Évente egy-két esetben jelentik a pilóták, hogy siklóernyősök kerültek a látóterükbe leszállás közben a Hármashatár-hegy felett – tudtuk meg a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt.-től. Egy ernyő 30-50 kilométeres sebességgel halad, az utasszállító sebessége siklópályán átlagban 300 kilométer óránként. Noha baleset még nem történt, mire a siklórepülő észlelné a bajt, csak másodpercei lennének hátra egy esetleges ütközésig, a hatalmas gépek okozta légörvény miatt abból is baj lehet, ha egyáltalán megközelíti őket – mondta lapunknak Sarkadi Dénes, a Műegyetemi Sportrepülő Egyesület (MSE) klubtitkára.
A siklóernyőzés Magyarországon a 90-es évek elején kezdődött, és mára több ezren művelik hazánkban ezt a sportot – fejtette ki a szakértő. Csak Budapesten körülbelül 15 olyan klub van, amely az oktatásával foglalkozik, tagságuk több százra tehető. Az ugrásokra azonban a fővárosban csak a Hármashatár-hegy és környéke alkalmas. Ha a szél északnyugati irányú, nincs semmi gond. Ha azonban északkelet felől fúj, a Hármashatár-hegy másik oldaláról rugaszkodnak el, és pályájuk veszélyesen közel van a Ferihegyre érkező utasszállítók besiklási pályájához. Mivel a gépek ezen a szakaszon már alacsonyan szállnak, az összes többi légi jármű tengerszint felett maximum 750 méter magasságig emelkedhet fel, ahol még nem keresztezi a pályájukat. A Hármashatár-hegy teteje eleve a tengerszint felett van több mint 400 méterrel, azaz innen csak 300 méterre szabad felröpülni. Ez azonban ennél a sportnál nagyon kis magasság. A jó idő beköszöntével ráadásul a felszálló légáramlattal is számolni kell. A talaj felmelegedése miatt ugyanis egyes részeken gyorsabban emelkedik a levegő, mint máshol, s aki belekerül egy ilyen termikbe, pillanatok alatt a magasban találhatja magát. Annak a lehetőségét, hogy a látszólag rendezhetetlen ügy végére az utasszállítók pályájának módosításával tegyenek pontot, egyértelműen elzárkózott a szervezet.
Az MSE klubtitkára szerint, nem nehéz felmérni, micsoda veszélyt rejt magában a szabályok áthágása, nálunk azonban igencsak „balkáni” a repülési fegyelem. Az elmúlt években előfordult, hogy egyszerre több paplanernyőt is észlelt az utasszállító pilótája leszállás közben. Arra azonban, hogy elkapták volna a szabálytalankodókat, egyelőre nem volt példa.
Ennek egyik oka, hogy ezek az eszközök nem lajstromjelkötelesek, másrészt, bár van rajtuk nyilvántartási szám, az olyan apró, hogy távolról nem lehet leolvasni. Noha egy időben a légi rendészet megpróbálta körberepülni a szabálysértőket, ezzel a gyakorlattal – részben a magas költségek miatt – felhagytak. A siklóernyősök ugyanis általában nem ott szállnak le, ahol a hatóságiak várnak rájuk. Ha egyszer azonban földet értek, másodpercek alatt el tudják csomagolni a felszerelést. Azért pedig senkit nem lehet megbüntetni, mert a pázsiton üldögél egy hátitáskával – fejtette ki Sarkadi Dénes.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség