Megvásárolt hozzáférés

A megvesztegethetőség gyanújának leple borul a német politikára, két tartomány miniszterelnökére. Hogy pártrendezvények alkalmából a cégek mint szponzorok népszerűsíthetik áruikat és szolgáltatásaikat, még nem szolgáltat okot a kritikára. Felháborodást váltott ki azonban az az érdekelteknek felkínált lehetőség, hogy menedzsereik – a befizetett összeg fejében – személyes beszélgetést folytathatnak a pártelnökökkel, és azok figyelmét számukra jelentős politikai döntésekre irányíthatják.

Stefan Lázár
2010. 03. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(Köln)

Mind Észak-Rajna-Vesztfáliában, mind Szászországban a kereszténydemokraták kerültek a bírálat kereszttüzébe. A CDU regionális elnökei – Jürgen Rüttgers és Stanislaw Tillich – ugyanis egyben tartományi miniszterelnökök is. A média képviselői azonnal feltették a kérdést: megvásárolhatók a német politikusok?
A tartományi pártkongreszszusra készülő düsseldorfi CDU valóban olyan felhívást tett közzé, hogy a szponzorok – hatezer euró ellenében – személyes beszélgetésre kapnak lehetőséget az elnök-miniszterelnökkel. A kipattant ügyből nyomban botrány kerekedett. A május 9-i tartományi választás előtt álló Jürgen Rüttgers gyorsan felismerte a veszélyt, eltávolította a szétküldött hirdetések tartalmáért felelős főtitkárt, Hendrik Wüstöt, és határozottan állította, nem volt tudomása a szponzoroknak tett ajánlatról. Az ellenzék kétségbe vonja, hogy a kereszténydemokrata politikus valóban olyan „mit sem sejtő” volt, mint állítja, és azt hangoztatja, hogy a bevételi források ilyen bővítésével tovább romlik a polgároknak a politikusokba vetett hite.
A helyzet valóban fenyegető a liberális FDP-vel fekete-sárga koalíciót alkotó CDU számára. Ha a legsűrűbben lakott tartományban május elején megbukik e koalíció, akkor a hasonló pillérekre épült berlini szövetségi kormány is elveszti eddigi fölényét a törvényhozás szempontjából oly jelentős Bundesratban, a tartományok tanácsában.
Szászországban nem ennyire kritikus a helyzet, Drezdának nem kell közvetlen következményektől tartania. Itt a CDU a tartomány szellemi teljesítőképességét propagáló rendezvényre invitálta a szponzorokat, öt különböző árajánlattal, ötszáz és nyolcezer euró között. A közel négyezer euróval kezdődő elitkategóriák vállalatainak nevei elhangzottak a főtitkár megnyitóbeszéde során, majd Stanislaw Tillich meglátogatta a cégek standjait, és elbeszélgetett azok képviselőivel. A témával foglalkozó alkotmányjogászok egyike kijelentette: a vele folytatott eszmecsere nem megfelelő ellenszolgáltatás a szponzori támogatásért, ezzel „megvásárolják a hozzáférést a miniszterelnökhöz”.
Szemben az adományokkal a politikai szponzorálás jelentős előnnyel jár. Míg a tízezer euró feletti pártadományokat – az adományozó megnevezésével – fel kell tüntetni az elszámolásban, addig a szponzorok eltűnnek a könyvelésnek a „rendezvények bevételei” című kitételében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.