Birkalekvár

A Jimi Hendrix, ACDC és Hobo Blues Band zenéjén felnőtt Ferenczi György a blues mellett jó ideje népzenét is játszik. Rackajam nevű zenekarával készített, megzenésített Petőfi-verseket tartalmazó lemeze nemrég platinává nemesedett, bizonyítva, hogy a költő üzenetei időtállók. Ferenczi úgy véli, hogy egy magyar zenésznek normál esetben a népzenétől kellene eljutnia bárhova. Szerinte, ha Petőfi élne, Chuck Berry-rajongó lenne, mert ő is tele van életörömmel és energiával.

K. Tóth László
2010. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ferenczi György leginkább szájharmonika-művészként ismert, ám emellett kitűnően énekel, hegedül és gitározik. 1985-ben countryzenészként kezdte pályafutását a Kápa együttesben, majd évekig külföldön muzsikált. 1993-ban elnyerte „A világ legjobb szájharmonika-játékosa” címet (Trossingen), 2001-ben pedig az Emerton-, 2004-ben az Artisjus-díjat érdemelte ki. Fúziós bluest játszik, egyre inkább a népzene felé fordulva. Stúdiózenészként csaknem 250 lemezen működött közre. Ami az együtteseit illeti, korábban a Ferenczi György és a Herfli Davidsonban muzsikált, jelenleg a Ferenczi György és a Rackajam zenekarban játszik.


