Elszállhatnak a vidéki repülőtereink

Túlzott adók terhelik a repülést, pedig a vidéki légikikötők sikere az egész gazdaság érdekét szolgálná – állítja a Vidéki Repülőterek Szövetsége, amely szerint egyetlen más ország sem akadályozza úgy a saját gazdasága fejlődését, mint hazánk. A szervezet mielőbbi fordulatot tart szükségesnek a hazai közlekedéspolitikában, hogy megszűnjön a jelenlegi torz és központosított rendszer.

K. Tóth László
2010. 05. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemzetközi szerződések rögzítik, hogy a repülőgépek üzemeltetői jogosultak jövedékiadó- mentes kerozint vásárolni, hiszen a légi közlekedés drága, de a gazdaság dinamikájának növelése érdekében szükség van rá. A magyar szabályozás viszont a belföldi járatok számára nem adja meg ezt a kedvezményt, ezért a határainkon belüli útra az üzemanyag literje 380 forintba kerül, külföldi útra pedig 180 forintba. – A Pénzügyminisztérium arról tájékoztatott minket, hogy a költségvetés nem tud lemondani a belföldi repülésre kivetett jövedéki adóról. Így hazánkban nemigen létezik kereskedelmi repülés, igaz, bevétele sincs belőle az államnak – hangsúlyozta lapunknak Vadász László, a Vidéki Repülőterek Szövetségének (VRSZ) elnöke. A szervezet nem tud egyetlen országról sem, amelyik ennyire akadályozza a saját gazdaságát.
A pénzügyi tárca lapunkat arról tájékoztatta, hogy a jövedéki törvény az uniós irányelvvel összhangban csak a nem magáncélú repüléshez felhasznált üzemanyagot mentesíti a jövedéki adó alól. Az irányelv szerint az adómentesség direkt módon vagy utólagos adó-visszatérítéssel biztosítható. A jövedéki törvény direkt adómentességet csak a külföldre történő repülésekre biztosít, míg a belföldi, nem magáncélú repülések esetében (például menetrend szerinti repülés, kutató-mentő repülés, sürgős betegszállítás, mezőgazdasági célú repülés) utólagosan igényelhető vissza a jövedéki adó.
A VRSZ szerint a belföldi menetrend szerinti személyszállító járatok után valóban visszaigényelhető a jövedéki adó, ám ilyen utoljára 1969-ben történt. Négy évvel ezelőtt egy német légitársaság próbálkozott a Debrecen–Budapest járat beindításával, de nekik sem járt kedvezmény, mert külföldi lajstromjelű géppel repültek. A jegyárak így eladhatatlanul magasak voltak, néhány hónap után meg is szűnt a járat. A szervezet szerint literenként nem kevesebb, mint 200 forinttal kerül többe az üzemanyag belföldi repülés esetén. A különbség abból adódik, hogy az áfát az üzemanyagok jövedéki adóval megnövelt árára kell rászámítani, tehát az adó is adózik. Például a 180 forint nettó kerozin ára és a 124,2 forint jövedéki adó összege 304,2 forint, s erre jön rá a 25 százalékos áfa, ami literenként 380 forint végösszeget eredményez.
Vadász László arra is felhívta a figyelmet, hogy míg Ferihegyen a külföldi bérlő helyett a Katasztrófavédelmi Főigazgatóság működteti a tűzoltóságot, a vámot, a határőrt és a biztonsági rendőrt az adófizetők pénzén, addig – a debreceni és a sármelléki reptér kivételével – a vidéki repülőtereket tulajdonló önkormányzatoknak maguknak kell fizetniük a szolgáltatásokat, valamint az idén bevezetett eljárási illetéket.
– A magyar közlekedéspolitika nem látja át, hogy a vidéki repülőterek működtetése nem a vállalkozások és az önkormányzatok hóbortja, hanem a versenyképesség biztosítéka. Manapság ugyanis a befektetők olyan településeket részesítenek előnyben, amelyek közelében repülőtér található – szögezte le Vadász László, hozzátéve, hogy a legtöbb probléma megoldása nem pénzkérdés. Szerinte az államnak ki kell nyilvánítania, hogy a vidéki repülőterek léte nemzeti érdek.
A repülőteres szakma a VRSZ szerint nincs is jelen a közlekedési minisztériumban, mivel a leépítések során a tárcánál megszüntették a légi közlekedési főosztályt.
– Javasoltuk a közlekedési kormányzatnak, hogy nevezzenek ki egy miniszteri biztost vagy kormánybiztost, ám ez sem történt meg. Európában a hazánkhoz hasonló méretű és népességű országokban hat és húsz közé esik a régiós repülőterek száma, s a piaci részesedésük 35 és 55 százalék közé tehető. Nálunk viszont az egy százalékot sem éri el ez az arány – mutatott rá Vadász László.
A szervezet felvetéseire a Közlekedési és Hírközlési Minisztérium azt közölte, hogy országosan annyi repülőtér működtetése indokolt, amennyit az utazóközönség és a teherforgalom el tud tartani. További repülőterek fejlesztése elsődlegesen önkormányzati és vállalkozói forrásokra támaszkodva valósulhat meg – állítja a tárca, amely szerint a kormányzat különböző pályázati konstrukciókkal biztosít támogatást a fejlesztésekhez. A minisztérium azt ugyanakkor elismerte, hogy önálló légi közlekedési főosztály – a korábbi átszervezések következtében – jelenleg valóban nem működik a tárcánál. Mint írták, a közlekedési szabályozási főosztály légi és vízi közlekedési osztályán dolgozó kollégák látják el a légi közlekedéshez kapcsolódó, elsősorban jogalkotási, uniós jogharmonizációs feladatokat. A gazdasági és az önkormányzati tárcáknál, illetve az ITD Hungary Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökségnél további szakértők támogatják a repülőtér-fejlesztéseket, főként pályázati lehetőségek kimunkálásával – tették hozzá.
Vadász László szerint Európában mindenhol értik, hogy jól működő repülőtér-hálózatra azért van szükség, hogy a vidéki régiók is versenyképesek legyenek. A regionális repülőterekre mindenhol úgy is tekintenek, mint az egyik leghatékonyabb területfejlesztési eszközre. Sehol nincs Európában olyan torz központosított struktúra, mint nálunk, nemzetgazdasági érdek, hogy ez megváltozzon – fogalmazott.
A szervezet szerint a megoldást nem elsősorban a pluszforrások jelentenék, sokkal inkább odafigyelésről, szándékról és hozzáértésről van szó. A még működő tíz polgári repülőtér fennmaradása elsőrendű nemzeti érdek a szakma szerint
Ma Magyarországon áruszállító charterekre, postajáratokra, áruterítő járatokra, gyorscsomag-küldő cégek belső járataira, üzletemberek utaztatására és légi taxikra lenne igény. Más országokban e repülések a gazdaság normális működésének nélkülözhetetlen elemei.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.