Termékeny szomorúság

Irodalmi értékű, olykor filozofikus tartalmú dalszövegek fémjelezték Sülyi Péter omegás munkásságát. Értékrendjére jellemzően még a zenekar úgynevezett „space-korszakában” is magát az embert állította középpontba. Bár hosszú ideig dolgozott a televíziós filmgyártásban, a zene életének fontos része maradt.

2010. 05. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A világ zajától visszavonultan, egy őrségi településen él. Enynyire elege van az emberekből?
– Ennyire vonzó hely az Őrség: beszippantott. Persze el kellett vágni a szálakat, és újra kezdeni egy másfajta életet. De nekem akkoriban könnyebben ment az elszakadás. Van, akinek ez sohasem sikerült, olyan is akadt, aki tíz év után adta fel, és visszaszökött a városba. Tagadhatatlanul periferikus lét ez: egyrészt a határ közelsége miatt, aminek mindig van különös íze. De nemcsak az országhatárokra gondolok, hanem mindenfélére, így az emberi szokásrendszerre is. Aki tud élni a határok átjárhatóságával, nyilván otthonosabban érzi magát ebben az élethelyzetben. Én elfogadtam ezt.
– Hogyan tudott berendezkedni, mi tölti ki az idejét?
– Egy alapítványt igyekszem összefogni, amely kulturális rendezvényeket szervez, újságot ad ki, közösségi rádiót működtet. Az őrségi művészeti fesztiválokat ma már sokan ismerik. A Virágzás napjait tizenhét éve kezdtük barátaimmal, a Hétrétország – a szerek és porták fesztiválja az idén kilencéves. Ezeken a rendezvényeken a valódi művészi érték mellett a helyi értékek is megjelennek. Ettől válik emberléptékű találkozóponttá a magyar–osztrák–szlovén hármas határ vidéke.
– A hetvenes évek elején másfajta közegből indult.
– Molnár Györggyel, az Omega gitárosával a Kandó Kálmán Technikumban akadtunk össze – úgy tűnik, egy életre. Amolyan széllelbélelt osztály voltunk, fura szerzetek jártak oda. Festők, sportolók, muzsikusok, életművészek. A tanuláson kívül minden érdekelt minket. Néhányan a zenészek közül ma is a pályán vannak. Ez volt az én iskolám, ott kezdtem verset írni. Ötéves voltam, amikor szüleim pénzhiány miatt eladták a zongorát. Időnként elgondolkodom, ha megtanultam volna játszani rajta, ma Gyurival egy bandában lehetnék. Így maradt a szövegírás…
– A 200 évvel az utolsó háború után című dal szövege futurisztikus, szürrealista hangulatú. Születése óta eltelt több mint negyven év, és nem tűnik túl távolinak a „vernei” megvalósulás. Mi vetítette előre ezt a víziót?
– A szomorúság. A művészet inspirálója sok esetben a termékeny szomorúság – amely egészen más, mint a terméketlen bánkódás. Az említett dal valóban a jövőbe szalad: „Mert ó, az emberből közben műember lett. / Aki tőle született: műgyerek.” De ennek a jövőnek a csírái már akkor bennünk voltak. Nem fantazmagóriáról beszélünk, hanem tapasztalatról – kicsit kibontva. De volt nekünk egy „XX. századi városlakónk” is, amely a korból kimetszett portré. Érdekes volna ma a XXI. századit látni. Ez most még nincs megírva.
– Manapság még nem vették át a gépek az uralmat, de akár megtörténhet. Ma nem álmodik előre?
– Nem akarom az ördögöt a falra festeni (már ott van), de azt hiszem, hogy rosszabb lesz. Még csak a peremén vagyunk. Afféle „szigetkultúrák” lesznek. Itt-ott megtalálják egymást, akikben felerősödött a hiány az értékek iránt. Ezek a közösségek szigeteket alkotnak a hatalmas óceánban, ahol a felszín maga a Sötétség. Ez a kép felvillan a 200 évvel… szövegében is: „Forgatnak megsárgult könyveket / Olvassák a múltból itt rekedt / gyönyörű, szokatlan verseket / S titokban könnyet ejtenek.”
– Meddig tartott az együttműködés a zenekarral?
– Tulajdonképpen ma is tart. Tisztes távolból, de nem elszakadva. Van egy-két szövegem az újabb lemezeken is. A közös kaland az Élő Omegával kezdődött, ahol még S. Nagynak is volt egy opusa – a Hűtlen barátok –, aztán következett egy hosszabb menet, jött az Időrabló és társai, egészen a Csillagok útján-ig. Ott megakadt a lendület. Ezen csak néhány dalom van, a többit Bródy írta…
– …Várszegi Gábor neve alatt. Tudta, hogy ő áll a név mögött?
