Pusztul a budaörsi repülőtér

Folyamatosan pusztul a budaörsi repülőtér, noha 1937-ben, a ma is működő létesítmény megnyitásakor csodájára járt egész Európa. Naponta kell javítgatni a műemlék épületeket, a légikikötő átfogó felújítására azonban nincs pénz.

Győr Ágnes
2010. 04. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rettenetes állapotban van a budaörsi repülőtér, amely Európa egyik legkorszerűbb légikikötője volt, amikor 1937-ben megnyílt. 2000-ben ugyan műemléki védelmet kapott a Borbíró Virgil és Králik László tervezte forgalmi épület és a nagy hangár, öt évvel később pedig kiterjesztették a státust a kifutópályára is, az állami tulajdonban lévő együttes pénz híján fokozatosan pusztul. A 87-es busz ablakából kitekintve nehezen értjük, mire gondolt a híres építész, Kozma Lajos, amikor azt írta, hogy fémcsillogás, ragyogó tisztaság, könnyedség és jókedv jellemzi a komplexumot. Az állami tulajdonban lévő repülőteret jelenleg a Magyar Repülőszövetség (MRSZ) üzemelteti. A szervezetnek több irodája is működik a forgalmi épületben, ezért naponta 20-25 munkatársuk szembesül az áldatlan állapotokkal. Most is úgy futja körbe a csarnokot a bécsi, a berlini, a kölni, a londoni, a párizsi légi felvételekből összeállított fotómontázs, mint hajdanán, a levegőben azonban dohos szag terjeng. Szél járja át a folyosókat, a falak szüntelenül árasztják a hideget. A fűtést drága palackos gázzal oldják meg, ez viszont csak az irodák melegen tartására elég.
– Szinte naponta kell javítgatnunk a közműhálózatot, s a tél is mindig rengeteg kárt okoz – mondta el Pinke Sándor, a MRSZ repülőtér-vezetője. – Most az egyik szárny tetőszerkezetének a szigetelését próbáljuk elintézni, de ha ezzel megvagyunk, hogy ne ázzon be, akkor a másik szárnynál is el kell végezni ugyanezt a javítást. A hangár ajtaját szétmarta a rozsda az elmúlt években, ezért azt is ki kellett cserélni. Valódi megoldást csak a teljes felújítás jelentene. Ez azonban – még a hangár költségei nélkül is – megközelítőleg több milliárd forintba kerülne. Erre viszont nincs pénze a szövetségnek. Korábban pályázatok útján próbáltuk előteremteni a szükséges forrásokat, mindhiába.
A repülőtér körül még csak kerítés sincs – panaszolta Hajdú Károly, a Goldtimer Alapítvány elnöke. A szakember szerint ezért is fordulhat elő, hogy a területet rendszeresen látogatják gombászok, akik nem veszik észre, hogy jelenlétükkel veszélyeztetik a repülés biztonságát. Ráadásul, ha a személyzet megpróbálja őket távozásra bírni, akkor általában még nekik áll feljebb – tette hozzá. De nem csak az emberek, a kóbor kutyák is igen sok gondot okoznak. Ők miközben ürgékre és egyéb kisebb állatokra vadásznak, gödröket alakítanak ki a leszállópályán. Bár nem jellemző, volt már rá példa, hogy egy ilyen kátyú okozott kisebb műszaki meghibásodást. A főépületen és a kifutópályán kívül a hangárt is kikezdte az idő. A 13 méter magas, 140 méter hosszú és több mint 41 méter mély építmény annak idején a kontinens legnagyobb hangárja volt. Ma azonban már csak arra jó, hogy megóvja a hótól és az esőtől a bent álló félszáz légi járművet – vélte a szakember.
Ugyanaz a helyzet a budaörsi repülőtérrel, mint sok más dologgal, ami állami tulajdonban van. Egyszerűen nem foglalkoznak vele – nyilatkozta az alapítvány elnöke. A repülőtársadalomban csak Fedő becenéven ismert férfi 1971 márciusától dolgozott a budaörsi repülőtéren. Szerinte a rendszerváltás óta nagyon sokan szerették volna privatizálni a légikikötőt. Élményfürdőtől kezdve a bevásárlóközpontig már mindent akartak a helyére építeni. Ezek a tervek azonban szerencsére kudarcba fulladtak – tette hozzá. A szakértő szerint manapság egy repülőtér üzemeltetése mindenképpen veszteséges, ha nincs a repülésen túl olyan programlehetőség, amely vonzza a közönséget. Amikor felépítették, vámraktárak, éttermek, söntés, csendőrségi épület, orvosi rendelő, postahivatal és négyszobás szálloda is működött a területén. Ma azonban sajnos ezekből nem maradt meg semmi. – Itt még egy büfé sincs, ahol vehetnél egy ásványvizet – folytatta Fedő. – Mivel az állam nem tesz semmit, szükség lenne egy olyan befektetőre, aki megtartva a repülőtér eredeti funkcióját, szívvel, lélekkel hajlandó azt fejleszteni. Érthetetlen, hogy miért hagyjuk elpusztulni ezt a nemzeti kincset, amelyre méltán lehetünk büszkék, s amelyet fényesíteni kéne – tette hozzá.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.