Nemzetközi versenyen, Németországban méretik meg magukat az Óbudai Egyetem, az egykori Budapesti Műszaki Főiskola hallgatói – tájékoztatta lapunkat Laky Zoltán, az intézmény gépszerkezettani tanszékének tanára. Elmondta, 2008 óta minden évben szerepelnek a prototípus kategóriában indulók listáján.
Nem könnyű a helyzetük, vélekedett a mérnök, s példaként a tavalyi versenyt hozta fel, ahol a győztes francia csapat járműve az 55 perces, nyolckörös futam alapján számolva egy liter üzemanyaggal több mint 3700 kilométer megtételére lett volna képes.
A tanár kezei alatt diákjai két „autót” készítettek idén. Az egyik az a benzinüzemű, amellyel a mérnökhallgatók üzemanyag-takarékossági világversenyén vesznek részt Németországban. A másik a Bosch Elektromobil versenyre készül, amit Miskolcon rendeznek áprilisban, a Föld napjához kapcsolódva. Laky Zoltán elmondta, a multicég megmérettetésén 2009-ben szerepeltek először – és rögtön eredményesen –, akkor még Budapesti Műszaki Főiskolaként. A műszaki megoldása alapján az óbudaiak Kandó Aut 3 névre keresztelt csapatának alkotását díjazta első helyezéssel a zsűri. Idén egy negyven kilogramm tömegű, 2,5 méter hosszú, hetven centiméter széles elektromos meghajtású autóval neveznek. A verseny abból áll, hogy a Boschtól kapott hat csavarbehajtóval, azaz 16 voltos kézi fúróval kell mozgásba hozni az autónkat.
– Ezeken a berendezéseken technikai szempontból semmit sem változtathatunk, bedobozolva kapjuk őket, és a rajt után kell beszerelni a járműbe – tette hozzá Laky Zoltán, aki úgy vélte, nem a győzelem a lényeg, hanem a részvétel és az út, amely elvezet a versenyig. „Több mint húszan foglalkoztak a két versenymű elkészítésével. A munka egyszerre fejleszti a tanulók kreativitását, s fordítja a figyelmüket a környezetkímélő technikák felé; ezért is fontosak az ilyen vetélkedők” – mondta a tanár.

Így változik az időjárás: brutálisan sok eső jöhet