Szabályoznák a Dunát

Nem hatotta meg a WWF és a Corvinus egyetem közgazdászai által írt tanulmány a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutatóintézet (Vituki) szakembereit, akik továbbra is a Duna szabályozásával javítanák a folyam hajózhatóságát. Mayer István, a Vituki igazgatója szerint legkésőbb 2011-ben megkezdődhet az uniós beruházás. A természetvédők inkább alacsonymerülésű, modern hajóflottát szorgalmaznak.

Nagy Áron
2010. 05. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Legkésőbb 2011-ben elkezdődhetnek azok a folyamszabályozási munkálatok, amelyek jelentősen növelnék a dunai vízi út kihasználhatóságát – közölte a Környezetvédelmi és Vízgazdálkodási Kutatóintézet (Vituki) igazgatója. Mayer István szerint a folyamszabályozás lehetővé tenné, hogy a jelenlegi 10-15 százalékos kihasználtságot néhány év alatt sokszorosára növeljék. A Duna magyarországi szakaszán mintegy 80-100 milliárd forintért 2014-re készülne el, döntő részben uniós támogatásból, a megújult vízi út – jelezte az igazgató, hozzátéve: a Vituki megvizsgálta, és a hazai folyószakaszon ötven helyen kell mélységi, szélességi korlátozással számolni, s ez akadályozza a vízi út kihasználhatóságát. Mayer István kiemelte, hogy terveik szerint nincs szó kizárólag mederkotrásról, és duzzasztóművek létrehozásával sem állnak elő. Egyelőre nem ítéltek meg uniós forrásokat a munkálatokra, de a jövőre kezdődő európai Duna Stratégia részében jelentős pénzekre számítanak – közölte az igazgató, aki szerint nem várható számottevő környezeti kár. Épp ellenkezőleg, a magasabb folyam-, és ezzel összefüggő talajvízszint jótékonyan hathat a környező élővilágra, a mezőgazdaságra – tette hozzá.
Mint arról lapunk korábban beszámolt, a WWF és a Corvinus egyetem két közgazdásza április közepén bemutatott közös tanulmányában úgy vélekedtek: a beruházás megalapozásakor a szakemberek „nagyvonalúan” számoltak a járulékos költségekkel. A folyamszabályozással okozott kár ugyanis akár a százmilliárd forintot is elérheti. Ezért a természetvédők és a gazdasági szakemberek nemzetközi példákra és a fellelhető szakirodalomra hivatkozva figyelmeztettek: a dunai szabályozás megkezdése előtt újabb, a természeti értékek rombolását, az abból fakadó károkat elemző további vizsgálatokat kell elvégezni. A WWF a kritika mellett megfogalmazta a szabályozást kiváltó javaslatát. Eszerint korszerű, alacsony merülésű hajóflottát, pontos navigációs és vízállás-előrejelző rendszerekkel, valamint modern infrastruktúrákkal ellátott kikötőhálózatot kellene kiépíteni. Így garantálható lenne a gyors és biztonságos folyami áruszállítás, s a természet sem szenvedne jelentős, visszafordíthatatlan károkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.