Műanyag hanghordozóból platinalemezzé vált a Rackajam zenekarral és három vendégmuzsikussal készített Petőfi-albuma. Mit jelent önnek, hogy ilyen magas példányszámban kelt el az album?
– Hazánkban mindenki sír, hogy mennyire tragikus helyzetben van a magyar kultúra, ám ha platinalemezzé tud válni egy Petőfi Sándor verseire írt műsor, ez azt jelenti, hogy a költő iránt most is töretlen az érdeklődés. Zenészként erre a platinalemezre vagyok a legbüszkébb.
– Persze nem csak a versek miatt vált ennyire népszerűvé ez a CD, hiszen megzenésített költemények hallhatók a korongon.
– Ráadásul olyan formában, amilyenben még nem mertek hozzányúlni Petőfi verseihez. Én a beatforradalmat hozom párhuzamba a költeményeivel, amelyek igazolják, hogy jó úton járok. Az ember olvassa a verseit, s előbb-utóbb mindegyiknek a ritmikája elkezdi élni a saját életét. Egy-két vers kivételével nem az ismertebb műveihez nyúltunk hozzá, ráadásul a lemezre került költemények zöme olyan, amelyhez mások nem írtak zenét.
– A CD valójában egy verskötet hangzó melléklete. Mikor vált Petőfi a kedvenc költőjévé?
– Amikor Gryllus Dani fölkérésére elkezdtem dolgozni a versein.
– Mennyire aktuális a XXI. században egy 160 éve halott költő s egy 106 esztendeje elhunyt író?
– Teljes mértékben. Petőfi ugyanis minden kor költője, mint ahogy Jókai minden kor írója. Őket olvasva kiderül, hogy a magyar ember mit sem változik az évszázadok során. Jó néhány iskolában tanítják ezt a Petőfi-lemezt, s ennek nagyon örülök. Sokan mondták nekünk a koncerteken, hogy milyen jók a szövegek, mi erre azt feleltük, hogy ezek Petőfi versei, nem a mieink. Ebből is látszik, hogy nemigen tudják Petőfit tanítani. Igazából a nyelvezetben van különbség Petőfi kora és a mi időnk között, s ez megnehezíti a szövegértést, de nem teszi lehetetlenné. A gyerekeket rá kellene venni, hogy nyissák ki a könyvet, olvassák el a verseket zenei kíséret nélkül, s értelmezzék. Petőfit nehéz gimnáziumban a 16 éves lázadó fiataloknak tanítani, mert a versekben nem csak lázadásról van szó. Sok tanár azért tartja jónak a lemezt, mert a zenei forma felkelti az érdeklődést, és segít ledönteni a nyelvezet által állított korlátokat.
– No és Jókai? Az író gyakran félbeszakítja a történeteit hosszadalmas leírásokkal. Az Egy magyar nábob című regényében például aprólékosan bemutatja egy bankár szobáját, aki uzsorakamatra hitelez a főhős unokaöccsének, aki a nagybátyja halálára vár…
– Ha az ember Jókait olvas, pontosan e részletgazdagságnak köszönhetően ismeri meg ezt a kort s a magyar ember természetét, amely nem tud változni.
– Ön szerint, ha Petőfi élne, Chuck Berry-rajongó lenne. Ezt honnan veszi?
– Onnan, hogy a hatvanas-hetvenes évek fiataljaihoz hasonlóan ő is tele van életörömmel és energiával, mint Petőfi.
– Ha már azokat az időket említi, érdekes, hogy a verskötetekben megtalálhatta az ember Petőfi Európa csendes, újra csendes című versét, ám az Illés-együttes által megzenésített változatot betiltották, pedig a zenekar nem nyúlt a szöveghez…
– Igen, mert az Illés-együttesnek is forradalmi volt a szellemisége. Ebből is kitűnik, hogy Petőfi korának társadalmi vetületei később is aktuálisak maradtak, s azok lesznek 150 év múlva is. Petőfi soha nem avul el, ő éppen ezért veszélyes.
– Ön miért pont bluest játszik?
– Magyarországon a húszas évektől kezdve muzsikáltak bluest. A zenei formája közel áll a magyar emberek lelkivilágához, s itt mindig is lesznek hitelesnek tekinthető blueselőadók, mint például Deák Bill Gyula. Egész Európában nincs még egy olyan énekes, mint ő. Az amerikaiak után a magyarok a legjobb blueszenészek. A lengyelek a dzsesszben nagyon jók, nekik ahhoz van érzékük, nekünk ehhez.
– A már említett könyvecskében azon véleményének is hangot ad, hogy „egy magyar zenésznek normál esetben a népzenétől kellene bárhova eljutnia, de a Kodály-módszer hazájában ez rendszerint nem így van”.
– A magyar gyerek is olyan, hogy ami kötelező, azt biztosan nem akarja. Aztán a maga útján esetleg eljut hozzá, mint ahogy eddig is sokan eljutottak. Szerencsére egyre több fiatal fordul a kultúránk felé, s ez nagyon üdvös változás. Ez persze nem azt jelenti, hogy el kell zárkóznunk más kultúrák elől, hanem azt, hogy mindent a magyar kultúra felől kell vizsgálni.
– Ön Jimi Hendrix, az ACDC és a Hobo Blues Band zenéjén nőtt fel, mégis eljutott a népzenéhez.
– 1991 óta járok táncházba. Először a Méta táncházába jártam a Somogyi Béla utcába, azóta pedig oda megyek, ahová eljutok. 1999 óta néptánccal is foglalkozom. Akkor mindenki hülyének nézett, mondták, hogy minek kell a blueszenésznek népzenével foglalkoznia, most meg mindenki tanulja a „Dunáról fúj a szél”-t. Úgy gondolom, hogy nyereségvágyból nem lehet népzenét játszani, egy más műfajból érkező muzsikusnak legalább tízévnyi kőkemény munka szükséges az alapismeretek megszerzéséhez, amelyek alkalmassá teszik az ilyen jellegű fúziókra. A népzenei forma és a népdalforma alkalmas arra, hogy az ember bluest énekeljen vele.
– A szájharmonika honnan jött?
– A Pesterzsébeti Zeneiskolában hegedültem már általános iskolás koromban, s az első blueszenekarban harmonikáztam 1981-ben. E hangszert magamtól tanultam meg.
– Miként verbuválta a zenésztársakat?
– Tele van az ország nagyon tehetséges zenészekkel, a legkisebb városban is össze lehet szedni egy igen jó kis bandát.
– Így könnyen találhat azonos indíttatású társakat…
– Vagy teljesen különbözőeket. Bár ilyen társasággal nehezebb az alkotófolyamat, de a végeredmény sokkal egyénibb, mintha mindanynyian egy húron pendülnek.
– Jelenlegi kísérőzenekarát, a Rackajamet tehát ez jellemzi.
– Igen, de a Rackajam nem kísérőzenekar, miként a korábbi együttesünk, a Herfli Davidson sem az volt. Az együtt gondolkodás, a közös munka összekovácsolt bennünket. A társaim fiatalok, velük meg tudtam újulni. Mindenki hoz ötleteket, beleadja a saját egyéniségét, mindenki részt vesz az alkotásban. A Petőfi-lemez lassan négyesztendős, ám az új műsorunkban majdnem minden dal közös.
– Mindenki röhög, aki először meghallja ezt a nevet, hogy Rackajam…
– Ezért is találtuk ki, amikor eldöntöttük, hogy új nevet adunk a zenekarnak, meg azért, mert teljesen jellemző az együttesre és a tagokra is. A racka hungarikum, a jam pedig örömzene. Egymás között persze birkalekvárnak hívjuk magunkat.
– Azért a Csík-zenekarban is megfordul.
– Régen a saját együttesem mellett zenéltem máshol is, és ez most sincs másként. A Csík-zenekarral népzenét játszom, de a Budapest Barral is muzsikálok, mégpedig kávéházi cigányzenét. Ez Seres-féle broadways zene.
– Mi várható önöktől a belátható időn belül?
– Remélhetőleg októberben megjelenik egy könyv a Cartaphilus Kiadónál A rackák világa címmel, amely arról szól, miként látjuk a magyar művészetet a zenekarral a XXI. század elején. Emellett dolgozunk egy Gérecz Attila-verslemezen, amely várhatóan jövő ősszel lát napvilágot. Gérecznek már az élete is rendkívüli. Honvéd tüzérségi iskola tanulójaként 1945-ben az iskolával nyugatra ment, s a francia hadifogság után, 1946. október 23-án hazatért. Korán elhunyt mérnök édesapja első világháborús vitézi címe miatt nem tanulhatott egyetemen. Vasesztergályosnak tanult, emellett versenyszerűen sportolt, 1949-ben már a magyar öttusa-válogatott kerettagja lett, pisztolylövésben legyőzte Benedek Gábort, aki olimpiai és világbajnoki címet szerzett. Úszásban és lovaglásban is a legjobbak közé sorolták. Összeesküvés vádjával 1950-ben letartóztatták, s 15 év fegyházra ítélték. Társai közül négyet halálra ítéltek, hármat kivégeztek. A váci börtönbe vitték, ahol a verselés mellett német, angol és francia költők verseit fordította. 1954 májusában írta első versét – vécépapírra, miként a többit is. A nagy dunai árvíz idején, 1954. július 18-án a váci börtönből megszökve átúszta az áradó Dunát, s Budapestre jött. Három nap múlva – mivel valaki elárulta – letartóztatták és újra bebörtönözték. 1956. október 30-án szabadult, s november 4-étől szabadságharcosként részt vett az utcai harcokban. A Rókus-kórháznál két szovjet tankot kilőtt, de egy harmadik T–34-es gépfegyversorozatából halálos lövés érte. Ennek a hazafinak a verseiből válogatunk, s reméljük, olyan jó lesz, mint a Petőfi-lemez. Ígérem, mindent megteszünk, hogy ez így legyen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.