Csaknem száz alkotó háromszáznegyven verzióban gondolta újra szűk két hónap alatt a Magyar falmatrica pályázat kedvért, mi a magyar, s hogy a folklórközhelyeken túl mi az, amivel hazai színt lehet adni egy külföldön egyre elterjedtebb lakberendezési trendnek, a falmatricának. – A dizájn különböző területein erősen érzékelhető, hogy keresettebbé válnak a hazai termékek – magyarázza a projekt hátterét a pályázat ötletgazdája, a zsűri tagja, Torma Krisztián, aki a hellodesign.hu szerkesztése mellett maga is foglalkozik grafikával, dekorációval. – Itthon még nem alakult ki az emberekben a bátorság, hogy a lakásukat saját igényeik és ízlésük szerint formálják, s ehhez sokszor hiányoznak a magyar vonatkozású, hazai gyártású, egyedi, bárki számára elérhető árú termékek is – teszi hozzá.
A pályázatot övező érdeklődés lökést adhat az alkotóknak is. A projekt ügyes kommunikációja megcsiklandozta a netezők vizualitását, s a visszajelzések azt mutatják, a közízlés már túljutott a kommerszen. Az Iparművészeti Múzeum főigazgatója, Renner Zsuzsanna vezette zsűri április végéig értékelte, s a kiíró közben saját Facebook-oldalán közzé is tette a pályaműveket; néhány nap alatt több mint kétezren szavaztak a legjobbakra. A webkettes világban egy szentendrei tervező-grafikus, festőművész, Császár Norbert Huszárok című munkája tarolt. – Agrárkultúra, magyar virtus, huszárkodás, kakaskodás – foglalja össze a matricába sűrített asszociációt a közönségdíjas, s a zsűri által két munkájával is a legjobb tizenkettő között értékelt alkotó. Császár Norbert rendszeresen pályázik, keresi a lehetőséget, amikor a piaci megalkuvások szorításából ki tud törni, mondja, így nem is a huszáros páros az első hasonló jellegű munkája. – Dekoráltam már gyerekszobát, legutóbb pedig kézzel festettem meg egy standot a könyvfesztiválra. A falmatricában jó lehetőséget láttam; most kezd elterjedni a dizájnkultúrában, ráadásul mindenki számára elérhetővé, a hétköznapok részévé teszi a művészi igényű dekorációt – tette hozzá.
A nyertes Tyúk és leves című sorozat alkotója, Erdélyi Ilona dekorstúdiója vezetése mellett eddig is foglalkozott falmatricákkal, mondja, de a pályázat előtt nehezen mert elrugaszkodni a kommersz trendektől. A falra, mennyezetre, csempére, üveg- és tükörfelületre ragasztható lázadó levestyúkok sikerén felbátorodva további munkákat is tervez, a kész sorozat értékesítése mellett.
Tervéből a legjobb tizenkét pályaművel együtt valódi hazai termék lesz. Magyar ötletből, magyar szellemi alkotásból egy magyarországi cég, hazai gyártásban valósítja meg, s a dizájnmatricákat az alkotóknak juttatott jogdíj mellett a pályázat kiírója interneten értékesíti. Mivel a projekt sikere messze felülmúlta az ötletgazdák várakozásait, a falmatrica-pályázatot elképzelésük szerint a jövőben évente kétszer: tavasszal és ősszel is meghirdetik majd.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség