Tíz nap távollét

Önszorgalomból ült fel a hajnali vonatokra Techet József nyugdíjas gépészmérnök, aki tíz nap kimenőt kért a családjától, és 4273 kilométert megtéve beutazta a tavaly decemberben megszüntetésre ítélt vonalakat. Ajánlja magát hiteles forgalomszámlálónak.

Varga Attila
2010. 03. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Afejünk fölött hangosbemondó szól, batyusok cihelődnek le egy sebesvonatról a Keleti pályaudvar egyik peronjánál. Techet József kisimítja a sűrűn gépelt oldalakat a resti asztalán. A különös krónikás utazásai során szerzett tapasztalatait vetette papírra. Vékony testalkatú, szolid eleganciával öltözött férfi, nyakkendővel a pulóvere alatt. Techet József korábban fejlesztő gépészmérnökként dolgozott a Budapesti Mezőgazdasági Gépgyárban, többek között uborka- és zöldborsó-betakarító gépeket tervezett. Német, angol, spanyol, francia nyelvismerete alapján gyakran küldték ki külföldre, hogy a gépek működését, beállítási lehetőségeit mutassa be a német, bolgár, csehszlovák és orosz mezőgazdasági munkásoknak. Elvileg most is tervezne, de a korábbi munkahelyeit rég felszámolták. 2004-ben ment nyugdíjba, izgő-mozgó típusú emberként bevallottan nehezen telnek a napjai.
– Mivel nem bányában és nem aszfaltozóként dolgoztam, nem lettem csúzos, így gyógyfürdőbe sem kell járnom, amivel pedig sok időt leköthetnék. A feleségem még dolgozik, így otthon segítek neki a házimunkában. A bevásárlásra is nekem van időm. Kisnyugdíjasként összehasonlítom az árakat, ha tehetem, magyar árut vásárolok – szögezi le bemutatkozásképpen.
A hétköznapokból kizökkentette a vasútfelszámolás tavalyi híre. December elején jelentették be azt, hogy a december 13-i menetrendváltással 27 vonalszakaszon megszűnik a vasúti közlekedés. Techet József még aznap elment a döntéshozó minisztériumba, kérte a portán a kijelölt vasúti szakaszok jegyzékét. Először azt se értették, hogy mit akar, majd hosszas alkudozás, telefonálgatás után végül megkapta a listát. Némi iróniával fontos otthoni teendői miatt el is kellett kéredzkednie este a családjától, hogy utazhasson keresztül-kasul az országban.
– Miért csak decemberben határozta el magát, hiszen a korábbi években, Kóka János gazdasági miniszter alatt is tucatnyi vasútvonalat számoltak fel? – kérdezem tőle. Nem hitte el, hogy megalapozottan zárják be a szárnyvonalakat – válaszolja. Bár korábban is erős késztetést érzett, de akkor még nem töltötte be a 65. életévét, s nem utazhatott volna ingyen. Kóka idejében a nyugdíjasjegy sok pénzbe került, ennyit pedig nem ért volna az egész.
December 2-án nyakába vette az országot. Kelenföldről a 6.20-as vonattal Szombathelyre, majd onnét Körmend, Zalalövő, Bajánsenye érintésével a szlovéniai Hodosra is átjutott, s este fél tíz után érkezett haza Budapestre. A Vonattal Magyarországon című kötet volt az utazások során a kalauza.
– Zalalövőnél a vonatról is láttam a római kori borostyánkőút nyomait. Hodoson a szlovén vasútállomás mellékhelyisége ragyogóan tiszta volt, szappannal és papírral is felszerelték, még a csapot sem lopták el, s nemcsak hideg, hanem meleg víz is folyt belőle. A magyar állomások állapotát jól ismerjük, lenne mit tanulnunk a Szlovénoktól – állapítja meg a férfi.
Techet József a szlovén oldalon elsétált a polgármesteri hivatalba az őt Svájcra emlékeztető házak között. Az óvodában az óvónő magyarul beszélt a négy helyes gyermeknek. Naplójából kiderül, a vonaton és minden átszállásnál beszédbe elegyedett az emberekkel, és rögzítette az utasok számát is.
December 3-án Esztergomot érintve Almásfüzitőt, Komáromot, Székesfehérvárt, Sárbogárdot térképezte fel, majd a megszüntetésre ítélt Szilvásvárad–Putnok, Abaújszántó–Hidasnémeti, azt követő napon pedig a Vácrátót–Galgamácsa szakaszt utazta be. Egyik legstrapásabb napján hajnali három óra három perckor indult a vonat. Később benyomásokat szerzett a Szabolcs megyei Kocsord–Csenger, Fehérgyarmat–Zajta vonalszakaszokról is.
