Lobbi a bezárt vasúti vonalakért

Két, január 1-jén bezárt vasúti szárnyvonal rehabilitációjáért lobbiznak a települések polgármesterei és a körzet most megválasztott parlamenti képviselői az új kormánynál. A Szlovákia melletti Hidasnémetitől Szerencsig tartó pálya és a határállomás Abaújszántó közötti harminc kilométeres, valamint a Putnok és Szilvásvárad közötti, szintén 30 kilométernyi távolságú szakasz újjáélesztéséről van szó.

Tolcsvai L. László
2010. 05. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kormányra kerülésük esetén mihamarabb helyreállítják a régi rendet az ország vasúti közlekedésében, így Borsod megyében is – nyilatkozta Ódor Ferenc (Fidesz) tavaly decemberben, amikor a Bajnai-kormány újabb vasúti bezárásokról döntött. Az abaúji régió fideszes országgyűlési képviselőjeként sem változott a véleménye, s úgy véli, az utasforgalom a menetrend rossz kialakítása következtében csökkent 2008 óta. Ráadásul a csatlakozást szándékosan időzítette rosszul a MÁV Zrt. vezetése, ami egy vidékellenes hadjárat eredménye az oktatás- és az egészségügy leépítése után.
Rámutatott, amint az új kormány leteszi a hivatali esküt, azonnal elkezdenek lobbizni, ugyanis bebizonyosodott: egyetlen vasúti szárnyvonal bezárása sem volt indokolt az elmúlt években. Bár erről hiába győzködték – érvekkel alátámasztva – a nemzet érdekeire fittyet hányó MSZP vezérkarát. A mára bukott kormány elengedte a füle mellett a segélykiáltásokat, a fideszes javaslatokat. Mesterségesen távolították el a vasúttól a lakosságot, mert a menetrendet a csatlakozások felszámolásával alakították ki – szögezte le Ódor Ferenc. A honatya szerint szükség volna a menetrend megújítására is, de nem ártana, ha a többi bezárt szárnyvonal utáni gazdasági megtakarításról szintén bebizonyítaná a Fidesz-kormány, hogy csak szavakban létezett.
A Putnok és Szilvásvárad közötti szakasz újraélesztéséért Tamás Barnabás, a kazincbarcikai választókerület frissen megválasztott fideszes országgyűlési képviselője lobbizik. Mint mondta, a Bükk szépségeinek könnyű megközelítését, a kispénzű nyugdíjasok, bakancsos diákok és turisták kikapcsolódási lehetőségét vették el a döntéssel. Emlékeztetett: Európában sehol sem produkál óriási nyereséget a vasút, mi több, az uniós országok zömében veszteséges, mégsem akarják leépíteni ezt a tömegközlekedési ágazatot.
Mindazonáltal az egyik Bzmot motorvonat kormánydöntésre váró vezetője Hidasnémetiben azt elemezte: a határállomástól Szerencsig mintegy fele üzemanyag fogy el az autóbuszokhoz képest. Állítja: húsz-huszonkét liter gázolaj elég a csaknem ötven kilométer megtételéhez, ugyanis a „piroskát” csak fel kell gyorsítani, azután pedig már könnyen gurul. Zavodni Ferenc, Boldogkőváralja fideszes polgármestere azt hangoztatta, hogy a vasútbezárást követően látványosan csökkent Boldogkő és Regéc várának látogatottsága, mialatt a vizsolyi Biblia, Gönc nevezetességei iránti érdeklődés jelentősen megcsappant. A Szerencsen dolgozó felnőttek, illetve a néhai cukorvárosban tanuló diákok utazási költségei az egekbe szöktek, nem beszélve a buszozás okozta menetidő-növekedésről. Ráadásul a Szerencsről Nyíregyházára utazók a „piroska” megállása után csak a másik vonat hátsó végét láthatták.
A menetrendről szólva a füzesabonyi Nagy Attila Zsolt mesélte el történetét: Füzesabonyból Encsre utazott volna, átszállás nélkül. Épp az encsi állomást hagyták el, amikor észrevette, hogy elindult a vonat, de ő rajta maradt. Sebaj – gondolta –, a kalauz ugyanis azt tanácsolta neki: Novajidrányban szálljon át, mert ott találkozik a szerelvényük a Miskolcra tartó vonattal. Tényleg találkozott, ám még nem ért be Novajidrányba a vonat, amikor a szemből érkezőt már elindította a forgalmista. Így tíz kilométert gyalogolt vissza Encsre, a rokonlátogatás csak ezért nem maradt el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.