Három hete jártam itt, ez a rés azóta keletkezett – mutat Tóth Géza, a balatonkenesei önkormányzat műszaki csoportvezetője egy arasznyi széles, több méter hosszú repedésre a balatonakarattyai vasúti töltés áprilisban megerősített szakaszán. A bőséges májusi eső serényen munkálkodik, Tóth Gézával följebb sétálva a Bercsényi utcai töltésen további, ujjnyi vastag, egymással párhuzamosan futó repedéseket is találunk.
– Itt pillantják meg a turisták először a Balatont – mutat Tóth Géza immár az előző helyszíntől egy kilométerre, a löszfalból előbukkanó vasúti alagútra. A növényzettel dúsan benőtt domboldal békés. De csak látszólag.
– A löszfal most is mozog, bármikor bekövetkezhet a tragédia. Napról napra nőnek ugyanis a suvadások, a fal tele van hajszálrepedésekkel, amiket a csurgalékvizek vájnak folyamatosan. A löszkorongok egymáson, illetve hosszanti irányban is csúsznak, mozognak. Ha ledől a fal, a Balaton északi partján megszűnik a vasúti közlekedés. És ez csak a kisebbik baj, a leomló homok ugyanis a mélyben fekvő házakat is betemetheti – aggódik Sörédi Györgyné (Fidesz), Balatonkenese polgármestere.
A balatoni magaspart mozgása lényegében a kezdetektől, 1909-től problémát okoz a vasútnak és a környékbeli településeknek. Már az átadás után két esztendővel tragédia történt. A lezúduló homok egy Balatonfűzfőre tartó személyvonatot sodort magával. Ugyan a helyreállítás megtörtént, azonban a felszíni és a felszín alatti vizek évtizedek óta folyamatosan erodálják a löszfalat. Legutóbb 2008-ban volt ugyanezen a szakaszon jelentősebb csúszás, s akkor beton támfallal erősítették meg a földet. Alig két hónapja, hogy a Székesfehérvár– Tapolca vonalon le kellett zárni a Kenese és Csajág közötti szakaszt, a pályatest alatti löszfal kritikus állapota miatt. Akkor a Bercsényi utcánál hat-hét méter hosszú függőleges repedéseket észleltek, a vasúti sínek alatt mintegy öt centiméternyit mozdult el a töltés. A csúszó löszfal mentén kivágták a fákat, de a tuskókat a földben hagyták, hogy a gyökerek továbbra is megkössék a laza talajt. Hiába.
A MÁV rohamtempóban ötvenmillió forintból állította meg a fal mozgását, megtámasztották a löszfalat a rézsű tövébe vert hat méter hosszú, rácsos elrendezésű acélelemekkel, továbbá hat méter hosszú vízelvezetőket telepítettek a töltésbe. A repedésekbe purhabot fecskendeztek, ám a jelek szerint még e rengeteg erőfeszítés is csak a nagyobb kár elkerülésére volt elegendő.
A település a MÁV-val közösen az utóbbi időszakban kétszer is pályázott a Közép-dunántúli operatív programban, két éve a Balatonakarattya vasút feletti magaspart védelme, majd tavaly omlás- és csúszásveszélyes partfalak állékonyságának biztosítása címen. A tűzoltási munkákra 230 millió forintot igényeltek, azonban formai hibákra hivatkozva a Közép-dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács mindannyiszor visszadobta a pályázatukat. A vis maior helyzet, a partfal megcsúszása azonban csak később következett be, így ma már az igényelt összeg nem is volna elegendő a szükséges munkák elvégzéséhez.
Az elutasítást követően fellebbezést nyújtottak be a tanácshoz, valamint a MÁV a közlekedési, a település az önkormányzati minisztériumhoz fordult segítségért. Ha három hónapon belül nem következik be a megerősítés, az akár katasztrófához is vezethet.
Ahhoz viszont, hogy ne csak a kritikus szakaszt, hanem a teljes, nagyjából öt kilométer hosszú partfal mozgását megállítsák, valamint a löszfal fennsíkján található negyvenkilenc utca csapadékvíz-elvezetését megoldják, 2,5 milliárd forintra lenne szüksége az önkormányzatnak.
Halálos karambol szenteste, teljesen útzár az érintett szakaszon















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!