Kifizetetlen számlák miatt demonstrációba kezdtek tegnap a másfél héttel ezelőtt csődvédelmet kért Szeviép Zrt. alvállalkozói. Az Ásatárs Kft. tucatnyi alkalmazottja az építőipari cég szegedi székháza elé vonult, ahol Gallina Zsolt, a vállalkozás vezetője az MTI közlése szerint elmondta: az első fizetési problémák tavaly októberben jelentkeztek. Ekkor a számlák kiegyenlítésének átütemezéséről állapodott meg, a fővállalkozó azonban csak a teljes összeg harminc százalékát fizette ki, így több tíz millió forinttal maradt adós.
Mindeközben a Szegedet és Hódmezővásárhelyt összekötő 47-es út és az épülő M43-as autópálya kereszteződésénél hetven billenőplatós teherautó sorakozott fel, két-három kilométer hosszan elfoglalva az egyik külső sávot. Temesvári Zoltán ügyvéd a helyszínen kifejtette: 15-20 vállalkozásnak mintegy hárommilliárd forinttal maradt adósa a Szeviép az M43-as autópálya első és második szakaszán elvégzett munkájuk után.
Bár a csődvédelem bejelentését követően Baranyi Sándor, a Szeviép többségi tulajdonosa – a Délmagyarországnak nyilatkozva – még csak mellékesen tett említést a bankok 1,7 milliárd forinttal mérsékelt kihelyezéseiről, a társaság néhány hete kinevezett gazdasági igazgatója, Szabó László már a pénzintézetek magatartását jelölte meg a probléma legfőbb okaként. Mint azt lapunknak kifejtette, a bankok közel egy esztendeje befagyasztották a hiteleket, ezek hiányában pedig nem tudják rendezni az egyébként utófinanszírozott projektekben részt vevő alvállalkozók felé fennálló tartozásaikat. Szabó szerint a bankok jelenlegi magatartásukkal megsértik a csődtörvényt, aminek éppen az lenne a lényege, hogy a csődvédelemre szoruló társaság hiteleinek átütemezését segítse a felszámolás helyett. A gazdasági igazgató közölte: több milliárd forintos kintlévőségük van, és hasonló mértékű a beszállítók felé fennálló tartozásuk is.
A Szeviéphez köthető két kiemelt szegedi beruházás – az M43-as autópálya mellett a villamosközlekedés fejlesztése – esetében egyaránt komoly csúszások vannak, ami nem véletlen Hüvös László, a szegedi Fidesz-frakció vezetője szerint. A politikus a Szegedma.hu-nak korábban közölte: már két hónapja ismert számukra, hogy a kivitelezők fizetési nehézségekkel küzdenek és kezdeményezték vizsgálóbizottság felállítását is. A politikus szerint a szocialisták nyolc éven át öntötték a pénzt a cégbe, így nem véletlen az sem, hogy a választások utánra időzítette a Szeviép a csődhelyzet bejelentését, hiszen a tömegközlekedés-fejlesztési nagyprojekt körüli botrány még tovább rontott volna a helyi MSZP-s képviselőjelöltek, Botka László és Ujhelyi István esélyein.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség