Típushiba, avagy miért nem termelünk többet?

Róna Péter
2010. 04. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Immár húsz éve, hogy a magyar nemzetgazdaság alulfoglalkoztat és keveset termel. Egy ideig a gondot el lehetett könyvelni a rendszerváltás költségeként, de az ezredforduló óta a gazdaság évről évre a kifulladás jeleit mutatja.
Munkavállaló korú lakosságunk 46 százalékának nincs bejelentett munkahelye, ami azt jelenti, hogy a versenyszférában alkalmazott egy személy munkájából tartunk el közel négyet. (A 6 400 000 munkavállaló korú közül körülbelül 2 650 000, azaz a teljes lakosság valamivel több, mint egynegyede dolgozik a versenyszférában.) A kedvezőtlen arány kizárja a gazdasági fellendülés lehetőségét. A remény, miszerint a nyugati országok konjunktúrája meghozza a foglalkoztatás szükséges bővülését, hiú ábránd. Mi ugyanis sokkal kevésbé tudunk hasznot húzni a nyugati piacok fellendüléséből, mint szomszédaink. A magyar gazdaság az ezredforduló óta mindössze 9,5 százalékkal nőtt a cseh 37 és a lengyel 28 százalékkal szemben, de ezt a szerény eredményt is csak hatalmas eladósodással sikerült lehetővé tenni már a gazdasági világválság kitörését megelőző években is. 2008-ra 1 forint gazdaságnövekedést csak 20 forint adósságnövekedéssel tudtunk létrehozni. Ugyanakkor az infláció az EU-tagországok közül csak Romániában volt magasabb hazánk tízéves átlagánál.
Kézenfekvő tehát, hogy az alulfoglalkoztatás, a keveset termelés és a makacsul magas infláció átkos háromszögének megfejtése és felszámolása a következő évek legégetőbb gazdaságpolitikai feladata. Hol tartunk e három romboló tényező összefüggésének megértésében? Sajnos szinte sehol.
Vezető közgazdászaink, a bankok és a Reformszövetségbe tömörült nagytőke elemzése szerint gondjaink forrása a költségvetés túlköltekezése, ami az elhalasztott „strukturális reformok” következménye. Ezek szerint minden rendben lenne, ha kevesebbet költenénk az oktatásra, az egészségügyre és a nyugdíjasokra. Az alacsonyabb szociális kiadások lehetővé tennék az élőmunkára kivetett adók és más terhek csökkentését, aminek következtében a külföldi tőke visszaszerezné irántunk érzett korábbi bizalmát, és beruházásaival új munkahelyeket teremtene. A csökkentett szociális kiadások a munkakerülőket munkavállalásra ösztönöznék, és az így megnövekvő foglalkoztatás a termelés bővüléséhez, a monetáris szigor fenntartása pedig az infláció lankadásához vezetne. A feladat tehát egyrészt az állam bevételeinek és kiadásainak mérséklése – az újraelosztás mértékének csökkentése –, másrészt az állam bevételeinek átcsoportosítása a tőke nagyobb javadalmazásának érdekében. Valami ilyesmit javasol Bokros Lajos, és ezt az elképzelést követik a szocialisták, de ennek a gondolatmenetnek a híve a Magyar Nemzeti Bank (MNB) mostani és korábbi vezetése is.
Persze cáfolhatatlan tény, hogy az államigazgatás, az egészségügy és az oktatás pazarló és nem hatékony, hogy a korrupció ezt a lesújtó állapotot csak tovább rontja, hogy az önkormányzati rendszer nem működik. De a fentiekben vázolt kép nem ad magyarázatot arra, hogy éppen abban az országban, hazánkban a legalacsonyabb a foglalkoztatottság, ahol a legmagasabb a külföldi tőke jelenléte. Arra sem, hogy immár hat éve miért éppen nálunk a legmagasabb a bankok jövedelme, ahol leggyengébben teljesít a nemzetgazdaság egésze. Nem ad magyarázatot a háztartások súlyos eladósodására, a kis- és közepes vállalkozások vergődésére, de még a külkereskedelmi mérleg krónikus hiányának okait sem képes feltárni. Tény, hogy többet fogyasztunk, mint amennyit termelünk, és igaz, hogy az államcsődöt rövid távon csak a fogyasztás visszafogásával lehet elkerülni. De miért nem termelünk többet?