– Zajtán szépen harangoztak. Visszaúton hallottam az egyetlen felszálló utastól, hogy halottért szólt a harang, háztól kísérték a temetőig az elhunytat. Ha ezt tudtam volna, én sem a román oldali falu kakasait hallgatom az erdőben, ott, ahol a síneket a határ miatt felszedték, s 89 éve nem közlekednek már, hanem ismeretlenül is elkísértem volna utolsó útján embertársamat – mondja megilletődve az idős férfi.
A nyugalmazott mérnök 23 óra 7 perckor kászálódott le a fővárosban a vonatról, s bár aznap 779 kilométert tett meg, s igencsak gyűrött volt, másnap szintén a hajnali 3.03-as vonattal indult Nyíregyházára, hogy a keskeny nyomtávú, sokszor a falvak főutcáin zakatoló herminatanyai, dombrádi vasúttal utazzon.
Bejárta még a többi megszüntetésre ítélt szakaszt is, naplójában lejegyezte, hogy Bodakajtor közelében sok szemetet hordtak ki a sínek mellé, Sátánál az állomásépületet elbontották a környéken élők. A nyíregyházi vonatot két sárga mellényes férfi kísérte, akik érdeklődésére elmondták, olyan biztonsági emberek, akiknek tenyerük a fegyverük, ha baj van, mobiltelefonjukon hívhatják a rendőrséget. Szerencsről – hátha ott olcsóbb jelszóval – kakaóport kellett volna vinnie a családnak a gyári mintaboltból. Találkozott olyan német és osztrák katasztrófaturistákkal is, akik szintén a felszámolásra ítélt vonalakat járták be.
– A bécsi gyermekek nagyon örültek annak, hogy az utolsó megállónál megnézhették belülről a mozdonyt. Külön nekik fütyölt a masiniszta. A bambergi egyetemi tanár apuka nem értette, hogy mi az oka a megszüntetésnek. A közforgalmi menetrendet átlapozva megadtam neki a választ. Három szerelvény közlekedik naponta. Az első nagyon korán megy, amikor a diákok még alszanak. A déli vonat idején a diákok még az iskolában vannak, az esti szerelvény idején pedig már régen otthon ücsörögnek.
Techet József utazott vásárba menőkkel meg egy nyolcvan-egynéhány éves hortobágyi gulyásemberrel is, aki Fonyódról tartott a vicinálissal Keszthelyre.
– Egymással szemben ültünk. Nagy bajuszú, mellényes bácsi volt, beszédbe elegyedtem vele. „Aludni tetszik, vagy fáradt?” – kérdeztem tőle. „Nem akarok pihenni” – felelte. „Akkor beszélgessünk!” – javasoltam. Huszonöt évig szolgált a Hortobágyon, s húsz éve átment Baranyába. A mellényén a régi idők emlékére kilenc rézgomb volt, mert kilenclyukú a hortobágyi híd is. Elmesélte nekem, hogyan kell a bikát a szarvánál megfogni. Nem játék, otthagyhatja az ember a fogát. Tanítása szerint nem szabad félni, lassan közeledjünk felé… Öröm volt hallgatni.
A családi dokumentumok szerint Techet József gépészmérnök nagyapja és dédnagyapja is vasútépítő mérnökként dolgozott Kárpátalján, Erdélyben és a mai Horvátország vasútvonalain. „Száz vasútat, ezeret! / Csináljatok, csináljatok! / Hadd fussák be a világot, / Mint a testet az erek” – idézi Petőfi Sándor versét, hozzátéve a mai üzenetet: törjetek szét mindent, lesz majd elég hiánycélotok!
A kormány ugyanis további vonalbezárásra készül. A kiszivárgott szakminisztériumi dokumentum – státusriport, a helyközi közösségi közlekedés átalakítása – mintegy ötven „viszonylat” állami finanszírozásának megszűnését tervezi.
– Lesznek új úti céljai – állapítom meg a könyöklőnél állva a kisnyugdíjasnak, aki országjárása során azt sem értette, hogy azonos bolthálózatban miért drágább a kenyér kilója, mint a fővárosban.
– Szívesen elmennék a vasúthoz forgalomszámlálónak én is. Ha egész napi utazást követően éjfélre érek haza, és elérem a hajnali hármas vonatot, a hozzáállásommal bizonyára nem lehet baj. Bírom a gyűrődést. Van, aki szerint felesleges volt 4273 kilométert utazni azért, hogy 24 megszüntetésre ítélt vonalat megismerhessek. Én csak azt sajnálom, hogy egyetlen vezető vasúti hivatalnokkal, politikussal sem találkoztam – mondja.
Újabb vonat érkezik, és lám, vannak le- és felszállók is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.