Rajzanak az „idényfideszes” közgazdászok

Az új kormány a megörökölt kötöttségek ellenére is jó néhány olyan intézkedést hozhat az idén, amelyek szinte azonnali, kedvező hatással járnak – mutatott rá lapunknak adott interjújában Heim Péter közgazdász. A szakember véleménye szerint elszaporodtak az „idényfideszes” közgazdászok, ám közülük csak azokra lehet támaszkodni, akik a bajra évek óta figyelmeztettek.

Szabó Eszter
2010. 05. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég megalapította a Századvég Gazdaságkutató Intézetet. Egyik versenytársuk rögtön el is könyvelte önöket fideszesnek. Noha ezt azonnal cáfolták, az utóbbi időben mintha tényleg megszaporodtak volna a magukat fideszesnek valló intézmények. Mi alapján lehet majd kiválasztani, hogy valaki tényleg karakán szakember, vagy csak a politikai árral sodródó haszonleső?
– Szezonálisan fideszes közgazdászból ma tényleg több van, mint korábban. Azokat lehet azonban csak komolyan venni, akik hosszú évek óta figyelmeztettek a helytelen irányra, az irreális előrejelzésekre, a meglévő problémákra. Könnyen vissza lehet keresni, hogy ki, mikor és mit mondott az államháztartásról, a gazdaság teljesítményéről 2005 óta. Aki figyelmeztetett, hogy kétezer milliárdos lyuk tátong a büdzsében, és nem azt hajtogatta, hogy mi vagyunk a pannon puma, annak a szakértelmével nincs nagy probléma. Sajnos a hazai közgazdászok körében nem is igazán az „idényfideszes” látásmód hódít, hanem az „idényszakmaiság”. Most előtörnek a szakmai érvek, évekig azonban háttérbe szorultak.
– Mekkora mozgásteret hagy az új kormánynak az idei költségvetés?
– Fel kell szabadítani a terhek alól a magyar gazdaságot, legalábbis részlegesen. Az idei, elfogadott büdzsé számai nem reálisak: a MÁV-nál például 40 milliárd forinttal kurtították meg az állami támogatás mértékét, olyan intézkedések azonban nem születtek, amelyek meg is alapozhatták volna ezt az elvonást. A mellékvonalak bezárása – ahogyan azt sokan jó előre megmondtuk – eddig egyetlen forint megtakarítást sem eredményezett, sőt, eddig 3 milliárd forintnyi pluszkiadás keletkezett. Arról ne is beszéljünk, hogy a Költségvetési Tanács szerint az idei büdzsé alkotmányossági aggályokat is felvet…
– Milyen szempontból?
– Az állami vállalatok veszteségét másképp kellett volna kezelni az államháztartási szabályok szerint. De hagyjuk a jogi aggályokat, bőséggel akadnak szakmai kifogások is. A kormányzat működésére a költségvetés nem szánt elég pénzt, feladatokat nem vont el, tehát itt is jelentős túllépés várható. Az egészségügy finanszírozására betervezett összeg csak arra elegendő, hogy júniusig életben tartsa a rendszert.
– Nem lenne egyszerűbb megszabadulni az idén a költségvetésben elhelyezett összes bombától? Így legalább tiszta lappal lehetne nekivágni a következő évnek…
– Fogadjuk el, amit a Magyar Nemzeti Bank – meglehetősen optimistán – mond, vagyis hogy az eladósodott állami vállalatok helyzete és más konszolidációs igények a GDP 2,7 százalékát, durván 675 milliárd forintot jelent. Ez az alapfolyamatokból adódó többi tétellel együtt azonnal 7,5 százalékos idei hiányhoz vezet. A Nemzetközi Valutaalap és az Európai Unió azonban csak akkor fogad el a tervezettnél magasabb hiányt, ha látja a meginduló reformokat. Az idén tehát nagyon sok változtatást meg kell kezdeni. Ezek közül az egyik legfontosabb, hogy a bürokráciát vissza kell vágni. Ez nem csupán létszámcsökkentést jelent, hanem például az engedélyezési rendszer egyszerűbbé tételét. A jelenlegi óriási bürokrácia csak lassítja a gazdaságot. Ha egy vállalkozás nagyobb léptékű beruházást szeretne hazánkban megvalósítani, akkor azt nem hosszú évekre érvényes adókedvezménnyel, hanem fejlesztési támogatással kell segíteni.
– Az elmúlt években a kormánydöntések nyertesei szinte kizárólag multicégek lehettek, ők juthattak hozzá sok száz milliós támogatásokhoz, adókedvezményekhez. E téren is változtatni kellene?
– A korábban megítélt és szerződésben rögzített adókedvezményeken már nem lehet utólag módosítani, azt viszont el lehet dönteni, hogy mostantól fogva a kedvezmények rendszerét megváltoztatjuk. Szorgalmazni kell, hogy a hazai kis- és közepes vállalkozások a jelenleginél sokkal nagyobb mértékben lehessenek beszállítói a hazánkban működő óriáscégeknek.
– Milyen lépésekkel lehetne felpörgetni az uniós pénzek lehívását?
– Ez egy olyan terület, ahol gyors lépésekkel már az idén érdemi előrelépést lehet elérni a bürokrácia leépítésével és az elbírálás felgyorsításával. Emellett mielőbb el kell kezdeni a pénzügyi rendszerünk újjáépítését, hiszen tőke és hitel nélkül nem tud talpra állni a magyar gazdaság. A pénzügyi felügyelet fontos döntésekkel maradt adós. A felügyeleti és pénzügyi szabályok megfelelő módosításával már sok pénzt lehetett volna pumpálni a gazdaságba. Ez sajnos nem történt meg, csak gyenge próbálkozásokra futotta. Meg kell szüntetni azt az állapotot is, hogy a kereskedelmi bankok a jegybanknál parkoltatják a pénzeiket. A pénzintézeteknek az a dolga, hogy hitelekkel segítsék a gazdaság működését. A jegybanknak is segítséget kellene nyújtania a gazdaság motorjainak beindításához. A Magyar Nemzeti Banknak (MNB) már régen lépnie kellett volna, sajnos későn és erőtlenül hozott meg döntéseket.
– Legutóbb a jegybank tevékenységét kettesre osztályozta egy ötös skálán. Nem volt ez egy túlságosan szigorú értékelés?
– Ez egy reális értékelés a már említett hibák miatt. Ez az „osztályzat” egyébként abból adódik, hogy az MNB az elmúlt időszak legnagyobb részében egyesre teljesített, ám voltak olyan pillanatok, főleg a legválságosabb hónapokban, amikor viszonylag értelmes döntések születtek. Eszközei közül a jegybank azonban lényegében csak egyet alkalmazott: a kamatpolitikát, azt is durván.
– Az új kommunikációs főtanácsadó, Braun Róbert alkalmazása miatt is kapott hideget-meleget az MNB, hiszen ő korábban Gyurcsány Ferenc stratégiai főtanácsadójaként is tevékenykedett.
– Simor András olyan munkatársakkal dolgozik együtt, amilyenekkel akar, a döntés az ő joga. Nem szerencsés azonban, hogy egy olyan ember került az MNB-hez fontos pozícióba, aki aktívan részt vett az elmúlt években az igazság eltitkolásában. Ezért Braun kinevezése nem erősíti a magyar jegybank függetlenségéről alkotott képet.
– A visegrádi országoknak további egymilliárd eurónyi támogatást ítélt meg minap az Európai Unió, mi ebből egy eurócentet sem kaptunk. Véleménye szerint mikor kerülhetünk a jövőben mi is a kedvezményezettek közé?
– A versenytársaink kiugróan jó teljesítményét értékelte Brüsszel, a mi fejlődésünk viszont az elmúlt években nemcsak a visegrádi országokétól, hanem az egész unióétól elmaradt. Nincs ezen mit csodálkozni, 2002-től egy ámokfutás indult el, s ennek az lett az eredménye, hogy a gazdaság növekedési képessége ma már bőven három százalék alá süllyedt. Ez pedig azt jelenti, hogy a következő bónuszosztásból is kimaradhatunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.