Életekkel játszanak a siklóernyősök

Utasszállítók biztonságát veszélyeztetik a Hármashatár-hegy felett szabálytalanul szálló siklóernyősök. Bár baleset még nem történt, évek óta rendszeresen jelentik a pilóták, hogy a látóterükbe kerültek a magasság megszállottjai. A légi rendészet tehetetlen.

Győr Ágnes
2010. 05. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Évente egy-két esetben jelentik a pilóták, hogy siklóernyősök kerültek a látóterükbe leszállás közben a Hármashatár-hegy felett – tudtuk meg a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.-től. Egy ernyő 30-50 kilométeres sebességgel halad, az utasszállító sebessége siklópályán átlagban 300 kilométer óránként. Noha baleset még nem történt, mire a siklórepülő észlelné a bajt, csak másodpercei lennének hátra egy esetleges ütközésig, a hatalmas gépek okozta légörvény miatt abból is baj lehet, ha egyáltalán megközelíti őket – mondta lapunknak Sarkadi Dénes, a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSE) klubtitkára.
A siklóernyőzés Magyarországon a 90-es évek elején kezdődött, és mára több ezren művelik hazánkban ezt a sportot – fejtette ki a szakértő. Csak Budapesten körülbelül 15 olyan klub van, amely az oktatásával foglalkozik, tagságuk több százra tehető. Az ugrásokra azonban a fővárosban csak a Hármashatár-hegy és környéke alkalmas. Ha a szél északnyugati irányú, nincs semmi gond. Ha azonban északkelet felől fúj, a Hármashatár-hegy másik oldaláról rugaszkodnak el, és pályájuk veszélyesen közel van a Ferihegyre érkező utasszállítók besiklási pályájához. Mivel a gépek ezen a szakaszon már alacsonyan szállnak, az összes többi légi jármű tengerszint felett maximum 750 méter magasságig emelkedhet fel, ahol még nem keresztezi a pályájukat. A Hármashatár-hegy teteje eleve a tengerszint felett van több mint 400 méterrel, azaz innen csak 300 méterre szabad felröpülni. Ez azonban ennél a sportnál nagyon kis magasság. A jó idő beköszöntével ráadásul a felszálló légáramlattal is számolni kell. A talaj felmelegedése miatt ugyanis egyes részeken gyorsabban emelkedik a levegő, mint máshol, s aki belekerül egy ilyen termikbe, pillanatok alatt a magasban találhatja magát. Annak a lehetőségét, hogy a látszólag rendezhetetlen ügy végére az utasszállítók pályájának módosításával tegyenek pontot, egyértelműen elzárkózott a szervezet.
Az MSE klubtitkára szerint, nem nehéz felmérni, micsoda veszélyt rejt magában a szabályok áthágása, nálunk azonban igencsak „balkáni” a repülési fegyelem. Az elmúlt években előfordult, hogy egyszerre több paplanernyőt is észlelt az utasszállító pilótája leszállás közben. Arra azonban, hogy elkapták volna a szabálytalankodókat, egyelőre nem volt példa.
Ennek egyik oka, hogy ezek az eszközök nem lajstromjelkötelesek, másrészt, bár van rajtuk nyilvántartási szám, az olyan apró, hogy távolról nem lehet leolvasni. Noha egy időben a légi rendészet megpróbálta körberepülni a szabálysértőket, ezzel a gyakorlattal – részben a magas költségek miatt – felhagytak. A siklóernyősök ugyanis általában nem ott szállnak le, ahol a hatóságiak várnak rájuk. Ha egyszer azonban földet értek, másodpercek alatt el tudják csomagolni a felszerelést. Azért pedig senkit nem lehet megbüntetni, mert a pázsiton üldögél egy hátitáskával – fejtette ki Sarkadi Dénes.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.