Veszélyben az észak-balatoni vonatközlekedés

Újra rés tátong a balatonakarattyai vasúti sínpálya alatt. Márciusban hetekre leállt a vasúti közlekedés a Balaton északi partján, mert a löszfal megmozdult. A vasút rohammunkában erősítette meg a partfalat, ám hiába. Az állandóan mozgó partfal átfogó megerősítése és a löszfal tetején húzódó utcák vízelvezetésének megoldása a mai napig elmaradt, noha a balatonkenesei önkormányzat a MÁV-val közösen kétszer is pályázott, ám kérelmüket elutasították.

Velkei Tamás
2010. 06. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három hete jártam itt, ez a rés azóta keletkezett – mutat Tóth Géza, a balatonkenesei önkormányzat műszaki csoportvezetője egy arasznyi széles, több méter hosszú repedésre a balatonakarattyai vasúti töltés áprilisban megerősített szakaszán. A bőséges májusi eső serényen munkálkodik, Tóth Gézával följebb sétálva a Bercsényi utcai töltésen további, ujjnyi vastag, egymással párhuzamosan futó repedéseket is találunk.
– Itt pillantják meg a turisták először a Balatont – mutat Tóth Géza immár az előző helyszíntől egy kilométerre, a löszfalból előbukkanó vasúti alagútra. A növényzettel dúsan benőtt domboldal békés. De csak látszólag.
– A löszfal most is mozog, bármikor bekövetkezhet a tragédia. Napról napra nőnek ugyanis a suvadások, a fal tele van hajszálrepedésekkel, amiket a csurgalékvizek vájnak folyamatosan. A löszkorongok egymáson, illetve hosszanti irányban is csúsznak, mozognak. Ha ledől a fal, a Balaton északi partján megszűnik a vasúti közlekedés. És ez csak a kisebbik baj, a leomló homok ugyanis a mélyben fekvő házakat is betemetheti – aggódik Sörédi Györgyné (Fidesz), Balatonkenese polgármestere.
A balatoni magaspart mozgása lényegében a kezdetektől, 1909-től problémát okoz a vasútnak és a környékbeli településeknek. Már az átadás után két esztendővel tragédia történt. A lezúduló homok egy Balatonfűzfőre tartó személyvonatot sodort magával. Ugyan a helyreállítás megtörtént, azonban a felszíni és a felszín alatti vizek évtizedek óta folyamatosan erodálják a löszfalat. Legutóbb 2008-ban volt ugyanezen a szakaszon jelentősebb csúszás, s akkor beton támfallal erősítették meg a földet. Alig két hónapja, hogy a Székesfehérvár– Tapolca vonalon le kellett zárni a Kenese és Csajág közötti szakaszt, a pályatest alatti löszfal kritikus állapota miatt. Akkor a Bercsényi utcánál hat-hét méter hosszú függőleges repedéseket észleltek, a vasúti sínek alatt mintegy öt centiméternyit mozdult el a töltés. A csúszó löszfal mentén kivágták a fákat, de a tuskókat a földben hagyták, hogy a gyökerek továbbra is megkössék a laza talajt. Hiába.
A MÁV rohamtempóban ötvenmillió forintból állította meg a fal mozgását, megtámasztották a löszfalat a rézsű tövébe vert hat méter hosszú, rácsos elrendezésű acélelemekkel, továbbá hat méter hosszú vízelvezetőket telepítettek a töltésbe. A repedésekbe purhabot fecskendeztek, ám a jelek szerint még e rengeteg erőfeszítés is csak a nagyobb kár elkerülésére volt elegendő.
A település a MÁV-val közösen az utóbbi időszakban kétszer is pályázott a Közép-dunántúli operatív programban, két éve a Balatonakarattya vasút feletti magaspart védelme, majd tavaly omlás- és csúszásveszélyes partfalak állékonyságának biztosítása címen. A tűzoltási munkákra 230 millió forintot igényeltek, azonban formai hibákra hivatkozva a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács mindannyiszor visszadobta a pályázatukat. A vis maior helyzet, a partfal megcsúszása azonban csak később következett be, így ma már az igényelt összeg nem is volna elegendő a szükséges munkák elvégzéséhez.
Az elutasítást követően fellebbezést nyújtottak be a tanácshoz, valamint a MÁV a közlekedési, a település az önkormányzati minisztériumhoz fordult segítségért. Ha három hónapon belül nem következik be a megerősítés, az akár katasztrófához is vezethet.
Ahhoz viszont, hogy ne csak a kritikus szakaszt, hanem a teljes, nagyjából öt kilométer hosszú partfal mozgását megállítsák, valamint a löszfal fennsíkján található negyvenkilenc utca csapadékvíz-elvezetését megoldják, 2,5 milliárd forintra lenne szüksége az önkormányzatnak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.