Piacgazdaságban csak akkor lehet növekedés, ha a beruházás megtérülési rátája, azaz a profit meghaladja a beruházásra fordított forrás, tehát a tőke és a hitel költségeit. A szokásos magyarázat, mely szerint a lesújtóan alacsony beruházási szint a megtakarítások hiányát tükrözi, elégtelen. Reális profitkilátás hiányában a piacgazdaság leáll, függetlenül a megtakarítások alakulásától, a várható profitszintet pedig két cash-flow, az üzembe helyezett eszköznek a működési költségek után megmaradt bevétele, és a bekerülési ár finanszírozási költségei közötti különbözet határozza meg. Ha az infláció visszaszorítása az eszköz nettó bevételei és a finanszírozási költség közötti arányt az előbbi csökkentésével és az utóbbi növelésével próbálja megvalósítani, a beruházások leállnak, a termelés csökken, és az alulfoglalkoztatás nő. Ez történt velünk, mégpedig az Antall-kormány első éveiben, a Surányi György vezette MNB monetáris politikájának köszönhetően. Az MNB félreértelmezte – és azóta is félreértelmezi – a magyar infláció forrását. Ezért az infláció tartóssá vált, a beruházások szintje évek óta még az amortizáció szintjét sem éri el, az alulfoglalkoztatás pedig a nemzetgazdaság krónikus betegsége lett. Az 1 300 000 munkahely gyors elvesztése a rendszerváltást követő hónapokban azt jelentette, hogy enynyi ember fogyasztásával szemben megszűnt a fogyasztást addig félig-meddig fedező termelés. Az így kialakult túlfogyasztást nem lehet kamatemeléssel visszafogni, mert az nem a kereslet felpörgésének, hanem a termelés a kereslet visszaesését is meghaladó zuhanásának a keserű gyümölcse. A magas kamat egyenesen olaj a tűzre, hiszen a beruházások megdrágításával és a bevételek csökkentésével leállítja a beruházást, és kizárja a munkahelyek visszaállításának lehetőségét. A magyar nemzetgazdaság a mai napig ennek a romboló, gyökeresen hibás monetáris politikának az áldozata.
A tragikus képet egy ideig eltakarta a beáramló külföldi tőke, amely, bár egyáltalán nem növelte a foglalkoztatottság szintjét, biztosította a GDP növekedését mindaddig, amíg a gyors hatékonyságnövelő lehetőségek kiaknázatlanok voltak. De a honi termelők és szolgáltatók – köszönet a fentiekben leírt monetáris politikának – nem tudtak részt venni ebben a folyamatban, a hatékonyságnövelő lehetőségek elfogytak, honi beszállítók hiányában pedig a külföldi tőkére épített export 80 százalékot is meghaladó import tartalmat vont maga után.
Mivel a külföldi tőke forrásköltségeit nem a magyar, hanem a külföldi monetáris politika határozza meg, a külföldi tőke az elmúlt húsz évben 8-10 százalékos előnyt élvezett a honi forrásból beruházókkal szemben. A túlzottan fölemelt forrásköltség velejárója a túlértékelt forint. A magas forrásköltség megdrágítja a beruházást, az erős forint elapasztja a bevételt, a kettő együtt pedig romba dönti a honi beruházások megtérülési rátáját. Ez a behozhatatlan, kétszeres hátrány – és nem az élőmunkát terhelő adók, amelyek jelentősége eltörpül az itt felsorolt tényezők mellett – az igazi oka a honi termelés és szolgáltatás versenyképtelensége és a duális gazdaság kialakulása mögött.
Ma az MNB a magas reálkamat szükségességét az úgynevezett kockázati felárnak tulajdonítja, de a magyarázat történelmietlen. A kockázati felár az elmúlt öt évben, tehát akkor jelentkezett, amikor nyilvánvalóvá vált, hogy a nemzetgazdaság teljesítőképessége elégtelen a növekvő eladósodás törlesztésére. De a teljesítőképesség szétverése nem a fiskális, hanem a monetáris politika műve. Lehet és kell fegyelmezettebb, hatékonyabb költségvetés, jobb szakképzés, kevesebb korrupció, gördülékenyebb államigazgatás stb. Szintén kétségtelen, hogy ezek a gondok megnehezítik, beszűkítik a monetáris politika mozgásterét. De a rendszerváltást követő infláció téves elemzése, annak elhibázott és eredménytelen kezelése roncsolta szét a nemzetgazdaság teljesítőképességét, okozta – karöltve majd a politikai felelőtlenséggel – a fiskális gondok kialakulását.
Az MNB félreértelmezte törvénybe iktatott feladatát. Igaz, hogy a törvény szerint az MNB „elsődleges célja az árstabilitás elérése”, de ez csak cél. Az „alapvető feladat” a törvény szerint nem ez, hanem „a pénzügyi rendszer biztonságos és hatékony működésének biztosítása”. (A PSZÁF nem a rendszer teljesítményét, hanem az egyedi bankok szolvenciáját hivatott felügyelni.) Ennek a feladatnak kiemelt része az árstabilitás elérése, de csak része. Az a pénzügyi rendszer, amely nem képes a nemzetgazdaságot ellátni hitellel versenyképes áron, még akkor sem lenne biztonságos, sem pedig hatékony, tehát akkor sem felelne meg a törvénybe iktatott feladatnak, ha elérné az árstabilitást – amire, mint láttuk, szintén nem képes.
A kiút a fiskális szigor fenntartása, sőt növelése mellett a monetáris politika gyökeres átalakításán keresztül lehetséges. Nemcsak a jegybanki alapkamat csökkentéséről, a szigor enyhítéséről van tehát szó, hanem az MNB szerepének a törvényben foglalt feladatoknak megfelelő átfogalmazásának fontosságáról is.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.