Robogó a bőröndből

A közeljövőben akár bőröndként is magunkkal vihetjük a robogónkat. A 25 kilogrammos, összehajtható szerkezet a gyártók szerint óriási szabadságot adhat a rendszeresen utazóknak.

Győr Ágnes
2010. 06. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tervben a hibridautó. Az Antro-csoport évek óta tervezi egy olyan, világújdonságnak számító hibridkocsi gyártását, amelynek nagy családi változata két azonos kisautóra választható szét. Az első ilyen kocsik az eredeti tervek szerint 2010–2011-ben gurultak volna le a gyártószalagról, erre azonban – többek között a gazdasági válság miatt – 2013-ig várni kell.


Guruló bőrönddé alakítható villanyrobogó gyártását tervezi az őriszentpéteri Antro-csoport. A hálózatról, valamint menet közben pedállal is tölthető 25 kilós Moveo robogónak már elkészült a prototípusa, s az előszéria néhány darabját a cég még az idén szeretné legyártani. A sorozatgyártással azonban – feltéve, hogy sikerül befektetőket találni – valószínűleg a jövő év végéig várniuk kell – mondta el lapunknak Hegedűs Zsolt, a cég ügyvezető igazgatója. Terv szerint Őriszentpéteren a jövőben évente 15 ezer készül majd a járműből.
– Bár 2006 óta folynak a fejlesztések, eddig nem akartunk nagy hírverést kelteni, mert tartottunk attól, hogy lemásolják a modellt – fejtette ki az igazgató, aki szerint az összehajtható robogó gyártásának technológiája sok ponton egyezik a legkorszerűbb repülőgépével. Könnyűszerkezetű karosszériája például ugyanabból a szénszálas kompozit anyagból készült, amelyet az ultrakönnyű kisrepülőkhöz is használnak. Nem meglepő tehát, hogy a Moveo fejlesztésében részt vevő, nagyjából tucatnyi mérnök közül többen a repülőgépgyártásban is jártas szakemberek.
– Olyan vásárlókat célzunk meg a Moveóval, akiknek elegük van a dugókból – folytatta Hegedűs Zsolt. – Az egyik nagy előnye a bőrönd méretűre összehajtható járműnek, hogy nem igényel parkolóhelyet. Magunkkal vihetjük a kocsiban vagy a tömegközlekedési járművökön. A pályaudvartól vagy a repülőtértől a szállodáig megoldja az utazásunk utolsó szakaszát, elektromos agymotoros hajtásának köszönhetően pedig rendkívül környezetkímélő. Mivel az óránként 45 kilométeres sebességig gyorsuló robogóval a kerékpárutakat is igénybe vehetjük, a városokon belül óriási szabadságot ad a közlekedni vágyóknak.
A társaság nemrég uniós védjegy- és formatervezési mintaoltalmi bejelentést tett a saját fejlesztésű elektromos hibridrobogóra az EU hivatalos védjegy- és dizájnregisztrációs irodájánál. Eddig befektetői tőkéből körülbelül 200 millió forintot költöttek a programra, a robogók gyártósorba állításához azonban további ötmillió euróra van még szükségük – mondta az ügyvezető igazgató.
Bár a szakemberek szerint kategóriájában versenyképes lesz a Moveo ára, hazánkban várhatóan csak kevesek tudnak 2400-2500 eurót (700 ezer forintot) fizetni érte. Hegedűs Zsolt szerint ezért elsősorban olyan gazdagabb – nyugat-európai és ázsiai – országokban lesznek népszerűek, ahol a társadalmon belül fejlettebb a környezetbarát gondolkodás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.