Bűnben sült pecsenye

Pethő Tibor
2010. 05. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bűnbánati stólával a nyakában énekelteti a pap a falubelieket a Nemzeti Színház hatodik emeleti folyosóján. Bent a közönség a zöld műfűre helyezett szalmazsákokon ül a festőműhely közepén, a plafon nagy, ezüstös fémcsövei csöndes tapintattal, barátságtalanul morognak. A sarkokban a négy alapvető helyszín, a bejárattól balra pedig kopott pad Barbarával (Molnár Piroska).
Az alig huszonkét esztendős Martin Sperr Jagdszenen aus Niederbayern című darabja 1966-ban nagy vihart kavart Nyugat-Németországban. A szerző a hányattatott sorsú latens meleg sihedert, Rovót alakította, míg két évvel később a főszerepet, a homoszexualitása miatt kiközösített fiút, Abramot a nagy sikerű filmváltozatban. Az akkor ébresztőnek szánt dráma nyilvánvaló rokona az épp tíz évvel korábban megszületett Dürrenmatt-műnek, Az öreg hölgy látogatásának. A szabad német területen gyakorlatilag a náci korszakot követő lelkiismeret-vizsgálat szerepét töltötték be többek között ezek az előadások, akár a múltjával s önmagával szembenéző Ausztriában némi megkésettséggel például Werner Schwab munkái.
A Vadászjelenetek keletkezési ideje sokszor feleslegesen az előtérbe tolakodik Alföldi Róbert rendezésében, holott a homoszexualitáshoz való viszonyunk problémája ma már óhatatlanul más formában jelentkezik. Az a hatalmas körítés, amellyel a darab felvezeti és végigfuttatja a témát, csak abban az esetben működik, ha a szüzséhez erős, szinte letaglózó atmoszféra társul. Ezt – talán a festőműhely rideg tornaterem jellege, a világítás neonfényekkel való megoldása miatt – sem sikerült megteremteni. A következmény az egyenetlenség, a feszesebb, izgalmas részeket váltó jó néhány elnyújtott, érdektelen jelenet, kizökkentő üresjárat. Társul ehhez a kelleténél egy fokkal több, s ezért egy idő után fárasztóvá váló forgolódási kényszer, a történet menete ugyanis csak így követhető. Kétélű a színészek megjelenése a nézői térben: pontosan eltalált Stohl András (Abram) közönségbeli, ahogy ő mondja, levegőzése, ugyanakkor a többieknek feleslegesen sokat kell átgázolniuk az üldögélők között.
A minden pillanatban hiteles jelenlétet elváró, nem könnyű feladatnak egyébként megfelel a kitűnő, szinte testközelben játszó színészi gárda, így az 1969-es film alapján maszkírozott, égő tekintetű Stohl András, a szerelmével őt állhatatosan követő, várandós Tompos Kátya (Tonka), a sápadt-sárgásszürke, fölényes gonoszsággal kavaró Péterfy Bori (Hentesné), az eseményekkel sodródó befogadott, inge utolsó ráncáig paraszt Szarvas József, a szemét alakok Alföldinél ügyeletes megjelenítője, Hevér Gábor (Georg) és a tagbaszakadt német nő, Básti Juli (Mária).
A hiányolt letaglózó atmoszféra a zárójelenetben szinte fizikailag tapintható. Fizikailag, hiszen a tisztáson üldögélő nézők között sört osztogatnak a felszabadultan ünneplő szereplők, s a távozó közönség még menet közben elkészített fasírozottat is kaphat.
A tudatosabbak természetesen nem kérnek sem a malátaléből, sem a darab végzetes fordulatai közt kisült, cinkosságot termő pecsenyéből.
(Martin Sperr: Vadászjelenetek Alsó-Bajorországból. Nemzeti Színház. Rendező: Alföldi Róbert.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.