Fizetésképtelen a Szeviép

Demonstrációkon követelték a Szeviép Zrt.-től elvégzett munkájuk utáni bérüket az M43-as autópályán dolgozó alvállalkozók. A csődvédelem alatt álló építőipari cég a megvont banki hitelekkel magyarázza a fizetésképtelenséget.

Bodacz Péter
2010. 05. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kifizetetlen számlák miatt demonstrációba kezdtek tegnap a másfél héttel ezelőtt csődvédelmet kért Szeviép Zrt. alvállalkozói. Az Ásatárs Kft. tucatnyi alkalmazottja az építőipari cég szegedi székháza elé vonult, ahol Gallina Zsolt, a vállalkozás vezetője az MTI közlése szerint elmondta: az első fizetési problémák tavaly októberben jelentkeztek. Ekkor a számlák kiegyenlítésének átütemezéséről állapodott meg, a fővállalkozó azonban csak a teljes összeg harminc százalékát fizette ki, így több tíz millió forinttal maradt adós.
Mindeközben a Szegedet és Hódmezővásárhelyt összekötő 47-es út és az épülő M43-as autópálya kereszteződésénél hetven billenőplatós teherautó sorakozott fel, két-három kilométer hosszan elfoglalva az egyik külső sávot. Temesvári Zoltán ügyvéd a helyszínen kifejtette: 15-20 vállalkozásnak mintegy hárommilliárd forinttal maradt adósa a Szeviép az M43-as autópálya első és második szakaszán elvégzett munkájuk után.
Bár a csődvédelem bejelentését követően Baranyi Sándor, a Szeviép többségi tulajdonosa – a Délmagyarországnak nyilatkozva – még csak mellékesen tett említést a bankok 1,7 milliárd forinttal mérsékelt kihelyezéseiről, a társaság néhány hete kinevezett gazdasági igazgatója, Szabó László már a pénzintézetek magatartását jelölte meg a probléma legfőbb okaként. Mint azt lapunknak kifejtette, a bankok közel egy esztendeje befagyasztották a hiteleket, ezek hiányában pedig nem tudják rendezni az egyébként utófinanszírozott projektekben részt vevő alvállalkozók felé fennálló tartozásaikat. Szabó szerint a bankok jelenlegi magatartásukkal megsértik a csődtörvényt, aminek éppen az lenne a lényege, hogy a csődvédelemre szoruló társaság hiteleinek átütemezését segítse a felszámolás helyett. A gazdasági igazgató közölte: több milliárd forintos kintlévőségük van, és hasonló mértékű a beszállítók felé fennálló tartozásuk is.
A Szeviéphez köthető két kiemelt szegedi beruházás – az M43-as autópálya mellett a villamosközlekedés fejlesztése – esetében egyaránt komoly csúszások vannak, ami nem véletlen Hüvös László, a szegedi Fidesz-frakció vezetője szerint. A politikus a Szegedma.hu-nak korábban közölte: már két hónapja ismert számukra, hogy a kivitelezők fizetési nehézségekkel küzdenek és kezdeményezték vizsgálóbizottság felállítását is. A politikus szerint a szocialisták nyolc éven át öntötték a pénzt a cégbe, így nem véletlen az sem, hogy a választások utánra időzítette a Szeviép a csődhelyzet bejelentését, hiszen a tömegközlekedés-fejlesztési nagyprojekt körüli botrány még tovább rontott volna a helyi MSZP-s képviselőjelöltek, Botka László és Ujhelyi István esélyein.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.