
origo.hu
Romániában kényszerítette koldulásra a párját egy magyar férfi
Végleges menetrend decemberre. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tegnap további négy vasúti mellékvonalon indította újra a személyszállítást. A korábban szüneteltetésre ítélt Székesfehérvár–Komárom, Pápa–Csorna, Karcag–Tiszafüred és Lajosmizse–Kecskemét szakaszokon használhatja a lakosság a vasutat. Az intézkedéssel 32 település közel 350 ezer lakosa választhatja ismét a vasutat. Az újranyíló vonalakon az utasok átmenetileg napi 4–6 járatra számíthatnak. A nyár folyamán elkészül a közösségi közlekedés teljes megújításának stratégiája – mondta szombaton Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastrukturális területért felelős államtitkára Székesfehérvárott, a Komárom–Székesfehérvár vasútvonal megnyitásának 150. évfordulóján. Úgy fogalmazott: az államnak elkötelezettnek kell lenni a vasút iránt, és a vasutat megújítani és nem bezárni kell. Pápán a Pápa–Csorna közötti szakaszt nyitották meg ünnepélyes keretek között, ahol megjelent Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára is. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a végleges menetrendeket az önkormányzatokkal, szakmai, társadalmi szervezetekkel kezdődő egyeztetések eredményeként decemberre alakítja ki. A tervek szerint az év végéig további 4–6 pályaszakaszon állhat vissza a vasúti személyszállítás. Tavaly decemberben 24, míg 2007-ben 14+5 mellékvonal esetében döntött úgy az akkori kormány, hogy gazdaságossági okok miatt szünetelteti a személyszállítást.
Személyvonat érkezik Győr felől a második vágányra, a vágány mellett kérjük vigyázzanak – szólt a zirci vasútállomás hangszórójából az ismert, ám hétköznapokon 2009 decembere óta nem hallott figyelmeztetés. A vasárnapi verőfényben a Ganz–Mávag dízelmozdonyát Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes és Bödecs Barnabás, a Cuha-völgyi Bakony Vasúti Szövetség elnöke koszorúzta meg.
A közigazgatási és igazságügy-miniszter méltatta a civil társadalom erejét, mert ellenállt az előző kormány akaratának. – Mi megfogadjuk a civilek javaslatát, és ahol műszakilag lehetséges, újraindítjuk a vasúti közlekedést – jelentette ki. Navracsics kifejtette: nem a dacot, az ellenállást gyűltek össze ünnepelni, az „esztelen kormányzati cselekvésnek”, a dackorszaknak ugyanis vége, és helyette az együttműködés korszaka következik.
– A mai nap jelentősége az együttműködésben rejlik, e nap jelképpé válhat, s ugyan a mai csak kis lépés, de reményeink szerint szeptembertől a mindennapi élet része lesz ez a vonal – mondta.
*
A miniszterelnök-helyettes arra, utalt, hogy a most kiadott menetrend még „sok életképtelen” adatot tartalmaz, amit azonban hamarosan a lakosság igényeihez igazítanak. Beszédét azzal fejezte be: reméli, soha nem fenyegeti többé bezárás a vasútvonalakat.
Navracsics Tibor szavaira (is) reagálva Danka Lajos, a MÁV szombathelyi területi vezetője kijelentette: a vasút szeretne megfelelni az utazó közönség és a XXI. század elvárásainak, de ehhez a társaságnak szüksége van a civilek és a politika támogatására is.
Somodi László, a MÁV Start fejlesztési és kommunikációs igazgatója hozzáfűzte: a vasút felkészült a szárnyvonal újbóli megnyitására, a kínálaton pedig igyekeznek „csiszolni, javítani, optimalizálni”, és részt vesznek majd minden egyeztetésen. – Rajtunk semmi nem fog múlni, készek vagyunk arra, hogy a nagyobb volumenű fejlesztésekben is részt vegyünk – hangsúlyozta.
Talabér Márta, a térség országgyűlési képviselője megígérte, hogy a menetrend nehézségeit ki fogják küszöbölni, hogy a régióban élők hasznára működjön a vonal. Hozzáfűzte: soha nem szabad feladni a reményt, hinni kell, hogy létezik alternatíva.
Az együttműködésre szükség is lesz, mivel a korábbi hat vonatpár helyett csak három közlekedik majd, az a három, amelyen eddig lehetett utazni a hét végén, a változás csupán annyi, hogy ezentúl munkanapokon is felszállhatnak a Veszprém és Zirc között fekvő települések lakói a szerelvényekre.
Már ahol megáll a vonat. Fiskál János, Eplény polgármestere ugyanis felhívta a figyelmet: a járat jelenleg nem áll meg a községben, az egyetlen hely, ahol fel lehet szállni a vonatokra, Veszprém közigazgatási területéhez tartozik. A község első embere azonban felajánlotta: hajlandók a megállóhely, az odáig vezető járda és közvilágítás kiépítésének költségét vállalni, ha úgy alakítják a menetrendet, hogy a község lakói, illetve az eplényi sípályához érkező turisták fel- és leszállhassanak. – Ez a vasúti vonal a nemzeti vagyon része, amire vigyázni kell. De a 82. számú főút is az, ám jelenleg ezen zajlik az árufuvarozás, fokozottan igénybe véve az utat és növelve a balesetveszélyt is. Szállítsunk újra vasúton!
– A jelenlegi menetrendet az a kormány állította össze, amely minket futurisztikus álmodozónak titulált, de végre nem partizán módra, talpfánként kell megmenteni a vonalakat – emelte ki Berki Zoltán, a turistakalauz-sorozat szerkesztője.
vezércikk a 7. oldalon
Romániában kényszerítette koldulásra a párját egy magyar férfi
Arteta elárulta, legszívesebben felpofozta volna a játékosát
Rendkívüli közleményt adott ki a TV2 Pachmann Péterről
Teljesen begőzölt az orosz nagykövet: az egyik NATO-ország katonákat küld Ukrajnába
Mindössze három hónapunk marad: rémisztő természeti katasztrófát jósolt a japán Baba Vanga
Térképen mutatjuk, hogy képzeli el Moszkva a jövőben Ukrajnát
Garázdaság miatt jelentették fel Alföldi Róbertet
Önmaga paródiája lett a BL-ben a rettegett Real Madrid
Rendőrökre támadtak Baranyában
Ronnie O'Sullivan az ősellensége ellen kezd a vb-n, ezen múlhat az indulása
A Real Madrid kivégzője a csapattársára támadt, forrnak az indulatok az Arsenalnál
„Ostoba voltam” – a Bayern München sztárja a BL éjjeli botrányáról
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.