– Sokáig nem, mert nem a saját stílusában írt. Sok kiváló szövegíró van, akit félmondatból fel lehet ismerni. A maga terepén mindegyik a legjobb. Bródyt egyébként sokszor hozták föl nekem példának a bandán belül, számon kérve rajtam a közérthetőséget és a slágerképességet. Ő valóban klasszikus figura, aki a saját stílusában zseniális.
– Mennyire érzi önmagát a siker részesének?
– Húszévesen ez az ügy mindennél fontosabb volt. A kezdést, a nyitást, az élet kóstolgatását jelentette számomra. A világban történik valami, ami a miénk, a szabadság levegőjét szippantgatjuk, és ebből valamit alkotni kell. Bevallom, kicsit csalódtam. Ugyanis nem lettünk Pink Floyd. Lehet, hogy sikerült valamilyen értéket összehozni, de nem váltottuk meg a világot. Több volt benne… Belső és külső korlátokon kellett volna átlépni – és most nem a közismert politikai akadályokra gondolok. Kortárs mondanivalót képzeltem el, szuverén formában, de a kifejezőeszköz bizonyos stílusra szűkült. Meg kellett felelni a közönségnek. Az Omegánál mint szövegíró egyszerre voltam külsős és belsős. Ha egészen belül vagyok, sokkal többet kísérleteztem volna. Amikor a filmszakmában dolgoztam, úgy gondoltam vissza a korszakra, hogy túl vagyok ezen a „táncdalosdin”. Ma viszont már érzem a mítosz erejét és jelentőségét.
– A művészi kiteljesedést a filmszakma hozta el?
– Nem teljesedtem ki. Nyugodtan bevallhatom, hogy nem lettem Tarkovszkij. Ahogy az Omega sem lett Pink Floyd. Tudok filmet csinálni, de nem ez lett a végállomás.
– Mi volt a feladata a filmes világban?
– A Magyar Televíziónál eltöltöttem tíz-egynéhány évet. Mérnökként kerültem oda, megjegyzem, az egyetlen munkakönyves állásom volt az életemben. Néhány év múlva a műszakiból átmentem műsorkészítői státusba. Szerződéses munkatársként a ranglétra legalsó fokáról indultam: ügyelőből lettem másodasszisztens, majd első asszisztens, és így tovább. Eközben az Omegának írtam a szövegeket, és forgatókönyvírást tanultam a Mafilm szakkollégiumában. Miután mindent láttam a filmszakmából, azt gondoltam, ezt én is meg tudom csinálni. Az első kísérlet a Mozgóképek Bartókról című dokumentumfilmem volt, amellyel több nemzetközi díjat nyertem. A Magyar Televízió Fiatal Művészek Stúdiójának köszönhetem, ahol Árvai Joli mellett művészeti vezető voltam. Ez a szabad légkörű korszak szép sikereket hozott egy csomó fiatal filmesnek. Utolsó rendezésem tévéfilm volt, Itt a földön is címmel, amely a ’94-es játékfilmszemle programjában szerepelt. Bár a rendszerváltásig több ízben fenyegetett a „lapát”, a sors fintora, hogy csak a demokratikus idők tisztogatásakor kerültem rá. Lélekben addigra már máshol jártam.
– Máig nem szakadt el a zenétől. A Neil Young Sétány formációval valóra váltak régi álmai?
– Filmjeim sokszor a zenére épültek. Bartókot már említettem, a játékfilmem zeneszerzője pedig ifj. Kurtág György volt. Elektronikus zenei palettáján sajátos hangzásvilágot kevert ki, amely a magyar tévéfilmek közt úttörő módon sztereóban készült. Neil Young a rockzene élő klasszikusa. Más világ, de ez is kortárs zene. Amit a hetvenes évek közepén produkált Amerikában a Crosby, Stills, Nash & Young szupercsapat, az úgy hatott rám, mint valami szakrális zene. Akusztikus gitárokkal kísért négyszólamú dalaikról azt gondoltam: ez a mai Palestrina. Más rokon lelkeket is megigéztek ezek a dalok: Huzella Péter, a Kaláka muzsikusa, Rátóti Zoltán, a Nemzeti Színház tagja és Tóth István, a Hétrét zenekar alapítója kedvtelésből kezdtek el Niel Young-darabokat játszani. Hol? Hát persze hogy az Őrségben! Mostanság Jenei Szilveszterrel egészült ki a csapat. Magam nagyon ritkán megyek a színpadra; néha behúznak a csőbe, olyankor együtt énekelünk el egy nótát. Én Neil Young „magyar hangja” vagyok. Az ő verseit ültetem át – néha pontosan, néha nagyon szabadon – magyarra. Nemes anyag, öröm vele dolgozni. Érdekes volna egyszer visszafordítani neki angolra, hogy mi lett a dalaiból. Lehet, hogy nem ismerne rájuk, de azért tetszene neki. A szavak mások, de az érzés egy tőről fakad. Young az a „derék indián”, akire – bár csak néhány évvel idősebb nálam – bátran és bizalommal tekintek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.