Holicsi huszár

P. Szabó Ernő
2010. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A történelmi Magyarország, a mai Szlovákia északnyugati peremén, a Morava folyó völgyében fekszik Holics (Holíc), ahol Mária Terézia és férje, Lotaringiai Ferenc 1736-ban a császári magánkincstárból megvásárolta a Czobor család uradalmát, barokk stílusban átépíttette a késő reneszánsz stílusú kastélyt, és megalapította a fajanszkészítő manufaktúrát. A környéken a kerámiakészítéshez szükséges kitűnő agyagföldek voltak, s a közeli településeken dolgoztak az akkoriban már hanyatló habán fajanszművesség műhelyei is. Számos mestert éppen a hitük miatt ide menekült anabaptisták köréből toborozhatott az 1743-ban megindult manufaktúra. Érkeztek ide mesterek morva földről, Elzász-Lotaringiából, de nem hiányzott az olasz kapcsolat sem. Olyan huszáros lendülettel indult meg a munka, hogy keresve sem találhatnánk jobb jelképet a manufaktúra 1850–1880 közötti fénykorához, mint a fajanszba formált vágtató holicsi huszárt.
A fénykorban főúri szintű igények kielégítésére rendezkedett be a gyár – érzékelteti Balla Gabriella tanulmánya s az azt kísérő gazdag képanyag, amely neves magyar, valamint külföldi köz- és magángyűjtemények ritkaságait is bemutatja. Készültek itt olyan nagyméretű tálak, amelyeket chinoiserie modorban díszítettek, például a gróf Andrássy Géza gyűjteményéből a Magyar Nemzeti Múzeumba került, tájképi háttér előtt mozgalmas kikötői jelenettel díszített tál. Gyakori volt az ember alakú vagy különböző állatokat ábrázoló edény, asztali eszköz, sótartó, palack. A fedeles levesestálak között volt lúd, tyúk, galamb, kakas alakú, az utóbbiak különösen jellemzők a holicsi plasztikára, ugyanígy a papagáj formájú palackok is.
A holicsi remekek közé tartoznak a díszes, olykor összetett formavilágú bútorok mintájára készült írókészletek, ékszerszekrénykék. Szép számban szerepelnek a tisztán szobrászati jellegű fajanszok között a vallási rendeltetésűek, például a kereszten függő Krisztust, a szeplőtelen Máriát vagy a korban igen népszerű szentet, Nepomuki Szent Jánost ábrázoló darabok.
A Holicson, Tatán, Budán készült fajanszedényeket egyre inkább kiszorította a használatból a kőcserép, a XIX. század elejére ez került túlsúlyba, ahogyan azt a Veronika kendőjét ábrázoló, olykor bájosan bumfordi hatású, a régi magyarországi fajanszművészetet emblematikus erővel megidéző szenteltvíztartó is jelzi.
(Balla Gabriella: Holics, Tata és Buda kerámiaművészete. Novella Kiadó, Budapest, 2010. Ára: 7500 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.