Sorsdráma a Waldviertelben

Bécs fülledt bordélyában románc kezdődik, s a férfi, hogy korábbi életüket megválthassa, bankrablásra adja a fejét. A terv azonban összedől, az álom tragédiává lesz, a férfi sorsa pedig végzetesen összefonódik a rendőrével, aki a bankrabláskor feltartóztatta.

Muray Gábor
2010. 05. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vannak filmek, amelyeknek mindenféle ünnepélyesség és csinnadratta nélkül lesz vége – egyszer csak elsötétül a vászon és beáll a csend. Götz Spielmann Oscar-díjra jelölt Revánsa ilyen: áll egy napraforgósárga bogárhátú az osztrák őszben, a parasztház ajtaja becsukódik, feltámad a szél. És a vége főcím alatt halkan elered az eső, a távolban dörög, zápor mossa a tájat, az embert, a történetet.
Kiugrasztom a nyulat a bokorból: Hajdu Szabolcs Bibliothéque Pascalját leszámítva rég láttam ilyen nagy ívű, ízig-vérig európai műalkotást a moziban. A Reváns gyönyörű film, egy „nyugatinak” az egzotikuma miatt, egy magyarnak a sógori meghittség miatt. Hiába a kategóriabesorolás, a Reváns dehogy thriller. Film, nagy f-fel. Eszköztárában minimalista, színész-centrikus, lélegzetállítóan drámai, karcosan érzelmes, lassú, statikus, székhez szögező szerzői alkotás.
Kilátástalan helyzetét bankrablással oldaná meg a börtönviselt bordélyházi alkalmazott. Terve akkor válik élessé, amikor kedvesét, az orosz származású prostituáltat megalázza a bordély egyik törzsvendége. Mint azt sejteni lehet, a bankrablás ötlete már magában hordja a bukást is, a csillogó jövő reménye a halált, a férfi mégis kirabolja az általa jól ismert kis település helyi fiókját. A film második része a mély lelki mínuszból indul: a bordély fülledt levegőjét Spielmann a Waldviertel madárcsicsergésére, ázott avarszagú erdeire, tehén bőgte parasztházára cseréli.
A Reváns egyszerre fázós boszszúfilm és a pozitív jellemfejlődés meleg drámája. A bankrabló úgy kezd új életet, hogy észre sem veszi: fát aprít naphosszat a nagyapjának az istállóban. Szabad perceiben pedig a szomszédot kémleli: a rendőrt, aki a bankrabláskor tönkretette az életét. És a vénasszonyok nyarában egyszerre rajzolódik ki a két férfi tragédiája, a törvény emberéé, aki képtelen gyereket nemzeni a feleségének, s most már vér is tapad a kezéhez, a bűnözőé, aki többé nem szerethet. Spielmann nem ingadozik: nem járatja csúcsra az érzelmeket, nem ad teret az érzelgősségnek, komoran, szikáran, de hatalmas együttérzéssel vezényli színészeit. A színészek pedig az elmúlt évek egyik legjobb alakítását nyújtják: a kilencven felé közelítő Johannes Tahnheiser idős parasztja olyan hiteles, hogy eszünkbe sem jut, színész bújt a csizmába. Johannes Krisch bankrablója a fiatal Dzsoko Roszicsra emlékeztet. Barázdált arca, bajsza, frizurája, lénye az elhalt lélekről árulkodik, csendje hangosabb minden üvöltésnél.
A film csúcspontján összefut bűnöző és rendőr az erdei horgásztavacska partján. Ólomsúlyos szavakat váltanak. Pilinszky jut eszembe, és felzúgnak az egek és szél támad, és ez a hatalmas sóhaj a tájban már előrevetíti a film végkifejletét. A sorsdrámák mentén haladó Spielmann ugyanis tudja, hogy a bosszúnál ilyen helyzetben csak egyetlen dolog könyörtelenebb: a kegyelem.
(Reváns – színes, feliratos, osztrák thriller, 117 perc, 2008. Rendező: Götz Spielmann. Forgalmazó: Mozinet.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.