Megkísérlik az olajkút elzárását

Továbbra is ömlik a nyersolaj a Mexikói-öbölbe, ahol több mint két héttel ezelőtt felrobbant, majd elsüllyedt a Deepwater Horizon fúrótorony, tizenegy munkás halálát okozva. Az ezerötszáz méter mélyről feltörő szivárgásnak a remények szerint útját állja majd egy, a sekélyebb vizekben már bevált berendezés.

MN-összeállítás
2010. 05. 15. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szélirány megváltozása miatt még beletelhet néhány napba, amíg eléri az Egyesült Államok délkeleti partvidékét a példátlan környezeti katasztrófával fenyegető olajfolt, amely a felrobbant, majd elsüllyedt Deepwater Horizon olajkitermelő platform miatt két hete növekszik a Mexikói-öbölben. A parti őrség lapunknak azt mondta, hogy tegnap 5-10 mérföldre volt a szennyeződés Louisiana partjaitól.
Tony Hayward, az olajkutat üzemeltető British Petroleum (BP) vezérigazgatója tegnap bejelentette: a baleset helyszínén háromezer ember és egész hajóhad dolgozik a víz megtisztításán, de eközben versenyt kell futni az idővel, hogy elzárják a még mindig a tengerbe ömlő nyersolaj útját – adta hírül az AP. Bár egy helyen megállították tegnap a szivárgást, két ponton a sérült kútból továbbra is szökik az olaj. Most a szakemberek minden reménye az olajtüzek specialistájaként számon tartott amerikai Golden Meadow vállalat által épített fémtölcsérben van, amelyet lebocsátanának a szivárgás helye fölé, az 1500 méter mély tengerfenékre. A BBC beszámolója szerint a BP bízik abban, hogy a 98 tonnás berendezés segítségével a felszínre szivattyúzhatja a szivárgó olaj 85 százalékát.
Mielőtt azonban a szerkezetet a Mexikói-öbölben munkára foghatnák, át kell esnie a tesztvizsgálatokon. Hasonló alkalmatosságokat ugyanis mindeddig csak sekély vízben alkalmaztak sikerrel, helytálltak például a Katrina hurrikán pusztításának idején New Orleansban megsérült olajkitermelő platformoknál is. Most azonban a nehéz fémtestet a felszínről nagy mélységbe kell a helyére navigálni a homokos, instabil tengerfenéken. A szivárgások pontos helyét már megállapították, de a feladat mégis nagy technikai kihívásnak számít. John Curry, a BP szóvivője a Reutersnek azt mondta, a cég mérnökei más lehetőségeket is számításba vesznek, ha a fémdoboz nem váltaná be a reményeket.
Közben a víz felszínét továbbra is próbálják megtisztítani a szenynyeződéstől. A Mexikói-öböl az AP szerint a diszpergálószerek valóságos kísérleti laboratóriumává alakult át. Az olajat vízben oldódóvá tevő anyagok közül több fajtát is szétszórtak már a felszínen. Számos vegyszert azonban nem mernek nagyobb mennyiségben alkalmazni, míg nem ismerik környezet- és egészségkárosító hatását. Bár aggodalmát fejezte ki több szervezet is, egyelőre a legelkötelezettebb környezetvédők sem támadják nyíltan a kísérleti módszereket.
Miként megírtuk, a brit olajtársaság szerint a balesetért a fúrótorony amerikai tulajdonosa, a Transocean egyik hibás berendezése okolható. A BBC azonban tegnap emlékeztetett arra, hogy az amerikai törvények szerint a szennyezés megszüntetésének költségeit mindig az olajplatform üzemeltetőjének kell viselnie.

Dunai szennyezés. Tisztítási munkálatok miatt leállították tegnap a vízi közlekedést a Duna bécsi szakaszán, miután az osztrák fővárostól harminc kilométerre dízelolaj ömlött a folyóba egy svájci felségjelzésű kirándulóhajóból. A vízfelület folyásirány szerinti jobb oldalán nyolc kilométer hosszú, 30 méter széles olajfolt keletkezett. A tűzoltóság közlése szerint környezeti károsodástól nem kell tartani. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.