a mobilkommunikációs és vezetékes szolgáltatások összevonása révén nagyobb siker érhető el az új ügyfelek megnyerése terén is.

Ausztria és Szlovákia is megszünteti a határellenőrzéseket