Lázadás a kontár és elvtársi tanácsadók ellen

Minősítési vizsgához, az elvégzett munka színvonalának folyamatos méréséhez s a teljes átláthatósághoz kötné a tanácsadói tevékenységet a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége, amely az utóbbi hónapokban kirobbant tanácsadói szerződések körüli botrányok nyomán egy szakmai kamara jellegű önszabályozással vetne véget a kóklercégek és a korrupció terjedésének. Véleményük szerint a visszaélések megrendítették az egész piacot, amely megérett a szabályozásra.

Szabó Anna
2010. 03. 17. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vezetési tanácsadók etikai kódexének főbb pontjai:
– A tanácsadó ügyfelének érdekeit mindenkor a maga érdekei elé helyezi: csak olyan ajánlásokat tesz, amelyek legjobb tudása és a helyzet tárgyilagos megítélése szerint az ügyfél tartós érdekeit szolgálják.
– Csak olyan feladatra vállalkozik, amelynek szakszerű és magas szintű elvégzéséhez az alapvető felkészültsége megvan.
– Nem vállal közreműködést olyan esetben, amikor tárgyilagosságát bármi befolyásolhatja, vagy ilyen látszat alakulhat ki.
– A tanácsadói munka során tudomására jutott, az ügyfeleivel kapcsolatos információt szigorú titoktartással kezeli, és megakadályozza, hogy ilyen információk az ügyfél engedélye nélkül harmadik fél tudomására jussanak.
– Nem fogadhat el az ügyféltől olyan pénzbeli vagy egyéb juttatást vagy kedvezményt, amelyet a szerződés nem tartalmaz.
– Nem csábítja el és nem alkalmazza ügyfelének dolgozóit, akikkel a feladat végrehajtása során került kapcsolatba a feladaton végzett munka ideje alatt és annak befejezése után egy éven belül, kivéve az ügyfél vezetőjének egyetértésével. Ugyanilyen magatartást vár el ügyfelétől is.
– A tanácsadók egymással piaci versenyben állnak, eközben egymást tiszteletben tartják, és közösen törekszenek a szakma tekintélyének emelésére. Nem tesznek és nem mondanak olyat, ami más tanácsadókat – cégeket vagy személyeket – rossz fénybe helyez, tekintélyüket rontja.
– Ha egyazon ügyfélnél azonos feladatot két vagy több tanácsadó egyidejűleg végez, a figyelmüket a vállalt feladat elvégzésére, nem pedig egymás bírálatára összpontosítják. Határterületi kérdésekben egyeztetett ajánlásokat tesznek, vagy eltérő véleményüket az ügyfél előtt feltárják.
– Egymás munkáinak felülvizsgálatát, véleményezését csak egymás tudtával vállalják.


