Szavazatszerző májusi demagógia

Olvasónktól
2010. 05. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Horváth Csaba MSZP-s főpolgármester-jelölt május elsejére óriásplakátokon toborozta híveit azzal a szólammal: „Van egy jó hírem!”. Legnagyobb meglepetésre a városligeti majálison közölte, véget ért a Demszky-korszak, amelynek ő maga szerves része volt, és előállt képtelen finanszírozási elképzeléseivel, meglepve még elvbarátait is. Bár az utóbbi években az inflációval arányos jegyáremelést többször is szükségesnek tartotta, most mégis kijelentette: 2013-ig fokozatosan ingyenessé tenné a fővárosi tömegközlekedést. Ilyen dilettáns, populista és felelőtlen ígéretnek még az őszi önkormányzati kampányidőszakban sem lenne helye! Hiszen az elmaradó jegyárbevételt (közel 70 milliárd forintot) valahonnan pótolni kellene a BKV-nak, amely jelenleg 80 milliárd forintot meghaladó adósságállománnyal, valamint 20 milliárd fölötti veszteséggel küszködik; s amely cég ennek ellenére sorozatos és súlyos korrupciós bűncselekmények színtere, pénzügyi gazdálkodása pedig bűnösen pazarló. A BKV ma a korrupció, a törvénytelenségek, a fehérgalléros bűnözés szinonimája. Egyet jelent a nokiás dobozokkal, a súlyosan korrupt Hagyó Miklóssal, Mesterházy Ernővel és persze Demszky Gáborral.
A városligeti nagyotmondó a finanszírozást a parkolási díjakból (azok emeléséből) és a dugódíjból képzeli el. Ez utóbbi bevételét 50 milliárdra becsüli, amely reálisan számolva még a 15 milliárdot sem érné el bevezetése esetén. A dugódíj bevezetéséhez szükséges fejlesztések pedig 40 milliárd forintba kerülnének. Hol van itt a bombaüzlet? Sehol! De a pénzügyi képtelenségek mellett társadalmilag is kétséges, amit megfogalmazott. Az ingyenes közlekedés magával hozhatná a gépkocsiforgalom csökkenését, ami által további buszsávokat is kialakíthatnak. (Persze, ehhez szükség lenne további járművek beszerzésére a növekvő utasszám kiszolgálása miatt, s ez is óriási összegeket igényelne.) A város szélein újabb tízezres P+R parkolókat létesítene, de ugyanakkor újabb parkolókat és mélygarázsokat is építene a fővároson belül, a díjakat pedig tovább emelné. A zöldzónák bevezetése tehát igencsak kérdéses, mert úgy tűnik, hogy jobbára a tehetőseknek kedvez. Ők bizony bejönnek a belső városrészekbe, s találnak kényelmes, általuk megfizethető parkolóhelyeket (parkolóházat, mélygarázst) is. A többiek viszont gépkocsijukkal együtt kiszorulnak megszokott lakóhelyükről. Pár éve valóban kezdjük megtapasztalni: drasztikus módon csökkentették a hagyományos utcai autótartást; például a nem is forgalmas járdák szélességének értelmetlen megnövelésével, ami szűkíti az úttestet, elveszi a parkolósávot, sőt a forgalmi sávok számát is csökkenti. Emiatt a mozgó járművek is torlódnak, dugókat okoz, súlyosan növeli a légszennyezést.
Jellemzőnek tartom az ügyben a teljes vezérkar, az MSZP sokatmondó hallgatását. A képtelen ötlet tehát előre egyeztetett lépés volt. Senki sem akadt a szocialisták közül, aki ellentmondott volna a populista fennhéjázásnak, a szavazatszerző májusi demagógiának. Sokan lehetünk, akik most izgalommal várjuk a német sajtó MSZP-t elítélő cikkeit. A Fideszt vélt populizmusa miatt rendre becsmérlő Paul Lendvai és társai előtt itt a nagy lehetőség. A valódi populizmus. Csak el kéne ítélni. Ám az a gyanúm, hogy mégsem fogunk olvasni hasonlót a külföldi lapokban. Az előítéletes, kicsinyes és egyoldalú pártújságírás már csak ilyen, tőlünk nyugatabbra is.
Horváth Csaba a ligetben nemigen közölt jó hírt, csak lejáratta magát. De ha mégis részesültünk áprilisban egy jó hírben, az tőle teljesen függetlenül s akarata ellenére történt.
Farkas Zsolt, Budapest

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.