Vissza a mélységből

Rendhagyó kábítószer-prevenciós kiállítás nyílt tegnap a gödi piarista szakiskola különtermében, ahol a látogatók végigjárhatják a drogfogyasztók útját a teljes leépülésig és vissza. Az „élményekről” egykori fogyasztók vallomásai, fények, hangjáték és különleges díszlet gondoskodik.

Nagy Áron
2010. 04. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizarr fények, hangok, fotók, üzenetek fogadnak minket a gödi piarista szakiskola kiállítótermében, ahol tegnap óta interaktív drogprevenciós kiállításra várják szakemberek a gimnazista korú gyermekek és felnőttek csoportjait. Ami sokak számára lehetetlennek tűnt, itt könnyen szörnyű valósággá válhat. A szervezők ugyanis nem kevesebbre vállalkoztak, minthogy végigkísérjék a látogatókat a kábítószer-fogyasztók nemegyszer tragikus életútján.
A szürrealista utazás egy átlagos IKEA stílusú nappaliban kezdődik; a szoba középpontjában természetesen az elidegenedett világunk legkedveltebb használati tárgya, a televízió áll. A dobozból azonban ez egyszer nem a zsibbasztó műsorok, hanem egykori drogosok őszinte vallomásait hallhatjuk miértekről, hogyanokról, míg a dohányzóasztalon két fényképalbumból két viszontagságos élet tárul elénk. Az egyik, talán a szülői, baráti támogatás hiánya miatt a kritikus ponton félresiklott, míg a másik a hullámvölgyeket leküzdve egyre magasabbra szárnyalt. Így megy ez, gondolhatnánk, ám az elmélkedésből a hátunk mögött kitárulkozó szekrényajtók ragadnak ki minket. A csalogató mélység belépő a kábítószerek világába, egyszersmind óvóhely a rohanó világ elől.
A védelem persze csak átmeneti, ahogy a megnyitón Beer Miklós püspök mondta: olyan, mint a pótkávé. Íze, színe hasonló, csak éppen nem az, mint amire valóban vágytunk. A groteszk szoba puha szőnyegével, fényeivel és formáival egyszerre vonz és taszít, akárcsak a misztikusnak hitt drogok. Még néhány lépés, s az ember egy csőben találja magát – talán így szűkül be a szerhasználók látóköre is, s amit látnak, gombnyomásra a szemünk előtt is feltárul egy kivetítőn. A pergő képek a legismertebb kábítószerek hatásait idézik. A látványba is könnyen beleszédül az ember, aki ha tántorogva továbbindul, mintha újra a nappaliba érne, ám ott már semmi sem a régi. A berendezés összetörve, a székek kicsavarodva egymás hegyén-hátán, a lámpa buráján pedig égett folt éktelenkedik, mintha csak a társadalom által stigmatizált szenvedélybetegeket lenne hivatott szimbolizálni. Innen – látszólag – már csak lefelé vezet az út: romos, szűk utcákon, málladozó falú házak közt egy sikátoron át jutunk utunk végállomására, ahol egy magába roskadt, elhagyatott gipszember ül térdére hajtott fejjel, mint a reménytelenség néma mementója.
Háy Éva, a kiállítás „szülőanyja” azonban úgy véli, ez még nem a vég, bár visszafordulni, visszasétálni az ápolt nappaliba innen már nagyon nehéz, megfelelő segítséggel, támogatással és kellő belső elszánással ez sem lehetetlen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.