Az állami megbízások körüli milliárdos nagyságrendű botrányok nemcsak a közbeszerzési törvény kiskapuira, hanem a szakma önszabályozásának szükségességére is ráirányították a figyelmet, s megviselték az egész tanácsadói piacot – véli a Vezetési Tanácsadók Magyarországi Szövetsége (VTMSZ). Meglátásuk szerint a szakma tekintélyét súlyosan aláásta, hogy az utóbbi években egyre több cég pusztán a kapcsolatai kihasználásával, és sokszor igazi verseny nélkül jutott több száz milliós nagyságrendű szerződésekhez, ráadásul a mai napig nem átlátható és pontról pontra ellenőrizhető rendszer alapján fizetnek ki közpénzeket képzések, tanácsok, illetve egyéb szakmai szolgáltatások címén.
A BKV-s szerződések kapcsán a VTMSZ – öt másik szakmai szervezettel együtt – közleményben már korábban követelte a megbízások nyilvánosságra hozatalát, s a nem tisztességes, illetve kontár szolgáltatók azonosítását, ám tiltakozásuk ellenére az állami szervek tanácsadói megbízásainak jelentős része továbbra is az udvari beszállítókhoz került. A szervezet most olyan kamarai rendszert sürget, amely a tanácsadók minősítési vizsgához, a tevékenység színvonalának méréséhez, s a közpénzes megbízások esetén a teljes átláthatósághoz kötné a tagságot. A szabályozás együtt járna azoknak a – külföldön széles körben alkalmazott, s a VTMSZ tagjaira kivétel nélkül vonatkozó – etikai normáknak az elfogadásával és betartásával, amely minden tisztességes tanácsadó számára alapelv.
– Mindez a szakma megtisztulását és egyfajta önszabályozást eredményezne – véli Csákvári Péter, a VTMSZ elnöke és Torma Kálmán, a szervezet etikai bizottságának vezetője, akik szerint az átláthatóság és a mérhetőség vezérelvét szem előtt tartva lehetne új alapokra helyezni a tanácsadói piac működését. A több száz tagot, illetve vállalatot magában foglaló, két évtizedes múltra visszatekintő szervezet álláspontja szerint az utóbbi idők botrányai miatt a szakma helyzete minden szempontból megérett a szabályozás újragondolására. Mindez a tisztességes tanácsadók becsületének helyreállításával járna, egyben a tisztességtelen úton megbízást elnyerőket végleg távol tarthatná a piactól.
– Az első tanácsadói botrányok kipattanása után a szövetség világossá tette, hogy minden közpénzből működő cég és szervezet esetében kötelezően nyilvánosságra kellene hozni a megbízási szerződéseket, ezzel párhuzamosan a jelenleg érvényben lévő szabályokat szigorúan be kellene tartatni – fogalmazott Csákvári, aki szerint csak a közzétett információk teszik ellenőrizhetővé az elvégzett munka indokoltságát és értékét.
– Nehéz meghúzni az etikai határvonalat a közszféra és a magánszféra átjárhatóságának kérdésében – reagált lapunk azon kérdésére, miszerint etikus-e, hogy egy magáncégtől az államigazgatásba frissen érkezett magas rangú tisztviselők később kizárólag volt vállalatuknak juttatnak megbízásokat. A szakember szerint kétségtelen, hogy aki megjárta a közigazgatást, egyszersmind a magánszférában is dolgozott, tanácsadóként olyan piacképes tudással rendelkezik, amely jól hasznosítható. A visszaélések és összefonódások egyetlen ellenszere a transzparencia és a versenyegyenlőség, valamint az egyes közbeszerzések értékelési szempontjainak nyilvánossága.
– A multinacionális nagyvállalatok is sokszor veszik igénybe a tanácsadók szolgáltatásait: ekkor olyan listát állítanak fel, amely alapján az üzleti tanácsadás szűrési feltételeit saját maguk számára is rögzítik – hangsúlyozta Torma Kálmán, aki szerint hasonló elvi alapok a közszférában is lefektethetők, így azonnal ki lehetne szűrni a referencia nélküli, szinte csak a megbízás időtartamára létrehozott „tanácsadói” cégeket. Rámutatott: a kontár munka ellen hat az a minősítési vizsgarendszer – a Certified Management Consultant (CMC) cím – is, amely nemzetközi normákhoz igazodva ad támpontot a megbízott szakmai képességei felől. A VTMSZ etikai bizottságának vezetője szerint az egészségügyi, mérnöki, jogász- és adótanácsadó kamarák mintájára létrehozott tanácsadói szakmai szervezet már a tagfelvételt is egy szigorú, független minősítővizsgához kötné, amelyet a tanácsadói működés során egybekötné a teljesítmények mérésével.
– Nem biztos, hogy a tagság kötelező lenne, mint egyes nyugat-európai országokban, de bizonyosan rangot adna a belépőnek – fűzte hozzá Torma, aki szerint a regiszter létrehozása jelentősen emelné a szakma tekintélyét, amelyet a mostani botrányok alaposan megtépáztak.
Hozzátette: a VTMSZ hosszú távú törekvése egy hivatáskamara létrehozása, amely a szakmát érintő jogszabályok megalkotásakor is véleményt formálna, így a törvényhozás lényegében a szakmát használná fel arra, hogy az önszabályozási feltételeket létrehozza. A közigazgatásból érkező megbízások legnagyobb problémájának azt nevezte, hogy az üzleti szférával összehasonlítva, itt nincsenek a piac által szabályozott tájékozódási pontok a tanácsadói munka hasznosságára, értékére, minősítésére. A magánszférában a tanácsadói munkák ár:érték arányát a piac alakítja ki – ez a közszféra megrendeléseinél megfelelő értékelési szempontok hiányában nehézkesebben működik.
– A magánszférában hamar tönkremegy az a tanácsadó, aki nem teljesít megfelelően. Ugyanez a felelősség nem mindig érvényesül az állami megrendelések esetében – fogalmazott a szakember.
Általános problémaként mindkét vezető az államigazgatás kompetencia- és kapacitáshiányát említette, valamint azt, hogy minisztériumonként jelentősen eltérnek a teljesítés feltételei. – Éppen ezért rövid távon nem lehet megszűntetni a külső tanácsadók megbízásait, ám a szűrési módszereken igenis lehet változtatni – vette át a szót Csákvári. Véleménye szerint csak így lehet elérni, hogy a tanácsadási szolgáltatással ne lehessen visszaélni. Rámutatott: jelenleg a multinacionális vállalatok a tanácsadók legnagyobb foglalkoztatói, ami mutatja, hogy erre a szakmára a piaci feltételek között nagy szükség van, mivel egy-egy cég nem rendelkezhet minden területen és minden időpontban a szükséges kapacitással és/vagy kompetenciával.
A VTMSZ szerint a megoldás kulcsa így az lenne, ha az államigazgatásban is egyfajta akkreditációs rendszer alapján lehetne megszervezni a külső tanácsadók megbízását, ezenfelül a független szakértői tudás hasznosulásának mérésére is szükség lenne.
Lapunk kérdésére, miszerint néhány szerződés árai már a jó erkölcsbe ütköznek, ráadásul az ár:érték arány sem átlátható, a VTMSZ elnöke elmondta: ugyan bizalmi üzletágról van szó, ennek ellenére a versenynek minden esetben érvényesülnie kellene.
– A verseny ellen hatna és viszszaélésekre adna lehetőséget, ha szabott árakon dolgoznának a tanácsadók – fűzte hozzá Torma Kálmán, megjegyezve: a közszféra megbízásai mögött viszont sok esetben nem áll üzleti értékelési rendszer.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.