Költészet és kuplék

Az új igazgató, Verebes István új szemléletet kíván meghonosítani a Mikroszkóp Színpadon, a Kabaré 24-ben. Az általa sokszor emlegetett új szemlélet valójában régi: a hagyományos kabaréműfaj felelevenítése, több színházzal, az olcsó poénok mellőzésével. Útkeresés és konferansziéhiány a Nagymező utca 24.-ben.

Tölgyesi Gábor
2010. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öltönyös, nyakkendős csimpánz öltögeti a nyelvét a plakáton. A nap 24 órájáról a Nagymező utca 24.-ben – hirdeti a szlogen. Nagy vállalkozás, ám egy közéleti kabarénál ez a minimum. Április 30-án mutatta be a Kabaré 24 – Mikroszkóp Színpad társulata, a fanyar gárda a Balfék! Jobbra át! című műsorát. Mintegy két és fél óra, vegyes élményekkel.
A szellemes nyitódal után Karinthy Frigyes jelenete már-már filozofikus gondolatokat pedzeget arról, ki húzza a hajóhintát jobbra és balra. Sűrű költészet, nem idegen az előadástól, a második felvonásban a Márai Sándor által írt jelenet, Az eresz alatt sem könynyen ereszti el a nézőt.
Meglehet, a magyar klasszikusok is ihlették Verebes Istvánt, az általa írt több kuplé, illetve egy monológ is költői babérokra tör. Az Ó, kárhozat című dal a különböző politikai szimpátia által megosztott családot mutatja be, az Ugye, te is látod monológ a rendszerváltás után feltűnt, két, sokakat zavarba ejtő mindennapi szereplőt, a hajléktalant és az ügyeskedőt állítja párhuzamba. E két jelenet meglepetése az előadók személye: Kokas Piroska azon kevés magyar fiatal színész közül az egyik, akinek a beszédét lehet érteni, míg az utóbbi előadója, Nádas György, a társulat új tagja jó színészi kvalitásokról tesz tanúbizonyságot.
Az ügyeskedő visszatérő figurája az előadásnak. Verebes István Bűvészdalában (Heller Tamás) az állam csecsén meghízott „vállalkozó”, A borotválkozótükör című jelenetben a „politikus” köpönyegforgató karrierista (Beregi Péter) lép színre.
Kevésbé sikerült a BKV-botrányt megidéző etűd, amely végül elveszti a fonalat, míg a Tagfelvétel – amelyben Fröhlich Samu bácsi hagyományőrzés végett kéri felvételét a Magyar Gárdába – épp a slusszpoént rontja el: a félreértésekből táplálkozó klasszikus kabarészituáció szájbarágós moralizálásba csap át. A Balfék! Jobbra át! furcsasága, hogy a komoly témákat – BKV-botrány, egészségügy, szélsőségesség – nem követi hangulati feloldás. E szerepet talán a két konferanszié, Kormos Anett és Bakáts Tibor nem tölti be – párosuk a főpróba idején nem működött. A stand-uposként feltűnt Kormos Anett lehet, hogy beérik konferansziéként, ám Settenkedőnek erősen kapkodnia kell a lábát, ha a nagy elődök nyomába kíván eredni: kissé életunt hangon felvezetett, sótlan filozofálgatásaival ez ugyanis nem fog menni.
A Balfék! Jobbra át! ígéretes szereplője Veres Robi rapper, aki az aznapi Híradó képeire rögtönöz. Az est telitalálata a Kal Pintér Mihály által írt két jelenet. A szerző kíméletlen, kifordított humorával lehetővé teszi, hogy ne csak sírni legyen kedvünk az elmúlt éveken.
(Balfék! Jobbra át! – Kabaré 24, rendező: Verebes István.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.