Fizetős marad a parkolás

A parlament után a Fővárosi Közgyűlés is elfogadta az új parkolási szabályozást, amely szerint egyelőre fizetniük kell az autósoknak. Kiderült viszont, hogy a főváros szinte valamennyi nagyberuházása veszélybe kerülhet, így a Margit híd felújítása, a metrókocsik beszerzése és akár a 4-es metró építése is. A BRFK már a szerelvények ügyében is nyomoz.

2010. 06. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Wieszt kölcsönről beszél. Bebizonyosodott, hogy azon a videón, amelyen pénzt veszek át, kölcsönről van szó – állította tegnap Wieszt János (balra) a Fővárosi Közgyűlésben. Az MSZP-tagságát a botrány miatt felfüggesztő, pártja újbudai és fővárosi frakcióiból kilépő, de mandátumairól le nem mondott politikus szerint ártatlansága egyelőre csak számára bizonyosodott be. Közölte, hogy a kölcsönszerződésről még a leleplezés előtt készült közjegyzői okirata is van. Wieszt kitart amellett, hogy a Fidesz által nyilvánosságra hozott videó, amelyen egy vállalkozótól 2,2 millió forint kenőpénzt kap, manipulált. Ezt azonban majd a rendőrök dönthetik el. Tafferner Éva, a BRFK szóvivője megerősítette, a vesztegetés miatt ismeretlen tettes ellen indított nyomozásban igazságügyi szakértőket rendeltek ki a felvétel vizsgálatára. A közgyűlés tegnap az MSZP javaslatára Wieszt Jánost visszahívta a fővárosi bizottsági tagságaiból.

Fotó: Máté Péter


Júliustól biztosan nem válik ingyenessé a parkolás Budapesten, miután a Fővárosi Közgyűlés tegnap nagy többséggel elfogadta új rendeletét. – A parlamentben megszavazott parkolási jogszabályok alapján a városban egyelőre nem lesz nagy változás az új előírásokon túl – közölte Ikvai-Szabó Imre SZDSZ-es főpolgármester-helyettes. Ismertette, ezután megkezdődhet az egységes rendszer kialakítása. A legmagasabb tarifa, amelyet a 95-ös benzinárhoz igazítottak, csak a budai Várban és a Margitszigeten lesz érvényben, de a fővárosi övezetek átszámozásával minden marad a régiben. Wintermantel Zsolt (Fidesz) bejelentette, amennyiben ősztől a Fidesz–KDNP kap felhatalmazást a főváros vezetésére, csökkentik a parkolási díjakat. Az MSZP-s Horváth Csaba viszont az önkormányzati elszámolási számlák bevezetésének elmaradását kifogásolta. A Fidesz szerint azonban nem kell oda számla, ahol a közpénzeket nem nokiás dobozokban mérik. A rendelet természetesen tartalmazza a törvényi szabályokat, azaz magáncégekkel a jövőben nem lehet szerződést kötni a kötelező közszolgáltatásra, és nem lehet kamatot számítani a pótdíjra sem. A bevételek kizárólag az önkormányzatot illetik meg.
A fővárosi képviselők jelentős szavazati aránnyal fogadták el az eredetileg az 1-es és a 3-as villamosok meghosszabbításáról szóló javaslat átdolgozott változatát. Az 1-es villamos vonalát így a Fehérvári útig hosszabbítják meg, míg a 3-as útvonalon csak felújítás lesz, de a teljes pályaszakaszon. Az uniós beruházás költsége a korábbi 44 milliárd forintról 38 milliárdra csökken.
Megszűnik a 2-es és a 4-es metró új szerelvényeinek beszerzésére a francia Almstom céggel kötött 65 milliárd forintos szerződés, ha a járművekre július 31-ig sem lesz típusengedély – erről György István (Fidesz) javaslatára döntött tegnap a közgyűlés. A kocsiknak „a piros metró” vonalán már 2008-ban közlekedniük kellett volna. Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője szerint ha a franciák nem tartják a végső határidőt, új közbeszerzést kell kiírni, ami akár további hosszú évekkel csúsztathatja el a metróberuházást. Az is kiderült, hogy a BRFK nemcsak a metróépítés, hanem a fenti járműbeszerzés ügyében is nyomoz. A közgyűlés végül ugyancsak ellenzéki javaslatra döntött arról, hogy felkérik Demszky Gábor SZDSZ-es főpolgármestert, két héten belül számoljon be az újabb költségnövekedésekről. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője az összességében 600 milliárd forintot is elérő megaberuházásról elmondta: a kivitelezői többletkövetelések megközelítik a 100 milliárd forintot.
Egyhangú döntés született a Margit híd beruházásáról: a balliberális városvezetés és az ellenzék együtt utasította el a kivitelezők 740 millió forintos többletkövetelését, és az idén augusztus helyett december végére kért határidő-módosítást. Felvetődött, hogy a főváros hosszú perekre készülhet, de a kivitelező konzorcium állítja, kész a további tárgyalásokra. Bagdi Gábor (KDNP), a nagyberuházásokat vizsgáló fővárosi bizottság elnöke bejelentette, hogy a lezárult vizsgálat szerint a Margit híd felújításánál politikai nyomást is tapasztaltak, így megmagyarázhatatlan, hogy az eredetileg 21 milliárdosra becsült munka előbb 13 milliárdra csökkent, majd 30 milliárdra nőtt, a fejlesztés előkészítése pedig szakszerűtlen volt. A képviselők az éppen szükséges szavazattöbbséggel, de támogatták a szocialista Kolozs András rendelettervezetét: 2010. július 18-tól tilos lesz dohányozni a budapesti aluljárókban. Aki ezt mégis megszegi, 30 ezer forintig terjedő bírsággal sújthatják a közterület-felügyelők.
A lapzártakor is tanácskozó képviselők a csőd szélére juttatott Budapesti Vidám Park Zrt. sorsáról nem tudtak dönteni, így egyelőre a korábban jelzett csődvédelmet sem kaphatja meg az önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő cég. Az elképzelések között szerepelt például az is, hogy az egykor népszerű szórakoztató létesítményt az állatkert működtetné tovább. A közgyűlés tárgyalt a szmogriadó-rendelet módosításáról, amelynek a korábbi szigorú előírásokat enyhítő szabályai ellen a Levegő Munkacsoport is tiltakozott, és végül az előterjesztést elnapolták. A kétnaposra tervezett tanácskozás ma nem folytatódik, korábban Tarlós István egyenesen ízléstelennek nevezte, hogy Demszky Gábor a trianoni emléknapra hívta össze az ülést. A Fidesz-frakció tagjai tegnap az ülés vége előtt elhagyták a termet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.