
origo.hu
Tűzfalcsoport: Ukrajna több százmillió eurót költ brüsszeli lobbizásra
Végleges menetrend decemberre. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tegnap további négy vasúti mellékvonalon indította újra a személyszállítást. A korábban szüneteltetésre ítélt Székesfehérvár–Komárom, Pápa–Csorna, Karcag–Tiszafüred és Lajosmizse–Kecskemét szakaszokon használhatja a lakosság a vasutat. Az intézkedéssel 32 település közel 350 ezer lakosa választhatja ismét a vasutat. Az újranyíló vonalakon az utasok átmenetileg napi 4–6 járatra számíthatnak. A nyár folyamán elkészül a közösségi közlekedés teljes megújításának stratégiája – mondta szombaton Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastrukturális területért felelős államtitkára Székesfehérvárott, a Komárom–Székesfehérvár vasútvonal megnyitásának 150. évfordulóján. Úgy fogalmazott: az államnak elkötelezettnek kell lenni a vasút iránt, és a vasutat megújítani és nem bezárni kell. Pápán a Pápa–Csorna közötti szakaszt nyitották meg ünnepélyes keretek között, ahol megjelent Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a végleges menetrendeket az önkormányzatokkal, szakmai, társadalmi szervezetekkel kezdődő egyeztetések eredményeként decemberre alakítja ki. A tervek szerint az év végéig további 4–6 pályaszakaszon állhat vissza a vasúti személyszállítás. Tavaly decemberben 24, míg 2007-ben 14+5 mellékvonal esetében döntött úgy az akkori kormány, hogy gazdaságossági okok miatt szünetelteti a személyszállítást.
Személyvonat érkezik Győr felől a második vágányra, a vágány mellett kérjük vigyázzanak – szólt a zirci vasútállomás hangszórójából az ismert, ám hétköznapokon 2009 decembere óta nem hallott figyelmeztetés. A vasárnapi verőfényben a Ganz–Mávag dízelmozdonyát Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és Bödecs Barnabás, a Cuha-völgyi Bakony Vasúti Szövetség elnöke koszorúzta meg.
A közigazgatási és igazságügy-miniszter méltatta a civil társadalom erejét, mert ellenállt az előző kormány akaratának. – Mi megfogadjuk a civilek javaslatát, és ahol műszakilag lehetséges, újraindítjuk a vasúti közlekedést – jelentette ki. Navracsics kifejtette: nem a dacot, az ellenállást gyűltek össze ünnepelni, az „esztelen kormányzati cselekvésnek”, a dackorszaknak ugyanis vége, és helyette az együttműködés korszaka következik.
– A mai nap jelentősége az együttműködésben rejlik, e nap jelképpé válhat, s ugyan a mai csak kis lépés, de reményeink szerint szeptembertől a mindennapi élet része lesz ez a vonal – mondta.
*
A miniszterelnök-helyettes arra, utalt, hogy a most kiadott menetrend még „sok életképtelen” adatot tartalmaz, amit azonban hamarosan a lakosság igényeihez igazítanak. Beszédét azzal fejezte be: reméli, soha nem fenyegeti többé bezárás a vasútvonalakat.
Navracsics Tibor szavaira (is) reagálva Danka Lajos, a MÁV szombathelyi területi vezetője kijelentette: a vasút szeretne megfelelni az utazó közönség és a XXI. század elvárásainak, de ehhez a társaságnak szüksége van a civilek és a politika támogatására is.
Somodi László, a MÁV Start fejlesztési és kommunikációs igazgatója hozzáfűzte: a vasút felkészült a szárnyvonal újbóli megnyitására, a kínálaton pedig igyekeznek „csiszolni, javítani, optimalizálni”, és részt vesznek majd minden egyeztetésen. – Rajtunk semmi nem fog múlni, készek vagyunk arra, hogy a nagyobb volumenű fejlesztésekben is részt vegyünk – hangsúlyozta.
Talabér Márta, a térség országgyűlési képviselője megígérte, hogy a menetrend nehézségeit ki fogják küszöbölni, hogy a régióban élők hasznára működjön a vonal. Hozzáfűzte: soha nem szabad feladni a reményt, hinni kell, hogy létezik alternatíva.
Az együttműködésre szükség is lesz, mivel a korábbi hat vonatpár helyett csak három közlekedik majd, az a három, amelyen eddig lehetett utazni a hét végén, a változás csupán annyi, hogy ezentúl munkanapokon is felszállhatnak a Veszprém és Zirc között fekvő települések lakói a szerelvényekre.
Már ahol megáll a vonat. Fiskál János, Eplény polgármestere ugyanis felhívta a figyelmet: a járat jelenleg nem áll meg a községben, az egyetlen hely, ahol fel lehet szállni a vonatokra, Veszprém közigazgatási területéhez tartozik. A község első embere azonban felajánlotta: hajlandók a megállóhely, az odáig vezető járda és közvilágítás kiépítésének költségét vállalni, ha úgy alakítják a menetrendet, hogy a község lakói, illetve az eplényi sípályához érkező turisták fel- és leszállhassanak. – Ez a vasúti vonal a nemzeti vagyon része, amire vigyázni kell. De a 82. számú főút is az, ám jelenleg ezen zajlik az árufuvarozás, fokozottan igénybe véve az utat és növelve a balesetveszélyt is. Szállítsunk újra vasúton!
– A jelenlegi menetrendet az a kormány állította össze, amely minket futurisztikus álmodozónak titulált, de végre nem partizán módra, talpfánként kell megmenteni a vonalakat – emelte ki Berki Zoltán, a turistakalauz-sorozat szerkesztője.
vezércikk a 7. oldalon
Tűzfalcsoport: Ukrajna több százmillió eurót költ brüsszeli lobbizásra
A román Hunyadiról kérdezték a sorozat íróját, Bán Mór meghökkenő választ adott az újságírónak
Korda György nem vár tovább Hajós András bocsánatkérésére
Szörnyű tragédia történt Szentesnél
"Így utólag visszagondolva is kiver a víz" - Magyar utas szólalt meg az egyiptomi tengeralattjáró balesettel kapcsolatban
Amit Románia művelt, arra nehéz szavakat találni: az államfő bevallotta, mennyire adósodtak el – ez lesz a következménye
A Liverpool játékosának mezét égetik, közellenség lett Szoboszlai csapattársa! + videó
Koleszterin: Amit nem mondanak el róla, pedig az életed múlhat rajta!
Güler újabb nagy pofonja egy magyartól, de ezt a sallert nem Szoboszlaitól kapta
Szívszorító vallomás egy volt utastól az egyiptomi tengeralattjáró-balesetről
Meghalt Tolnai Ottó
Szoboszlai Dominik nagy napja: feleségül vette Buzsik Borkát
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.