Harmincévnyi szerelem a hegyekben

T a l á l t   k é p e k

P. Szabó Ernő
2010. 05. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy férfi és egy nő az Alpokban valahol, valamikor. A háttérben többnyire magas hegycsúcsok, hóval borított sziklák, hegyoldalak. A férfi és a nő az előtérben áll, ül, térdel vagy guggol, a fényképezőgép lencséjébe néz, vagy valahová a mérhetetlen magasság felé. A nő többnyire mosolyog, a férfi is, az ő arcán azonban olykor némi aggodalom vagy legalábbis féltés érzékelhető, többnyire átkarolja párját. Ruházatuk képről képre változik, ahogyan, ha figyelmesen újra és újra átböngésszük a fényképeket, az arcvonásaik, az alakjuk is. Az első képeken még fiatalok, úgy huszonöt évesek lehetnek, az utolsókon már ötven fölött. Negyvenkét kép, negyvenkét utazás az Alpok legszebb tájain. Szerelem a hegyekben harminc éven keresztül változatlan intenzitással. Mintha csak a magashegységekben oly megszokott tündérmesék világába csöppennénk bele – vagy éppen a turisztikai reklám remekét szemlélhetjük a sorozatban? Mindenesetre nem csoda, hogy a Komm, mein Mädchen, in die Berge című könyv, amelyben a negyvenkét fotó található, 2009-ben a német fotókönyvek versenyén ezüstérmet kapott. Arról, hogy kiket látunk a képeken, a fotók megtalálója és publikálója, Andrea Stultiens holland fotográfusnő semmit nem árul el, a G.-vel és D.-vel jelzett személyek elő- és utóélete ismeretlen marad. Így még szebb a történet, vélnénk, két ember valahonnan Európából az Alpok legszebb tájain…
Azután persze lassan a táj szép részletei mellett a történeti háttér is kirajzolódik, mégpedig Melanie Mühlnek köszönhetően, aki kinyomozta s a Frankfurter Allgemeine Zeitung Feuilleton rovatában egy riportban meg is írta, kiket látunk a sikerkönyv képein. Útja a fotográfustól ahhoz a régiségkereskedőhöz vezetett, akinél az a képeket találta. Ott azután kiderült, hogy a könyvbe került negyvenkét kép mellett még sok ezer diát, sok száz fényképet hoztak el abból a lakásból néhány évvel korábban, amelyet a tulajdonosok halála miatt kiürítettek. No meg értékes bútorokat, merthogy Piet (P. volt a betű, amelyet a fotós D.-nek olvasott) és Greet Pons jómódban élt, a mérnök férj a holland tengerkotrás elismert szakembere volt. Azt is megengedhették maguknak, hogy sokat utazzanak, évente fölkeressék az Alpok vagy épp a mediterrán vidék szép tájait. Sokan ismerték, tisztelték őket, de valójában csak egymásnak éltek. Hogy így volt, azt mi sem bizonyíthatná jobban, mint a negyvenkét talált kép, amelyen változó ruhában és egyre öregebben, de az összetartozás egyre erősebb érzésével néznek az önkioldóval működtetett fényképezőgép felé.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.