Falra mászó tyúkok, derűs huszárok

Egy információs dizájnportál kezdeményezése kavicsot dobott a hétköznapi vizuális kultúra állóvizébe; a hazai tárgy- és környezetkultúra fejlesztéséért dolgozó hellodesign.hu szerkesztői február elején arra kérték a grafikához konyító profikat és amatőröket, tervezzenek magyar vonatkozású falmatricákat a lakástrendekben hódító tömegmotívumok helyett. Magyar márka a lázadó levestyúkoktól a huszárokon át a falra ragasztható meséig.

Klementisz Réka
2010. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csaknem száz alkotó háromszáznegyven verzióban gondolta újra szűk két hónap alatt a Magyar falmatrica pályázat kedvért, mi a magyar, s hogy a folklórközhelyeken túl mi az, amivel hazai színt lehet adni egy külföldön egyre elterjedtebb lakberendezési trendnek, a falmatricának. – A dizájn különböző területein erősen érzékelhető, hogy keresettebbé válnak a hazai termékek – magyarázza a projekt hátterét a pályázat ötletgazdája, a zsűri tagja, Torma Krisztián, aki a hellodesign.hu szerkesztése mellett maga is foglalkozik grafikával, dekorációval. – Itthon még nem alakult ki az emberekben a bátorság, hogy a lakásukat saját igényeik és ízlésük szerint formálják, s ehhez sokszor hiányoznak a magyar vonatkozású, hazai gyártású, egyedi, bárki számára elérhető árú termékek is – teszi hozzá.
A pályázatot övező érdeklődés lökést adhat az alkotóknak is. A projekt ügyes kommunikációja megcsiklandozta a netezők vizualitását, s a visszajelzések azt mutatják, a közízlés már túljutott a kommerszen. Az Iparművészeti Múzeum főigazgatója, Renner Zsuzsanna vezette zsűri április végéig értékelte, s a kiíró közben saját Facebook-oldalán közzé is tette a pályaműveket; néhány nap alatt több mint kétezren szavaztak a legjobbakra. A webkettes világban egy szentendrei tervező-grafikus, festőművész, Császár Norbert Huszárok című munkája tarolt. – Agrárkultúra, magyar virtus, huszárkodás, kakaskodás – foglalja össze a matricába sűrített asszociációt a közönségdíjas, s a zsűri által két munkájával is a legjobb tizenkettő között értékelt alkotó. Császár Norbert rendszeresen pályázik, keresi a lehetőséget, amikor a piaci megalkuvások szorításából ki tud törni, mondja, így nem is a huszáros páros az első hasonló jellegű munkája. – Dekoráltam már gyerekszobát, legutóbb pedig kézzel festettem meg egy standot a könyvfesztiválra. A falmatricában jó lehetőséget láttam; most kezd elterjedni a dizájnkultúrában, ráadásul mindenki számára elérhetővé, a hétköznapok részévé teszi a művészi igényű dekorációt – tette hozzá.
A nyertes Tyúk és leves című sorozat alkotója, Erdélyi Ilona dekorstúdiója vezetése mellett eddig is foglalkozott falmatricákkal, mondja, de a pályázat előtt nehezen mert elrugaszkodni a kommersz trendektől. A falra, mennyezetre, csempére, üveg- és tükörfelületre ragasztható lázadó levestyúkok sikerén felbátorodva további munkákat is tervez, a kész sorozat értékesítése mellett.
Tervéből a legjobb tizenkét pályaművel együtt valódi hazai termék lesz. Magyar ötletből, magyar szellemi alkotásból egy magyarországi cég, hazai gyártásban valósítja meg, s a dizájnmatricákat az alkotóknak juttatott jogdíj mellett a pályázat kiírója interneten értékesíti. Mivel a projekt sikere messze felülmúlta az ötletgazdák várakozásait, a falmatrica-pályázatot elképzelésük szerint a jövőben évente kétszer: tavasszal és ősszel is meghirdetik majd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.