Szigorították a pilótaképzést

Nőtt tavaly a sportrepülésekkor bekövetkezett szerencsétlenségek száma, ráadásul az esetek nagy részét mulasztás okozta. A pilóták felkészültségét az uniós irányelveknek megfelelő, idén megjelent új kiképzési kézikönyv javíthatja.

Győr Ágnes
2010. 04. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Duplájára nőtt tavaly a korábbi évekhez képest azon légi közlekedési rendellenességek, balesetek és repülőesemények száma, amelyeket a Magyar Repülőszövetség (MRSZ) vizsgált ki. Míg 2007-ben és 2008-ban az MRSZ munkatársai körülbelül 30-30 ilyen esetet regisztráltak, 2009-ben ezeknek a száma már meghaladta a hetvenet – mondta el lapunknak Oláh Attila, az MRSZ Repülésbiztonsági Szervezetének főmunkatársa. Hozzátette, bár az adatokat nagyban befolyásolta, hogy tavaly óta a siklóernyős szövetség is a szervezet hatáskörébe tartozik, a többi szakágazatban is növekedést tapasztaltak. Mindössze egy esemény hátterében játszott döntő szerepet műszaki meghibásodás, és két alkalommal okozta a bajt környezeti tényező. Ez utóbbiaknál madárral ütközött a jármű. Az összes többi mulasztás eredménye. Motoros géppel összesen kilenc rendkívüli esemény történt, ezek közül kettő volt súlyos, további egy pedig halálos áldozatot is követelt.
Nehéz átültetni a sportrepülésre a nemzetközi szabályokat, hiszen ezeket alapvetően a kereskedelmi repülésekre írták. Ráadásul hazánkban ezt gyakran a szakmai szervezetek bevonása nélkül kísérlik meg, így előfordul, hogy már maga a szabályozás is rossz. Az esetek jelentős részében azonban arról van szó, hogy a pilóta vagy szándékosan hagyja figyelmen kívül az előírásokat, vagy eleve nincsen tisztában azzal, hogy mit szabad és mit nem – fejtette ki Oláh Attila. Ahhoz, hogy valaki megkaphassa a repülési engedélyt, elméleti és gyakorlati képzésen is részt kell vennie, ezen- kívül pedig meghatározott repülési óraszámmal is rendelkeznie kell. A vizsgákon azonban nem tudnak minden helyzetet modellezni, ezért lehetetlen teljeskörűen lemérni a pilótajelölt felkészültségét. Tavaly négy-öt olyan baleset is volt, amikor a tanuló mellett oktató is ült a gépben. A szakértő szerint az ilyen esetek alapvetően rendítik meg a bizalmat abban, hogy biztonságosan el lehet sajátítani a repülés tudományát.
Idén az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) irányelvei alapján új repülési tankönyv készült el. Noha a kiképzési kézikönyv szigorúan előírja a meghatározott készségek kifejlesztéséhez javasolt óraszámokat, ha a növendék az előirányzott ütemben nem tanulja meg az adott feladat végrehajtását, az oktatónak kötelessége tovább gyakoroltatnia, míg készségszinten el nem sajátítja. A tanuló fejlődését az oktatói munkafüzet alapján lehet nyomon követni.
Balesetek korábban is voltak, a rendszerváltás előtt azonban szigorúbban szabályozták az engedélyeket, és eleve kevesebb gép volt hazánkban – mondta Oláh Attila. Szerinte ezért a szabálytalankodókat is jobban ki lehetett szűrni. A rendszerváltozás után már bárki vehetett, építhetett, üzemeltethetett gépeket. Később pedig az okozott rengeteg balesetet, hogy sokan úgy gondolták, a pénzük pótolja a megfelelő szaktudást. – Szerencsére ez ma már nem jellemző – tette hozzá a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.