Festő az Isten tenyerén

Az Aulich Art Galériában mutatták be a Munkácsy-díjas, érdemes művész Kárpáti Tamás festőművész munkásságát bemutató, a T-Art Alapítvány kiadásában, a Kugler Könyvek sorozatában megjelent albumot. A kilencedik köteténél tartó sorozat a művészek önszerveződése és a magánmecenatúra találkozásának szép példája. Ezúttal szó szerint, mert a Vertel Beatrix által tervezett kötet bizonyosan sikeresen indulhat majd a következő szép könyv pályázaton is.

P. Szabó Ernő
2010. 05. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csatlakozik ennek a könyvnek a megjelenése a néhány hónapja a Galéria 13-ban, illetve az Erdős Renée Házban rendezett kiállításokhoz. Együttesen pedig Kárpáti Tamás 60. születésnapjához. Az ünneplés részesei, vagy a számvetésé?
– Nem nagyon szeretem az ünneplést, és összegezni sem nagyon szeretek. Talán azért, mert már régen megszoktam, hogy olyan természetesen jönnek a név- és születésnapok. December 25-én születtem, így az ünnepség mindig egybeolvad a karácsonnyal, egyben pedig a háttérbe is szorul. De az is lehet, hogy azért nem csinálok számvetést, mert az Isten tenyerén vagyok: mindig azt csináltam, amit szerettem, és szerényen meg is élünk belőle. Hagytam mindig, hogy a dolgok úgy történjenek, ahogyan történnek, bár természetesen vannak dolgok, amelyeket az ember morálisan elutasít. Elutasítom például a Magyarországon az utóbbi időben iszonyatosan elterjedt bunkóságot, az emberhez méltatlan dolgokat. Mondhatnám azt is, hogy hívő emberként elfogadom azt, ami van, de azt is, hogy ezzel a felfogással sokkal simábban mennek a dolgok. Az emberek egy része ma mindent meg akar változtatni. Szentendrén mindenki bont és épít valamit, közben nem jut idő a szemlélődésre, és talán azokkal az értékekkel való találkozásra sem, amelyeket nem megváltoztatni kellene, hanem megőrizni.
– Annak idején egyszerűen elfogadta tehát, hogy festő legyen?
– Igen, de azután akartam is valóban az lenni. Iszonyú szenvedély ez a mesterség: ha két napig nem gyakorolom, már elvonási tüneteim vannak. Hogy lettem festő? Úgy, hogy rajzból kettes voltam, mire anyukám vett nekem egy kifestőkönyvet. Így kezdődött, a Dési Huber Körrel folytatódott, azután a Képzőművészeti Főiskolán. Sarkantyú Simon volt a mesterem, de tanított Barcsay Jenő is.
– Miatta költöztek Szentendrére, arra a térre, amelyet Barcsay Jenőről neveztek el, s ahol a Szabó Tamás készítette mellszobor áll?
– Akkor még sem a szobor nem volt meg, sem a tér nem róla volt elnevezve. Talán nem is volt neve, Márti, a feleségem küzdötte ki a névadást. Egyébként korábban Budapest szívében, a Belvárosban laktunk, a Veres Pálné utcában, igazából nem is tudok itt megszokni. Városi ember vagyok, gyakran fél napokat kószáltam a pesti utcákon, senki nem tudta, ki vagyok. Itt, ha kilépek a házból, ismerőssel találkozom. Huszonöt évig dolgoztam a Dózsa György úton lévő műtermemben, ami egy régi fényképészműterem volt, önkormányzati bérlemény, amelyet nem gondoztak, így a végére minden begombásodott, pár képet kivéve mindent a szemétre kellett dobni. Most is van egy kis lakás, közel a nyolcvanhét éves édesanyámhoz, ahol dolgozhatok, de főleg a szentendrei műtermemben festek. Mindenesetre nem lettem szentendrei festő, mindig is magányos farkas voltam.
– Még akkor is, ha karakteresen kirajzolódik az a lírai expresszív művészetet művelő művészkör, amelyhez tartozik? Vagy akkor, ha művei erősen kötődnek a hit, a szakralitás értékeihez? Nem kérték még fel, hogy olyan képet fessen, amelyet oltárra szánnak?
– Így alakult, nem tudatosan változtam. Egyre fontosabb számomra a hit. A képekben is a szentség közeli, szakrális értékek foglalkoztatnak, de nem akarok a képekkel bibliai történeteket illusztrálni. Amikor megfestem őket ide vagy oda, egyszerűen örömöt találok bennük. Azután külön öröm, hogy egy-egy gyűjtő megtalál. Azt sem mondhatom persze, hogy az egyházhoz kötődő értők elkerülnek, az Új Emberben például gyakran jelennek meg írások a műveimről. De nem is akarok egyházi festő lenni. Abban a korban élünk, amelyben a művésznek a saját művén kívül nem szabad kötődnie semmihez. Így gondolom a magányos farkasságot is, mert barátok persze vannak, de a csoportosulásokat a művészet halálának tartom. Ha az ember belsőből csinálja a festészetet, csak magányos lehet. Mindig is azt gondoltam, hogy az igazán magasművészetnek el kell vonatkoztatnia a napi, aktuális dolgoktól, és eszméket, ideákat kell állítania.
– Képein a Megváltó alakja sejlik fel, egy-egy szent, vértanú vagy éppen egy angyal jelenik meg. Mit kell látnia bennük, körülöttük a kép nézőjének? Drámát? Bibliai példázatokat?
– Igen, azt is. Úgy tíz éve volt, hogy hosszabb ideig betegeskedtem, ez alatt az idő alatt sok mindent át lehetett gondolni. Rájöttem, sokkal jobban hangsúlyoznom kell az emelkedettség, a szépség szerepét, hogy a képhez, amelyre egyszer ránéztél, szeress visszamenni, mert katarzist élsz át a szemlélése közben. Valóban, minden képen egy emberi alak jelenik meg. Talán Krisztus, talán Szent Sebestyén, valami, amire ránézel, és nem a festéket látod. Az embernek fel kell oldódnia abban az áradásban, amit a színek, a majdnem absztrakt formák hordoznak magukban. Ha valaki minden mozzanatot aprólékosan megfest, akkor az olyan, mintha reggeltől estig beszélne. Csak jelezni kell, és utána érezni az áradást a hűvösből a meleg felé, vagy fordítva. S meg kell érezni, éreztetni a történések magját képező drámát.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.