Szigetvárból még sok lehet

Ősszel több város is hasonló helyzetbe kerülhet, mint az év elején csődbe jutott Szigetvár. A települések már most 200-250 milliárd forintos deficittel küzdenek. A hamarosan lejáró hitelek miatt a működésképtelen települések ketyegő bombáját hagyja maga után örökségül a távozó kabinet – derül ki a PricewaterhouseCoopers legfrissebb felméréséből.

Szabó Anna
2010. 05. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kaotikus állapotokat örököl az új kormány a helyhatóságok körül. Hozzávetőlegesen 200-250 milliárd forintos lyukat kell befoltozni őszig ahhoz, hogy a települések tömeges csődje elkerülhetővé váljék – hangzott el tegnap a PricewaterhouseCoopers (PwC) sajtótájékoztatóján, ahol a könyvvizsgáló mamutvállalat legújabb önkormányzati elemzését ismertették. Bunna Gyula igazgató szerint év végéig „még nagyon sok Szigetvár-jellegű csőd lesz, ha nem változtatnak sürgősen a súlyosan eladósodott városok helyzetén”. A tanácsadó cég szerint a kormányváltással kapcsolatos átadás-átvételre úgy kerül sor, hogy nem lehet tudni, mekkora vagyonnal rendelkeznek a települések, mennyi az adósságuk, illetve az egyéb kötelezettségvállalásuk. A PwC szerint ma sem a Magyar Államkincstár, sem a Pénzügyminisztérium, sem pedig az Állami Számvevőszék nem rendelkezik naprakész információkkal azzal kapcsolatban, hogy az utóbbi négy évben eladósodott közel háromszáz város, illetve megye tartozása milyen szerkezetű, mikor jár le a viszszafizetés határideje, és van-e mögötte állami garanciavállalás. A könyvvizsgálók úgy becsülik, hogy legalább 1080 milliárd forintra rúghat a települések adóssága, ennek közel fele kötvénykibocsátásból származik; e papírok egy részénél a türelmi idő már idén lejár.
– A fizetésképtelenségi eljárások nem feltétlenül a tíz- vagy százmilliós háttéralkuk esetén, hanem a már jóval kisebb kintlevőségek esetében is elindulhatnak – fogalmazott a PwC igazgatója, aki szerint a bankok és a települések már most farkasszemet néznek egymással, az állami segítségben reménykedve. Bunna Gyula szerint a kötvénykibocsátásokhoz a 2006 óta tartó elvonások és a kötelező feladatok megszaporodása vezetett.
A hitelek felvételekor senki sem ellenőrizte az adott település anyagi helyzetét, pénzügyi törlesztőképességét, a fejlesztésekre felvett kölcsönök esetében pedig a hitelek folyósítói sokszor nem kértek megvalósíthatósági tanulmányokat. A PwC szerint a káosz legfőbb oka az, hogy a hitelintézetek lényegében nem tettek különbséget az egyes önkormányzatok között, és az elbíráláskor egybemosták a települések és az állam kötelezettségeit, holott a kettő közé nem lehet kitenni az egyenlőségjelet. Bunna Gyula szerint a kötvénykibocsátások hatására nem jutnak újabb banki forrásokhoz a városok, miközben a lejáró törlesztőrészletek miatt a napi kiadásokra sem jut elegendő pénz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.