Vége az esztelen cselekvésnek

Öt vasúti mellékvonalon indult újra hét végén a személyszállítás, az intézkedéssel 350 ezer lakos utazhat ismét vasúton. A szocialista–liberális kormányzás alatt megszüntetett vonalak közül az év végéig tovább járatok újraindítása várható. A menetrend még közel sem tökéletes, a kormány képviselői ígéretet tettek, hogy szeptemberre a lakosság igényeit figyelembe  véve alakítják majd ki azt.

Velkei Tamás
2010. 07. 14. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Végleges menetrend decemberre. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tegnap további négy vasúti mellékvonalon indította újra a személyszállítást. A korábban szüneteltetésre ítélt Székesfehérvár–Komárom, Pápa–Csorna, Karcag–Tiszafüred és Lajosmizse–Kecskemét szakaszokon használhatja a lakosság a vasutat. Az intézkedéssel 32 település közel 350 ezer lakosa választhatja ismét a vasutat. Az újranyíló vonalakon az utasok átmenetileg napi 4–6 járatra számíthatnak. A nyár folyamán elkészül a közösségi közlekedés teljes megújításának stratégiája – mondta szombaton Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastrukturális területért felelős államtitkára Székesfehérvárott, a Komárom–Székesfehérvár vasútvonal megnyitásának 150. évfordulóján. Úgy fogalmazott: az államnak elkötelezettnek kell lenni a vasút iránt, és a vasutat megújítani és nem bezárni kell. Pápán a Pápa–Csorna közötti szakaszt nyitották meg ünnepélyes keretek között, ahol megjelent Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a végleges menetrendeket az önkormányzatokkal, szakmai, társadalmi szervezetekkel kezdődő egyeztetések eredményeként decemberre alakítja ki. A tervek szerint az év végéig további 4–6 pályaszakaszon állhat vissza a vasúti személyszállítás. Tavaly decemberben 24, míg 2007-ben 14+5 mellékvonal esetében döntött úgy az akkori kormány, hogy gazdaságossági okok miatt szünetelteti a személyszállítást.


Személyvonat érkezik Győr felől a második vágányra, a vágány mellett kérjük vigyázzanak – szólt a zirci vasútállomás hangszórójából az ismert, ám hétköznapokon 2009 decembere óta nem hallott figyelmeztetés. A vasárnapi verőfényben a Ganz–Mávag dízelmozdonyát Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és Bödecs Barnabás, a Cuha-völgyi Bakony Vasúti Szövetség elnöke koszorúzta meg.
A közigazgatási és igazságügy-miniszter méltatta a civil társadalom erejét, mert ellenállt az előző kormány akaratának. – Mi megfogadjuk a civilek javaslatát, és ahol műszakilag lehetséges, újraindítjuk a vasúti közlekedést – jelentette ki. Navracsics kifejtette: nem a dacot, az ellenállást gyűltek össze ünnepelni, az „esztelen kormányzati cselekvésnek”, a dackorszaknak ugyanis vége, és helyette az együttműködés korszaka következik.
– A mai nap jelentősége az együttműködésben rejlik, e nap jelképpé válhat, s ugyan a mai csak kis lépés, de reményeink szerint szeptembertől a mindennapi élet része lesz ez a vonal – mondta.
*
A miniszterelnök-helyettes arra, utalt, hogy a most kiadott menetrend még „sok életképtelen” adatot tartalmaz, amit azonban hamarosan a lakosság igényeihez igazítanak. Beszédét azzal fejezte be: reméli, soha nem fenyegeti többé bezárás a vasútvonalakat.
Navracsics Tibor szavaira (is) reagálva Danka Lajos, a MÁV szombathelyi területi vezetője kijelentette: a vasút szeretne megfelelni az utazó közönség és a XXI. század elvárásainak, de ehhez a társaságnak szüksége van a civilek és a politika támogatására is.
Somodi László, a MÁV Start fejlesztési és kommunikációs igazgatója hozzáfűzte: a vasút felkészült a szárnyvonal újbóli megnyitására, a kínálaton pedig igyekeznek „csiszolni, javítani, optimalizálni”, és részt vesznek majd minden egyeztetésen. – Rajtunk semmi nem fog múlni, készek vagyunk arra, hogy a nagyobb volumenű fejlesztésekben is részt vegyünk – hangsúlyozta.
Talabér Márta, a térség országgyűlési képviselője megígérte, hogy a menetrend nehézségeit ki fogják küszöbölni, hogy a régióban élők hasznára működjön a vonal. Hozzáfűzte: soha nem szabad feladni a reményt, hinni kell, hogy létezik alternatíva.
Az együttműködésre szükség is lesz, mivel a korábbi hat vonatpár helyett csak három közlekedik majd, az a három, amelyen eddig lehetett utazni a hét végén, a változás csupán annyi, hogy ezentúl munkanapokon is felszállhatnak a Veszprém és Zirc között fekvő települések lakói a szerelvényekre.
Már ahol megáll a vonat. Fiskál János, Eplény polgármestere ugyanis felhívta a figyelmet: a járat jelenleg nem áll meg a községben, az egyetlen hely, ahol fel lehet szállni a vonatokra, Veszprém közigazgatási területéhez tartozik. A község első embere azonban felajánlotta: hajlandók a megállóhely, az odáig vezető járda és közvilágítás kiépítésének költségét vállalni, ha úgy alakítják a menetrendet, hogy a község lakói, illetve az eplényi sípályához érkező turisták fel- és leszállhassanak. – Ez a vasúti vonal a nemzeti vagyon része, amire vigyázni kell. De a 82. számú főút is az, ám jelenleg ezen zajlik az árufuvarozás, fokozottan igénybe véve az utat és növelve a balesetveszélyt is. Szállítsunk újra vasúton!
– A jelenlegi menetrendet az a kormány állította össze, amely minket futurisztikus álmodozónak titulált, de végre nem partizán módra, talpfánként kell megmenteni a vonalakat – emelte ki Berki Zoltán, a turistakalauz-sorozat szerkesztője.

vezércikk a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.