Nagyszombati zenei varázslat

Tóth Endre
2010. 04. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet, hogy sokak számára túlzásnak tűnhet, de a „cseh géniusz” (ahogyan a hangverseny címe is jelezte), Antonín Dvorák 1876 és 1877 között komponált első jelentősebb oratorikus műve, a manapság viszonylag ritkán hallható Stabat Mater a zeneszerző egyik igen jól megírt, megrendítően kifejező alkotása, s az általam felállított népszerűségi indexen nyugodt szívvel helyezem az utolsó két szimfónia mellé. A drámai kompozíció hangvételében több helyen emlékeztet operára, a dallamokat akár Verdi, sőt később Puccini is írhatta volna. A hatodik tétel, amelyben a tenor és a kórus felelget, egyes mozzanataiban az utóbb említett olasz komponista alig néhány évvel későbbi Messa di Gloriájának Agnus deijét juttatta eszembe, nemes egyszerűségében pedig leginkább népének-allúziót keltett. A darabban több helyen Brahms Egy német requiemjének hatása is felismerhető, de összességében mégis egy személyes és eredeti Dvorák-műről van szó. Persze, hogy igazán fény derüljön egy jó kompozíció értékeire, ahhoz jó előadás is kell. Örömmel konstatálom, hogy ez is megtörtént április 3-án, húsvét előestéjén, amikor is a nyíregyházi Kodály Terem közönsége egy remekbe szabott interpretációt láthatott-hallhatott Dvorák 58. opusából.
Először a szólistákról: szép élményt nyújtott Létay Kiss Gabriella expresszíven deklamáló szopránja, valamint Gál Erika telt hangzású, drámai tónusú altszólója. Pataki Potyók Dániel lírai tenorja gyönyörűen ívelő voce, végig komolyságot sugárzott, és a drámaibb tételekben is megfelelő hangszínekkel, kifejezéssel állta meg a helyét. Szvétek László baszszista drámai hangja is jól illett a darabhoz, csak néha kicsit több fénnyel énekelhetett volna. Mindent egybevetve az esten az alt és a tenor vitte a pálmát közülük.
Az előadás különlegessége volt, hogy (leszámítva a mű két nappal korábbi debreceni előadását) első alkalommal lépett közösen színpadra a keleti régió két legkiválóbb kórusa: a nyíregyházi Cantemus vegyes kar (karigazgató: Szabó Soma), valamint a Debreceni Kodály Kórus (karigazgató: Pad Zoltán). Így kiváltképp kíváncsi voltam a produkcióra, mert bevallom, gyakran vannak előítéleteim az ilyen jellegű egyesítésekkor, de aggályaim hamar eloszlottak, és csak bátorítani tudom őket a további hasonló összefogásokra. A két énekkar ránézésre körülbelül százfős gárdájával kiválóan együttműködött, a homogén hangzás lenyűgözött. A harmadik tétel jól megragadott, sötét, komor tónusát főképp a kórus szempontjából emelném ki. A darabnak köszönhetően gyakran megmutatkoztak külön-külön is a szólamok, a dallamformálás meggyőző volt, amely a karigazgatókon kívül természetesen a terem kóruséneklésre kiváltképp alkalmas akusztikájának, valamint az est karmesterének, Kocsár Balázsnak is köszönhető. Precíz mozdulatait hűen követte kórus és zenekar egyaránt, szépen összefogta a nagyméretű apparátust, s mindemellett finom karakterváltásai nyerték el tetszésemet. A zenekar sajnos változó teljesítményt mutatott hangképzés és játék szempontjából: a fúvósok, elsősorban a kürtök kissé nyersen szóltak az elején, ez a koncentrációhiány azonban a későbbiekben teljesen eltűnt, és nagyon szép szólókat, fúvós állásokat lehetett hallani például a negyedik tételben, csak a basszusszólistát nem kellett volna túlharsogni helyenként. A vonósoknál épp az ellenkezőt tapasztaltam: a darab jó részére jellemző tiszta intonációjú, áradó hangzás az oratórium végén lévő pianissimo passzázsokban picit szétesett, nyilván a fáradtságtól.
De ez már szőrszálhasogatás részemről, hiszen mindent összevetve színvonalas produkcióval készíthettük fel magunkat lélekben az ünnepre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.