Újraéled a Nimród

A nagyközönség május 21-én, Ócsán láthatja először az egyetlen megmaradt magyar gyártású, lánctalpas harci járművet, a 40 M Nimród páncélvadász és légvédelmi gépágyút. A második világháborúban használt tankot több hónapi munkával újítják fel.

MN-összeállítás
2010. 05. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A 40 M Nimród páncélvadász. Hosszúság: 5,32 m. Szélesség: 2,30 m.
Magasság: 2,80 m. Tömeg: 10,5 t. Legénység: 6 tagú. Fegyverzet: 40 mm-es
36 M Bofors légvédelmi gépágyú. Motor: 8 hengeres Büssing vagy GANZ VIII. VGT 107; 155 LE. Sebesség: 50 km/h (úton). Hatótávolság: 225 km.
Páncélzat: 6–13 mm. Gyártó: Ganz.


Először Ócsán, a május 21-én nyíló haditechnikai kiállításon láthatják az érdeklődők felújítva az egyetlen megmaradt magyar gyártású, lánctalpas harci járművet, a 40 M Nimród páncélvadász és légvédelmi gépágyút. A Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) tulajdonában lévő tankot több hónapos munkával restaurálják, amelynek eredményeként nemcsak a motorját, hanem az ágyúját is működőképessé teszik a szakemberek.
A Nimródot 1941-ben kezdték el gyártani, és körülbelül 135 készült belőle a második világháború idején. A HIM egy korábbi közlése szerint az egyetlen példány úgy maradhatott meg, hogy elromlott. Először a Dráva mentén zajló harcokban vetették be, majd a románok átállása után a délkeleti országrészbe vezényelték. 1944 őszén Budapestre irányították, azonban menet közben, Kecskemét térségében mozgásképtelen lett.
Mégis eljutott Budapestre – írta a Múlt-kor –, ugyanis a műszakiak a fővárosba vontatták, és beállították a Nándor laktanya udvarára, a bejárati kapuval szemben. A Nimród ezután a védelmet erősítette, mert 40 milliméteres gépágyúja kifogástalan maradt. Az ellenség nem tört be a laktanyába, így a tankkal egyetlenegyszer sem kellett tüzet nyitni. Mindezek után évtizedeken át állt jobb sorsra várva az udvaron, míg végül januárban jelentette be a HIM, hogy felújítja.
A Szegedi Tudományegyetem archívuma szerint a Magyar Honvédség által 1940-ben rendszeresített Nimród alapját a Toldi harckocsihoz hasonlóan egy svéd tervezésű jármű, az L–62-es képezte. Ennek alváza hosszabb volt, mivel négy helyett 5 pár (bár kisebb) futógörgővel szerelték fel. A magyar mérnökök áttervezték a tornyot, de a fegyverzetet megtartották, mert a Bofors gépágyút Magyarországon is gyártották. A második sorozatban a motoron változtattak: a német Büssing helyett annak Ganz licencét szerelték be. A Nimródot eredetileg kettős célra szánták, páncélvadászként és légvédelmi gépágyúként is számításba vették. A Szovjetunióban vívott harcokban kiderült, hogy előbbi szerepkörében a gyengén védett célokat leküzdi, de hatástalan a T–34-es és KV–1-es tankok ellen. Annál inkább bevált páncélos csapatokat és a gyalogságot támogató önjáró légvédelmi lövegként. Éppen ezért a kezdetben a páncélos egységekhez rendelt Nimródokat 1943–44 fordulóján fokozatosan a légvédelmi tüzérséghez osztották be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.