A visszatérés kiállítása

Koppány Attila festőművész nemcsak diákéveit töltötte Székesfehérvárott, de a hetvenes évek első felében számos kiállításon szerepelt, grafikai alkotásaival éppen abban az évben nyerte el a megyei tárlat díját, amikor Győrbe költözött. A Szabadművelődés Háza Kondor Béláról elnevezett galériájában rendezett tárlatával viszont úgy mutatkozik be hazai közönség előtt, hogy ismét fehérvári polgárnak tudhatja magát.

P. Szabó Ernő
2010. 04. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak a visszatérés kiállítása ez a tárlat – hanem a folyamatosságé is. „Kétségtelen, hogy nehéz, sőt veszélyes utakon jár, de ezt tudatosan teszi” – írta évtizedekkel ezelőtt első tárlatáról Pogány Frigyes professzor. Azóta a művészet veszélyes útjain járva Koppány Attila egyre mélyebbre hatol a természet és az emberi lélek, a történelem és a filozófia titokzatos világában. Valahogy úgy hatol előre, ahogyan a közelmúltban elhunyt kiváló kortárs, El Kazovszkij előtt tisztelgő munkája mutatja: keresve a tökéletes formát, megteremtve a teljességet kifejező kör vagy épp a születést, újjászületést jelképező tojás alakzatot. Vagy éppen úgy hatol előre félelmek és fenyegetések sötétjében, a sejtések és megvilágosodások fényétől vezetve az elképzelt s megtalálni vágyott tiszta forrás felé, ahogyan a szarvassá változott fiúk csörtetnek a Bartók előtt tisztelgő Allegro Barbarón.
E művek mintegy előlegezik a kiállításon szereplő, egymást kiegészítő, egymással párbeszédet folytató képek kétféle vonulatát. Az egyik, ahogyan Koppány Attila egyik festményének a címe mondja, azoknak a Humanoid műveknek a sora, amelyek utalnak a kör, a tojás említett motívumára is, de még inkább a maszkszerűség jellemzi őket. A másik pedig az a műcsoport, amely a természeti motívum által inspirált víziót fogalmazza meg, folyamatos mozgásban, amelyet fölerősít a képek mindegyikén megfigyelhető diagonális tengely, erővonal. A makrokozmosz felé vezető utazás állomásait mutatják meg ezek az alkotások, míg az előbbi csoport művei a mikrokozmosz, a lélek, a psziché titkait tárják föl a néző előtt. Ugyancsak szüntelen változásban, nem véletlen, hogy ez a fogalom háromféle változatban is fölbukkan a művek címei között: Átváltozás, Metamorfózis, Reinkarnáció. A maszk, amely az utóbb említett mű mellett világosan értelmezhető például az Alien vagy a Humanoid című festményen is, önmagában is a változatok végtelenségét szimbolizálhatja, hiszen miközben valamit eltakar, megnyitja az utat a képzelet számára, sokkal többet sejtet, mint amennyit az egyedi látványa jelenthet. A kiállítás néhány alkotásán egybeízül a Humanoid és a természeti formák szerkezeti rendszere, s e rendszerbe foglalt mondandója a tökéletességről és annak szüntelen kereséséről, a tökéletes körformával jellemezhető értékekről és e forma törékenységéről, fenyegetettségéről.
(Koppány Attila kiállítása, Székesfehérvár, Szabadművelődés Háza, április 11-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.